התשלום באוטובוס אמור להפוך לקל הרבה יותר בחודשים הקרובים. במקום כל פעם לתקף רב קו, ולחשב אם עדיף חופשי חודשי או נסיעות חד פעמיות, עולים עם הסמארטפון, ומדי סוף חודש אפליקציה מיוחדת תחשב כמה, מניין ולאן נסעתם ותחייב את הסכום של הכרטיס המשתלם ביותר. התשלום ייעשה בכרטיס אשראי שמיזינם לאפליקציה פעם אחת - כמו לאפליקציות של קניות.
זה אמור לקצר את התורים באוטובוס, למנוע התעסקות ברב-קו, ובעיקר לחסוך עד מאות שקלים לכל נוסע, ויתבסס, בין השאר על המיקום של הטלפון - כדי שידעו איך ולאן נסעתם. אלא שעת מתברר שבאפליקציה יכולות להיות פרסומות, חלקן באמצעות התרעות (פוש) שיכול להגיע, חלקן פוליטיות, וחלקן מבוססות על נתונים אישיים, שעלולים להימכר לצד ג'.
ההגבלות הוסרו
איך דבר כזה קורה? איך אפליקציה שאמורה לשרת את נוסעי התחבורה הציבורית ושעליה משלמים כסף, הופכת לעוד מקום עם פרסומות ואיסוף פרטים כמו אפליקציות חינמיות?
בחודש יולי יצא משרד התחבורה במכרז לאפליקציה החדשה זאת אחרי קמפיין "הקרב על הרב קו" שלנו בנקסט וב-NEXTER. המשרד קרא לחברות שעוסקות בפיתוח אפליקציות לייצר אחת כזו שתהיה זמינה לכלל נוסעי התחבורה הציבורית. בתמורה לפיתוח, החברה תקבל אחוזים מסויימים מדמי הנסיעה. אלא שהאחוזים כנראה לא מספיק גבוהים בשביל לתחזק אפליקציה כזה ומוקד שירות.
כשמעיינים במסמכים שגלויים וזמינים ברשת, מגלים שיש במכרז פתחים לפרסומות פולשניות ולהפרת פרטיות, כפי שגילה אמיתי זיו, עיתונאי TheMarker. ניתן למשל, להבין כי המתמודדים יכולים לשלב את אפליקציית התשלום כחלק מאפליקציה קיימת, פרטית שלהם (כתוספת). לדוגמה: בנק גדול יצרף את האופציה לשלם על הנסיעות בתוך אפליקציית התשלומים שלהם. ואז מי שירצה רק לשלם על נסיעות, יהיה חייב לעבור תהליך רישום של חברה שהוא לא בהכרח רוצה להיות לקוח שלה.
במכרז המקורי נכתב כי למפעילים מותר לשלב פרסומות באפליקציות אך עם הגבלות: ללא שימוש בנתונים שמזינים משתמשי האפליקציות בטעינות ובתיקופים (כלומר לשלוח לכם פרסומות כלליות, ולא כאלה שמותאמות אישית לכם), ללא פרסום פוליטי ועם אפשרות להימנע מפושים.
לפי פרסום בדף הפייסבוק "תחבורה בדרך שלנו", אחד המתמודדים במכרז (לא ברור מי) שלח שאלת הבהרה למשרד התחבורה על הסעיפים הללו, ובעקבות כך הם בוטלו.
מה זה אומר? שלזוכים מותר יהיה להשתמש בנתונים האישיים שהזנתם. אם אתם מבוגרים, נכים, חיילים, עיוורים, סטודנטים או בקבוצות אוכלוסיה אחרות - אלה פרטים שתהיו חייבים למלא, בשביל לשלם את תעריף הנסיעה הרלוונטי. כעת, לפי המכרז המתוקן, למפתחי האפליקציה יהיה מותר להתאים לכם פרסומות אישיות, שמבוססות על המידע האישי הזה, וכן על בסיס המיקום שלכם.
במילים אחרות - "חיילת, קבלי הנחה על שווארמה בתחנה שעכשיו ירדת ממנה!". זה במקרה הטוב. במקרה הפחות טוב, אדם מבוגר שנוסע למרפאה יוכל לקבל פרסומות שקשורות למצבו הרפואי. בניגוד לאפליקציות כמו פייסבוק שבהן אפשר לחסום את הגישה למיקום כדי להמנע מזה (ובתמורה לוותר על חלק מהיכולות של האפליקציה), ביישום שדרכו משלמים לתחבורה הציבורית - חייבים לתת את המיקום - כי על פי זה מחייבים בתשלום.
הפושים עם פרסומות עלולים להציק לכם במהלך היום, או בדיוק בזמן העליה לאוטובוס, כשתרצו לתקף את התשלום - בלי אפשרות לבטל אותם. לצד זה, יהיה אפשר גם למכור את הנתונים לצד שלישי כי המכרז פשוט לא אוסר זאת, וגם אין כל הסבר האם ניתן לבטל את החשבון.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענות חסרות כל שחר. המכרז שפרסם משרד התחבורה עומד בכל הסטנדרטים הנדרשים לפיתוח אפליקציה מתקדמת, יעילה ונוחה לשימוש נוסעי התחבורה הציבורית. אין לנו ספק כי עם השקת האפליקציה יוכל ציבור הנוסעים ליהנות מיתרונותיה הגדולים".