ב-4 בפברואר 2004 נפל דבר בעולם. סטודנט יהודי צעיר בן 20 החליט להקים אתר שייאחד את הסטודנטים באוניברסיטה שלו - הארוורד. בתוך 24 שעות מארק צוקרברג הצעיר הצליח לרשום מעל 1,200 סטודנטים לרשת בשם הפייסבוק (TheFacebook), והיתר היסטוריה.
לרגל 20 שנה להקמת הרשת החברתית הגדולה הראשונה, כזאת ששינתה את הדרך בה בני אדם מתקשרים, שסללה את הדרך לשינוי בהרגלי הצריכה של כל אדם עם סמארטפון והיוותה נקודת פתיחה לרשתות חברתיות נוספות, ריכזנו את 20 הרגעים החשובים בחייה של פייסבוק - הרשת החברתית שרצתה לקשר בין סטונדטים והפכה לתאגיד עולמי ששווה מיליארדים ומשפיע (בדרך ישירה או עקיפה) כמעט על כל אדם בעולם.
ההקמה (פברואר 2004)
בתחילת חודש פברואר 2004, שני סטודנטים בהרווארד, מארק צוקרברג ואדוארדו סברין, ייסדו את אתר "הפייסבוק". שניהם השקיעו 1,000 דולר כדי להעלות לרשת פלטפורמה שתרכז את הסטודנטים בקמפוס ובתוך זמן קצר סחפו איתם את שאר האנשים בהרווארד. חודש לאחר מכן הרשת התרחבה לקמפוסים נוספים כמו ייל, קולומביה וסטנפורד.
פיצ'ר הוול + מיליון משתמשים (ספטמבר-דצמבר 2004)
האתר שהכיל עד אז רק תמונות ופרטים של סטודנטים מציג לראשונה את הפיצ'ר שמלווה אותו עד היום - הוול. זהו מקום בו אותם סטודנטים יכולים לכתוב טקסט קצר שיוצג לחברים שלהם. בדצמבר האתר כבר רושם את המשתמש המיליון שלו, למרות שהוא עוד לא פתוח לקהל הרחב.
מורידים את ה-the (ספטמבר 2005)
הפייסבוק, שבתוך שנה הגיע כבר ל-800 מוסדות אקדמיים, מקבל שינוי קטן אבל מהותי. הוא מוריד את ה' הידיעה, או באנגלית את ה-the והופך פשוט לפייסבוק. זאת יחד, נקנה הדומיין facebook.com תמורת 200 אלף דולר.
פתיחה רחבה לכלל המשתמשים (ספטמבר 2006)
לאחר הוספת אפשרות העלאת תמונות, חציית קו 6 מיליון המשתמשים ופתיחת האתר לגלישה דרך לסמארטפונים (שהיו בתחילת דרכם עדיין) פייסבוק הופכת סוף סוף פתוחה לכולם. כל אדם מעל גיל 13 עם כתובת מייל יכול להצטרף לרשת החברתית.
הכנסת וידאו לפלטפורמה (יוני 2007)
פחות משנה עוברת, והאתר מכפיל את כמות המשתמשים ל-12 מיליון משתמשים. כמו כן, כעת ניתן לעלות וידאו לפלטפורמה. באותו זמן יוטיוב כבר קיימת, אבל קטנה יחסית.
השקת אפליקציית אייפון (יולי 2008)
האייפון כבר הפך לשם דבר, במיוחד בארה"ב, ופייסבוק משיקה את אפליקציית פייסבוק לאייפון. בהמשך היא תהפוך לאחת האפליקציות עם הכי הרבה הורדות בעולם. ברבעון האחרון של 2023 ההערכה היא שמעל ל-3 מיליארד משתמשים עושים שימוש באפליקציה בחודש - מה שהופך אותה לאפליקציה הכי שימושית בעולם.
השקת כפתור הלייק (פברואר 2009)
בתחילת 2009 הציגה פייסבוק עוד תוספת קטנה שהפכה בסופו של דבר לסימן אוניברסלי - כפתור הלייק. למרות השמועות והבקשות לא היה כפתור דיסלייק למזלנו, מה שהיה מביא לבריונות ברשת קשה ממה שכבר יש. מאז כפתור הלייק בעצמו (האגודל כלפי מעלה) הפך לסמן לפאסיב אגרסיב בקרב צעירים - ואצל המבוגרים לדרך פשוטה לסמן "ראיתי ואהבתי" מבלי להוסיף תגובה.
פיצ'ר הקבוצות – התברר לעתיד כקלף חשוב (אוקטובר 2010)
כמה חודשים לאחר שפייסבוק חגגה את המשתמש ה-500 מיליון שלה היא הציגה את אחת האפשרויות "שתציל" אותה בעתיד - פיצ'ר הקבוצות. לא בטוח אם צוקרברג הבין כבר אז שהתחרות עומדת להיות קשה והוא חייב לבדל את עצמו מהמתחרים, אבל אופציית הקבוצות נתנה לפייסבוק נישה רחבה מאוד של קהילתיות, אחד המאפיינים שהכי חסר בעולם הדיגיטלי.
רכישת אינסטגרם (אפריל 2012)
פייסבוק ראתה אפליקציית רשת חברתית מבוססת תמונות בלבד לאייפון שהופכת למפלצת והבינה שאם פייסבוק לא תרכוש את אינסטגרם, בסוף אינסטגרם תרכוש את פייסבוק. צוקרברג השקיע מיליארד דולר בפלטפורמה עם קצת יותר מ-10 מיליון משתמשים, הוסיף לה אפליקציה לאנדרואיד ובכך עשה את אחת ההשקעות המוצלחות ביותר בהיסטוריה, למרות שהרבה אנשים חשבו שהוא טועה בזמן אמת.
הנפקה (מאי 2012)
כעבור כמה חודשים בלבד פייסבוק מחליטה להנפיק בבורסה והופכת לאחת ההנפקות החשובות ביותר בתחום הטכנולוגי. המניה נסחרה אז במחיר של 38 דולר למניה בשווי של 104 מיליארד דולר. מאז המניה ידעה נפילות ועליות, אבל לאחר 12 שנה היא עלתה ב-935% ונסחרת ב-395 דולר למניה.
מיליארד משתמשים (אוקטובר 2012)
כמה חודשים בלבד לאחר ההנפקה פייסבוק רושמת הישג מטורף לרשת חברתית - בטח ביחס לשנת 2012. מי שהודיע על ההגעה למיליארד משתמשים היה מארק צוקרברג שכתב באתר החברה: "אם אתם קוראים את זה אז תודה לכם שאתם נותנים לי ולצוות שלי לשרת אתכם. לעזור למיליארד איש להתחבר הוא הדבר שאני הכי גאה בו בעולם".
הרכישה של וואטסאפ (פברואר 2014)
בתחילת 2014 פייסבוק המשיכה את הטקטיקה של לקנות כל מה שאתה לא יכול להיות ורכשה את וואטסאפ. אפליקציית המסרים המוכרת לכל ישראלי היטב נקנתה תמורת הסכום הצנוע של 16 מיליארד דולר (בסופו של דבר המחיר היה גבוה יותר כי חלק מהכסף הועבר במניות, שמחירן קפץ). לוואטסאפ כבר היו 450 מיליון משתמשים אז, וצוקרברג ראה את הגדילה הפוטנציאלית ואת הפוטנציאל ליצור איחוד בין כלל הפלטפורמות. כיום וואטסאפ מתקרבת ל-3 מיליארד משתמשים בכל חודש והיא חלק חשוב מתהליך המוניטיזציה של פייסבוק.
השקת המרקטפלייס (אוקטובר 2016)
עוד פיצ'ר (כמו הקבוצות) שהפך בסופו של דבר לחלק אינטגרלי בפייסבוק שאנחנו מכירים היום. למרות שבישראל המרקטפלייס די מוגבל, בארה"ב ובמדינות אחרות הוא הפך לפיצ'ר משמעותי מאוד. לפחות מיליארד משתמשים עושים שימוש חודשי במרקטפלייס, מה שמהווה דרך נוספת לפייסבוק להרוויח כסף.
חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה (מרץ 2018)
אולי הרגע הכי שפל בהיסטוריה של פייסבוק. ב-17 למרץ 2018 חשפו הניו יורק טיימס והאובזרבר שחברת קיימברידג' אנליטיקה עשתה שימוש עסקי במידע אישי מפייסבוק, שמלכתחילה נאסף על ידי חוקר חיצוני למטרות אקדמיות. החברה הבריטית הגיעה לפרטים אישיים של 87 מיליון משתמשים שלא נתנו את הסכמתם. בסופו של דבר הפרשה סיבכה את פייסבוק, שנאלצה לשלם פיצויים של 725 מיליון דולר ולעבור משפט ארוך שהשפיע על המוניטין ועל מחיר המניה במשך השנים.
הפרשה הפכה לאבן דרך באבטחת מידע של משתמשים בפלטפורמות שונות, ויש שטוענים שהשפיעה בדיעבד על הברקזיט ועל הבחירות לנשיאות ארה"ב 2016. אותה פרשה גם הביאה את צוקרברג לדיון פומבי בקונגרס, שנחקק בתודעה בעקבות הופעה שהוגדרה כ"רובוטית" מצד היו"ר.
השקת הרילז - תחילת המלחמה בטיקטוק (אוגוסט 2020)
בקיץ 2020 מניית פייסבוק ממשיכה לרדת וכמה חברות מפסיקות את הפרסום בה כחלק מחרם על ההתנהלות שלה בנושא הפצת פייק ניוז בפלטפורמה. בזמן הזה החברה רואה שרשת חברתית סינית הופכת מהר מאוד לפופולרית בקרב הצעירים שעוזבים את פייסבוק - טיקטוק. הבעיה? אי אפשר לקנות את טיקטוק, ולכן פייסבוק משיקה את "רילז" - חיקוי של כמעט אחד לאחד לפורמט של טיקטוק שמשתלב גם באינטגרם וגם בפייסבוק. למרות שמדובר בחיקוי די בוטה, הוא נחשב להצלחה עם יותר מ-2.35 מיליארד משתמשים בחודש.
פייסבוק מתה - הכירו את מטא (אוקטובר 2021)
צוקרברג כנראה מבין שפייסבוק כבר לא מגניבה כמו פעם. יש צורך אמיתי בשינוי ומחליט על חישוב מסלול מחדש. מעכשיו פייסבוק היא רק רשת חברתית תחת מטרייה חדשה שנקראית מטא. באירוע החגיגי מסביר היו"ר שפניה של החברה אל היקום הווירטואלי של מטאוורס - מהלך שעדיין מוקדם לשפוט בתור הצלחה או כישלון.
שריל סנדברג, "המבוגר האחראי", נוטשת את הספינה (יוני 2022)
"המבוגר האחראי" של מטא, סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג שנחשבה ליד ימינו של צוקרברג, החליטה לעזוב את החברה. סנדברג היא האישה שהבינה בשנת 2007 שיש צורך להפוך את פייסבוק מ"אתר מגניב" לעסק לגיטימי. בתוך 3 שנים החברה הפכה לרווחית, ומאז סנדברג עמדה מאחורי לא מעט מהלכים שהכניסו מיליארדים למטא.
פיטורי הפוסט קורונה (נובמבר 2022)
בסוף 2022, הצרות של מטא נמשכות והמניה מפסידה 700 מיליארד דולר בשנה אחת. בנוסף, תקופת הפוסט קורונה מנפצת את בועת ההייטק והחברה מודיעה על הפיטורים הגדולים ביותר בהיסטוריה שלה - 13% מכוח האדם בחברה. 11 אלף עובדים פוטרו בסיבוב הראשון, אך בתוך שנה החברה הודיעה על 2 סבבים נוספים בהם פוטרו עוד 10 אלף עובדים.
השקת Threads (יולי 2023)
צוקרברג ואדם מוסרי, נשיא אינסטגרם, רואים את אילון מאסק הורס את טוויטר ומחליטים שזה הזמן המושלם להשיק את התשובה של מטא לרשת החברתית שמבוססת טקסטים קצרים. ת'רדס נהנת מבסיס משתמשים עצום של 3 מיליארד הלקוחות של מטא בפלטפורמות השונות וחיבור מהיר לאינסטגרם. בתוך שבוע היא מגיעה ל-100 מיליון משתמשים, אבל ההשקה המהירה יחד עם מחסור בפיצ'רים גורמים להייפ לרדת במהירות ומאז מספר המשתמשים הפעילים רק הולך ויורד.
"יקום ה-AI" של מטא נולד (ספטמבר 2023)
ממש כמו גוגל ומיקרוסופט, גם החברה של צוקרברג הודיעה על השקת "יקום ה-AI של מטא". החברה מפתחת מודל שפה רחב משלה ומתכננת להכניס פיצ'רים שונים בתחום בשלל האפליקציות שלה. מוקדם מדי לדעת האם המהלך יהיה הצלחה, אבל ברור שהחברה החליטה ליישר קו ולשים את הבינה המלאכותית בראש סדר העדיפויות יחד עם המטאוורס, שעדיין לא הצליח לתפוס כמו שצריך.
20 שנה עברו מאז שהסטודנט הצעיר מארק צוקרברג הקים "אתר מגניב" לסטודנטים עם פרטים ותמונות שלהם. מאז הוא הפך לתאגיד ענק עם כמה רשתות חברתיות ולא מעט תחומים תחת שליטתו. לא ברור מה יהיה עתידה של פייסבוק, אבל מה שבטוח זה שהתקשורת בין בני אדם השתנתה לחלוטין ב-20 השנים שחלפו.