החל מאתמול נפוץ ברשת מייל של חברת ביוטי הודית שנקראת YesMadam, ובו הטקסט המקומם הבא: החברה מסבירה שהיא ערכה סקר בקרב העובדים על נושא לחץ בעבודה, והחליטה לפטר את העובדים שמתקשים להתמודד עם הלחץ.
"לאחרונה ערכנו סקר כדי להבין את תחושותיכם לגבי לחץ בעבודה. רבים מכם שיתפו את החששות שלכם, שאנו מעריכים ומכבדים מאוד. כחברה המחויבת לטפח סביבת עבודה בריאה ותומכת, שקלנו היטב את המשוב", נכתב לכאורה במייל. "כדי להבטיח שאף אחד לא יישאר לחוץ בעבודה, קיבלנו את ההחלטה הקשה להיפרד מעובדים שהצביעו על לחץ משמעותי. החלטה זו תיכנס לתוקף באופן מידי, והעובדים המושפעים יקבלו פרטים נוספים בנפרד. תודה על תרומתך".
צילום המסך הזה שותף בפוסט בלינקדאין של עובדת ביס מאדאם, שטענה שהיא בין 100 העובדים שפוטרו. "מה קורה ב-YesMadam? קודם אתם עורכים סקר אקראי, ואז מפטרים אותנו בן לילה כי אנחנו מרגישים בלחץ? ולא רק אני פוטרתי, גם 100 אנשים אחרים", כתבה העובדת בלינקדאין, עם ההאשטאג #massfiring.
צילום המסך התפשט מהלינקדאין גם לרשתות חברתיות אחרות. כך לדוגמה היזם שיל מוהנות (Sheel Mohnot) פרסם את אותו מייל ב-X, בציוץ שהפך לוויראלי עם חשיפה של 2.2 מיליון צפיות ואלפי שיתופים מחדש.
Indian home beauty startup YesMadam sent a survey to their employees about stress and then fired the employees that said they were under significant stress
♂️ pic.twitter.com/R8KRNWGBJx
אולם, היום (ג') התברר כי מדובר היה בתרגיל יחסי ציבור של אותה חברה ולא במייל אמיתי. על כך הגיב מווהנות וכתב: "כנראה שפיטורי הלחץ של יס מאדאם היו גימיק. זה אכן פרסם את שמם, אבל לאו דווקא בהקשר חיובי".
Apparently the YesMadam stress firings were a gimmick.
It did get their name out there, not necessarily a positive association. https://t.co/w6ENuRIl3W pic.twitter.com/U9NYAwulhf
הסטארטאפ, שמציע שירותי יופי בבית, פרסם הבהרה לאחר הפרסומים ברשתות החברתיות. החברה שיתפה הצהרה בת שלושה עמודים בלינקדאין, והתנצלה על "המצוקה" שנגרמה מהמייל הוויראלי לפיו עובדים לחוצים פוטרו.
"אף אחד לא פוטר ביס מאדאם. שיהיה ברור: לעולם לא ננקוט בצעד כל כך לא אנושי!", נכתב בפוסט. החברה אמרה כי הפוסטים ברשתות החברתיות היו קמפיין מתוכנן כדי להעלות את הנושא החמור של לחץ במקום העבודה.
"האם באמת פוטרו עובדי יס מאדאם בגלל שהם לחוצים? ממש לא", הבהירו, והוסיפו כי העובדים לא פוטרו אלא קיבלו הפסקה כדי להיטען מחדש ולנוח.
החברה אמרה שהיא משיקה תוכנית לרווחת העובדים בשם Happy 2 Heal (שמחים להירפא), שתכלול עיסויים וספא במקום העבודה כדי לעזור לעובדים להירגע. היא גם הכריזה על כך שכל עובד יקבל 6 חופשות בתשלום בשנה של שחרור מלחצים, אם הוא זקוק לכך לשם בריאותו הנפשית, כמו גם טיפולי ספא בחינם בביתו.
נראה שהאינטרנט לא אהב את תרגיל יחסי הציבור של החברה. "השימוש בבעיה חמורה כמו פיטורים - מציאות שמשפיעה על מיליונים - כדי לקדם מוצר הוא חסר אחריות כמו שהוא חסר טעם", כתב אחד המשתמשים.
"אז עכשיו התנהגות רעילה מיתוגה מחדש כתעלול יחסי ציבור? אסטרטגיה נועזת – תהרוס את האמון, תדליק את העובדים שלך וקרא לזה שיווק", כתב משתמש אחר.
כנראה שזה לא השתלם להם מבחינה תדמיתית, אבל כן הוביל לעניין, כי אתמול הביטוי "יאס מאדאם" הוביל בגוגל טרנדס בהודו, עם למעלה מ-20 אלף חיפושים.