נדמה שהכל כבר נאמר על מלחמת התודעה שמתנהלת ברשת במקביל למלחמה האמיתית מול עזה ולבנון. כבר בבוקר ה-7 באוקטובר החלה ההסתה ברשת לשבור שיאים, ונדמה שכבר אין שום דבר שניתן לעשות מול גלי השנאה והאנטישמיות של הצעירים מדור ה-Z שניזונים מהדיסאינפורמציה בטיקטוק וביתר הרשתות החברתיות.
למרות הייאוש, את המצב הזה בדיוק מנסה Talk Israel, עמותה הפועלת ללא מטרת רווח, לשנות. הארגון מכשיר יוצרי ויוצרות תוכן צעירים בישראל ובארה"ב במטרה ליצור ולשתף תכנים אותנטיים וסיפורים אישיים הקשורים לישראל, באופן ובנושאים שמעניינים בני נוער וצעירים אמריקאים. הכוונה היא לא לתוכן הסברתי פרופר או היסטורי, אלא לתוכן קליל שמונגש לדור ה-Z ופונה אליו באופן בלתי אמצעי.
אחת מדמויות המפתח בארגון היא מיה וורוביוב בת ה-31, המשמשת כדירקטורית תפעול (Director of Operations). "המשפחה שלי עלתה לישראל מברית המועצות בשנת 1990, הייתי היחידה שנולדה בארץ וגדלתי לתוך מאוד מציאות ספציפית, כמו הרבה ילדי עולים באותה תקופה. ההורים שלי עבדו ב-2 עבודות ואני גרתי אצל סבא וסבתא שלי, שהיו שורדי שואה. זה היה בית חילוני, היהדות לא היה משהו שדיברו עליו בבית. אמא שלי נהגה להגיד לי: 'אותך לא רדפו, את לא יודעת מה זה אנטישמיות', ולא לגמרי לא הבנתי למה היא מתכוונת".
בצבא וורוביוב הייתה אחראית על משלחות של חיילים שטסו לאירועי גיוס כספים לחיילים בודדים. "שם התחילה ההבנה שלי לגבי הסנטימנט היהודי-אמריקאי. הכרתי גם את בן הזוג שלי בצבא כששלחתי אותו למשלחת באחת מהקהילות היהודיות בקליפורניה. כשהוא חזר הוא אמר לי: 'מיה, יש לנו שם משפחה אמיתית'".
בשנים שלאחר מכן וורוביוב עבדה במחלקת ההפקות של עיריית תל אביב-יפו ובמקביל למדה לתואר ראשון בתקשורת באוניברסיטת ברייכמן. "הבנתי שאני רוצה לעסוק בשיווק ובייעוץ אסטרטגי, אבל לא ידעתי לשים את האצבע על מה בדיוק אני רוצה לעשות. עד סוף התואר התחלתי להתמיין למגוון משרות, ואחת מהן הייתה שליחות של הסוכנות היהודית. הייתי שליחה בקמפוסים בקליפורניה במשך ארבע שנים שבמהלכן הייתי עדה לכל מה שקורה היום בארה"ב, עוד לפני המלחמה - האנטישמיות והרדיפות אחרי סטודנטים יהודים. זו הפעם הראשונה שבה הבנתי על מה אמא שלי דיברה, עד הרגע הזה התייחסתי לזה בזלזול", היא נזכרת.
לאחר שסיימה את השליחות, וורוביוב החליטה להישאר בארצות הברית ובמקביל לאירועי ה-7 באוקטובר התחילה לעבוד ב-Talk Israel. "ישבתי מול הטלוויזיה רועדת, חשבתי מה אני יכולה לעשות. התלבטתי אם לקחת טיסה לישראל ולעזור מכאן למי שרק אפשר. בסוף החלטתי לפעול כדי לשנות את השיח על ישראל ברשתות החברתיות. כל מה שאנחנו רואים אונליין זה פרופגנדה שאפילו למדינות הכי שנויות במחלוקת, שפוגעות בזכויות האזרחים שלהן, אין נגדן".
"זה דור שמתעניין בהרבה דברים, צריך להבין איך משווקים לו בצורה הכי נכונה"
וורוביוב מבקשת להדגיש שהתכנים שהם מעודדים ליצור במסגרת ההכשרות של Talk Israel הם לא פוליטיים, אלא להפך. הם מעדיפים להתרחק מהפוליטיקה ככל הניתן, ולהראות את הצדדים היפים של ישראל שלא תמיד משתקפים בחדשות. "זה לא מה שמעניין את דור ה-Z, צעירים בגילאי 18-26 שמהווים את קהל היעד העיקרי שלנו. אלה מנהיגי דור העתיד, וזה גם הדור הכי בעייתי בכל מה שקשור לישראל. זה דור שמתעניין בהרבה דברים, וצריך להבין איך משווקים לו בצורה הכי נכונה. אי אפשר רק להציג רק את ההיסטוריה. לקהל הזה צריך לבוא בדלת האחורית, צריך להראות להם עוד חבר'ה כמוהם, שמציגים את ישראל בצורה אותנטית דרך הספורט, האוכל או התרבות, דברים שיכולים למשוך אותם".
ההכשרות של Talk Israel פונות לצעירים אמריקאים דרך תאים יהודיים בקמפוסים ובאוניבסיטאות, וכן לעולים חדשים או לסטודנטים זרים שנמצאים בישראל במסגרת לימודיהם. בכל מקרה יש צורך באנגלית כשפת אם, אך אין צורך להיות משפיען רשת, שכן בארגון מאמינים שההשפעה יכולה להתחיל גם ממי שאין לו קהל עוקבים נרחב. "אנחנו מעבירים הכשרות איך להציג את ישראל בצורה לא פוליטית ומעודדים את החניכים שלנו לדבר דווקא על החוויות האישיות שלהם. אנחנו מאמינים שכל אחד מהם הוא סוכן השפעה עם יכולת להשפיע על השיח".
המרצים בסדנאות כוללים מומחים בכירים לשיווק, והן מועברות כאמור רק באנגלית. כל התוכן חייב לעבור דרך הארגון לאישור במטרה לוודא שהתכנים שעולים בו אכן מציגים את ישראל באופן חיובי ומתאימים לדור ה-Z. "אנחנו מעניקים כלים, מנטורינג והדרכה, בעצם כל מה שצריך כדי לייצר תוכן ברמה גבוהה. אחרי האישור שלנו, הם מפרסמים את התוכן שיצרו בחשבונות האישיים במדיה החברתית שלהם ובמקביל גם בעמוד שלנו. חשוב להבהיר שהסדנאות שלנו מתאימות גם למי שאין לו מספר גדול של עוקבים. אנחנו לא זורקים את החניכים שלנו למים, אלא חושבים על הקריאייטיב יחד ומלווים את היוצרים לאורך כל התהליך. המטרה היא לא רק לייצר תוכן חד פעמי, אלא להפוך אותם ליוצרי תוכן טובים יותר שגם בעתיד יוכלו להמשיך ליצור לבד".