הצלחה לסטארטאפ הישראלי יומנז, שמתחיל לפעול לראשונה בשוק האמריקאי. החברה, שנוסדה ב-2017 על ידי ליאב רפאל חן, רועי נעמן, אלירן מויאל, קובי דלל ושמואל גולדפרב, פיתחה פלטפורמת AI שמחברת בין יוצרי ויוצרות תוכן (משפיעני רשת) למפרסמים. לצד ההתרחבות, יומנז מכריזה על שורת מינויים חדשים, וכן על שיתוף פעולה עם הבלוגרית הישראלית לשעבר ולריה ליפובצקי, שמחזיקה ב-2 מיליון עוקבים באינסטגרם.
לצד ארה"ב, יומנז ממשיכה לפעול מול משפיענים בדרום אפריקה, ברזיל וטורקיה, וכמובן בישראל. כמו כן, נבחנת כניסה לשווקים נוספים באירופה. "אנחנו רוצים לקחת את כל הידע והניסיון שצברנו לשוק הכי גדול והכי משמעותי בעולם", אומר צחי כהן, VP שותפויות ויוצרי תוכן בחברה שהגיע אליה השנה אחרי שכיהן במספר שנים בתפקידים בכירים בגוגל. בתפקידו האחרון, היה כהן מנהל השיווק של YouTube Shorts באירופה ובמזרח התיכון. בנוסף לכל השינויים הללו, מנכ"ל החברה רפאל חן יהפוך לנשיא ויעבור לניו יורק כדי להקים את הסניף האמריקאי. לתפקיד המנכ"ל ימונה ה-CRO, לירן ליברמן.
אם קניתם לאחרונה ברשת באמצעות קישור שפרסמה משפיענית, כנראה שנחשפתם, גם אם לא הייתם מודעים לכך, לפלטפורמה של יומנז. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מייעלת ומשפרת את הקמפיינים השיווקיים של משפיעני הרשת והופכת אותם לממוקדי תוצאות. "המערכת שלנו מסייעת ללקוחות למצוא את יוצרי התוכן הכי נכונים עבורם, ואנחנו עובדים היום עם 250,000 יוצרי תוכן ברחבי העולם. בעזרת הבינה המלאכותית, המותג יכול לחפש את יוצרי התוכן הכי מדויקים עבורו, למשל לפי פרמטרים כמו גיל, מגדר וניסיון. אנחנו מפתחים כלים מעניינים שיהפכו את התהליך הזה ליעיל עוד יותר, לדוגמה כלי שיוכל לנבא תוצאות של קמפיין בעזרת AI".
כלכלת המשפיענים היא אחד מהתחומים הצומחים ביותר כיום. מתעשייה קטנה בשווי של 1.7 מיליארד דולר בלבד בשנת 2016, היא אמורה להגיע ל-24 מיליארד דולר עד סוף 2024, כך על פי הערכות. "אם עד לפני 5-6 שנים הייתה חלוקה ברורה בין הצופה ליוצר התוכן, בשינוי הגדול שטיקטוק ואינסטגרם הביאו כל אחד מאיתנו הוא איפשהו על הציר הזה", אומר כהן. "אנחנו רואים היום מוטיבציה של יוצרי תוכן קטנים להיכנס לתוך עולם הקמפיינים ולהתחיל להרוויח מהתוכן שלהם, ואנחנו מעודדים את זה. אנחנו עושים עבודה יפה בישראל עם המשפיענים, ונעשה אותה עבודה בארצות הברית".
המערכת של יומנז היא למעשה דו-כיוונית, ומשרתת את הלקוח (המותג) ואת יוצר התוכן בו זמנית. יוצר תוכן שבוחר לעבוד עם יומנז מקבל גישה לאפליקציה שבה הוא יכול לאתר קמפיינים, להגיש תכנים לאישור ולקבל עליהם פידבק. לאחר פרסום הקמפיין, הוא יכול לראות תוצאות לצד הצעות לשיפור. "אם יוצרת תוכן בתחום האופנה מעלה 10 לוקים לדוגמה, היא יכולה לראות איזה לוק הכי עבד ולהציע אותו לצופים שלה גם בצבע אחר", מסביר כהן. "בסוף, המטרה של יוצרי התוכן היא להביא לקהל את הדבר הכי מדויק עבורו. אם אנחנו יכולים לתת לו את המידע הזה, כולם מרוויחים - הקהל נחשף לדברים שיותר מעניינים אותו, יוצר התוכן מעלה תוכן יותר מדויק והמותג מוכר יותר".
לא מעט ביקורת נמתחת בשנים האחרונות על כלכלת המשפיענים, ובפרט על אינפלציית קודי הקופון והתוכן המסחרי. נטען שהרשתות החברתיות איבדו מהאותנטיות. מה התשובה שלכם לכך?
"אני חושב שכל עוד הקהל מקבל את מה שהוא רוצה ונחשף לתוכן ממקום מכבד ושל עבודה משותפת, זה מצב של WIN-WIN. יוצרי תוכן בישראל ובכלל עובדים בצמוד לקהל שלהם, עונים על הודעות פרטיות ועושים סקרים. הם לעולם לא יעלו משהו שיפגע בקהל שלהם או משהו שלא מכבד את הסיטואציה. לפעמים יוצרי תוכן מזהירים שהקמפיין לא מדויק לקהל שלהם, ובאמת עוצרים את העבודה עליו".
"בישראל יש עין יותר ביקורתית"
כהן מסביר שהמעבר לארה"ב לא אומר שיומנז תוריד את הרגל מהגז בכל הקשור לפעילות בארץ. "בישראל אנחנו בסוף שוק קטן ויש פה שפע של יוצרי תוכן מדהימים, אבל ברגע שיוצרת תוכן מסוימת מתפרסמת - כולם מכירים אותה. בארצות הברית זה לא עובד ככה, השוק האמריקאי יותר רווי והתחרות שם גדולה". בנוסף, הוא מציין הבדל נוסף בין השווקים: "בישראל יש עין יותר ביקורתית שבודקת מה אמין ומה לא, ובארצות הברית זה פחות ככה. בישראל חשוב לנו מבחינת המסרים לבוא ממקום יותר אותנטי ומכבד, בטח בשנה הזאת, אבל זה תמיד נכון כשמדברים על הקהל הישראלי".
דרך אחת בה תנסה יומנז לפנות לקהל המשפיענים האמריקאיים היא כאמור באמצעות ליפובצקי, שמלבד היותה יוצרת תוכן בתחום האופנה והלייפסטייל, מחזיקה בפודקאסט שמייעץ למשפיענים. ליפובצקי, שגדלה בישראל עד גיל 19, שיתפה פעולה עם מותגי ענק כמו דיור, מייקל קורס ואחרים. "אנחנו מתכננים להקים קהילות של יוצרים בתחילת הדרך בעזרת ולריה במטרה לתת להם את היכולת להיות חלק מהקמפיינים שלנו ולהגיע לתוצאות", מסביר כהן. "הפודקאסט של ולריה מאוד מוערך בתעשייה והוא מכוון לדור הבא של יוצרי התוכן. אנחנו יוצאים למסע משותף שיש בו חשיבה של שני ראשים מתוך רצון להנגיש את הטכנולוגיה שלנו לכמה שיותר אנשים".
יש היום לא מעט יוצרי תוכן שחוששים לעתיד התעשייה. טיקטוק ומטא משנות את האלגוריתם באופן תדיר, ויוצרים רבים מתלוננים על ירידה בחשיפה. איך מתמודדים עם זה?
"היום כל יוצר תוכן מבין שהוא חייב למקבל ערוצים, אנחנו כבר לא רואים יוצרי תוכן שהם רק בטיקטוק או רק באינסטגרם. הם מצליחים להעביר את הקהל שלהם בין פלטפורמות וליצור חיבורים חכמים, ככה שגם אם טיקטוק משנה את האלגוריתם, יוצר התוכן יודע שהוא יכול להביא את התוצאות ממקום אחר. הם הפכו לבעלי עסקים לכל דבר ומלבד הרשתות החברתיות, יוצרי תוכן מפעילים גם אתר וניוזלטר, וגם שם יומנז יכולים להשתלב. אני מייעץ לכל יוצרי התוכן תמיד להיות מעודכנים בכל הפלטפורמות, להבין את ההבדלים שבין טיקטוק ליוטיוב שורטס לדוגמה - זה לכאורה נראה אותו דבר, אבל זה ממש לא. צריך לדעת לנתב את התוכן לפלטפורמה המתאימה".