בחודש אפריל 2022 הוקם שירות הכרויות ישראלי חדש ומרענן - אלי הבוטית. הרעיון היה לתת למשתמשים אפשרות להכיר את החצי השני שלהם דרך החברים, מתוך מחשבה שעדיף להכיר אדם שמכיר אדם מאשר מישהו רנדומלי באפליקציות המוכרות.
מאז השירות עבר כמה גלגולים, הוא התחיל בוואטסאפ, המשיך לטלגרם ומאז הפך לאפליקציה של ממש. אבל ב-31.12.24 הוא נסגר סופית - אלי הבוטית כבר לא פועלת. היזמית שמאחורי האפליקציה היא אליאנה ברבל, אשר התראיינה מספר פעמים ל-mako ושיתפה על הדרך שלה גם לא מעט את עוקביה ב-X, טוויטר לשעבר.
הרעיון שמאחורי אלי הבוטית, על פי ברבל, הוא שבמקום לשאול את החברים האמיתיים שלכם אם יש להם מישהו או מישהי להכיר לכם, מה שעשוי להיות מביך, אלי הבוטית תשלח לכם את הפרופילים של אותם חברים, מבלי שתצטרכו לבקש. בנוסף, לדברי ברבל, אנשים נותנים צ'אנס אחד לשני יותר כאשר ההיכרות נעשית דרך חברים משותפים, ומצד שני כנראה שלא יבזבזו זמן, אם החבר המשותף שלהם טוען שזה לא יעבוד. עוד יתרון לדברי ברבל, כפי שסיפרה ל-mako באפריל 2022, הוא שאנשים מתייחסים יפה אחד לשני ופחות רואים תופעות כמו גוסטינג במיזם שהקימה.
אבל האפליקציה של אלי הבוטית סבלה מבעיה אחת גדולה - היא לא באמת הרוויחה כסף. כעת בראיון שסוגר מעגל, ברבל מספרת מה לא עבד שם: "עבדנו על אלי הבוטית יותר מ-3 שנים, כ-70 אלף אנשים חיפשו דרכה אהבה ויותר מ-27 אלף שיחות התקיימו בזכותה. בדרך היו הרבה קשיים. הראשון, לא הצלחנו להגיע לרווחיות וזה מה שסתם את הגולל על אלי הבוטית. בסוף בסוף, בלי ליפייף את הדברים, זה היה מוצר לא מספיק טוב.
"עשיתי את הכי טוב שידעתי עם הכלים שהיו לי. למדתי המון, אז כנראה שבמיזם הבא שלי אני אעשה הכל אחרת. נכנסנו לאלי הבוטית ממקום מאוד תמים של אדם שרוצה לשנות לטובה, והדבר הזה לא פגש את המטרות העסקיות, זה לקח מאוד חשוב שלמדתי. לא כל מיזם צריך או יכול להפוך לעסקי. בתקופת הבועה הייתה איזו מנטרה בתעשייה 'אם יש יוזרים, הכסף יבוא בהמשך', וזה לא תמיד נכון. היום הראש שלי עובד בצורה אחרת לגמרי, ובכל רעיון חדש שעולה לי לראש, אני חושבת קודם כל על המודל העסקי".
אתמול השתתפתי בפאנל באונ' ת"א, כדוגמה לכישלון :) כלומר, רצו להראות לסטודנטים שיש גם את הצד הזה, רוב הסטארטאפים נכשלים וזה בסדר.
בסוף מישהי שאלה - אבל איך מקימים סטארטאפ? איך מתחילים? זה נורא מפחיד! ולא היה מספיק זמן לענות. וזה ביאס אותי. אז שלחתי להם טקסט קצר: >
איזו עצה היית נותנת ליזמים שמתמודדים עם אתגרים דומים?
"ליזמים אחרים אני אומרת - תגבו כסף על השירות שלכם מהיום הראשון. זה לא בגלל חמדנות, אלא זו הדרך הכי טובה לקבל ולידציה אמיתית, להבין אם בניתם מוצר טוב. יכול לקחת שנה שלמה, וגם יותר, להבין מה אתה בכלל מוכר, איך נכון לתמחר. צריך לעשות את זה בהקדם האפשרי לפני שנגמר הזמן. עוד טעות שעשינו בעיני היא שלא היינו אמיצים מספיק לאורך הדרך. התחלנו עם קונספט מאוד ספציפי של איך אפשר להכיר דרך חברים, ונשאבנו אליו ליותר מדי זמן. היינו עסוקים בלשפר דברים קטנים במקום לחפש את הדבר הגדול הבא שיביא עוד קפיצה משמעותית".
אלי הבוטית הייתה הבייבי של ברבל, היא השקיעה בה את כל חייה בתחילת התהליך, בחברה ניסו לצאת איתה לחו"ל, אבל האמריקאים לא ממש נרשמו אליה, בשלב מסוים הייתה אפשרות לקנות סוג של מנוי זול שבו אפשר לקבל טיפים על בניית הפרופיל, אבל גם זה לא ממש תפס.
האפליקציה הייתה כישלון או הצלחה?
"זה גם וגם. גם הצלחה וגם כישלון. על הנייר, נכשלנו. היו לנו חלומות גדולים, ניסינו להשיק בחו"ל, ולא הצלחנו. מצד שני, הצלחנו הרבה מעבר למה שרוב האנשים האמינו שנצליח, וגם הרבה מעבר למה שאני חשבתי שנצליח כשהרעיון עלה לראשונה במוחי. כולנו, כל הצוות, למדנו והתפתחנו המון בשנים האלה. אני בן אדם שונה היום. ברמה המקצועית, עשיתי קפיצה שכנראה הייתה לוקחת לי 10 שנים לפחות בלי אלי הבוטית. והכי חשוב - המון אנשים מצאו אהבה, זוגות התארסו, ילדים נולדו. בשבילם זו בטוח הייתה הצלחה גדולה".
איך את מסכמת את שנת 2024 שלך?
"זו הייתה שנה די כאוטית. סגרנו את אלי הבוטית, התארסתי, עשיתי מילואים, התחלתי עבודה חדשה. וכל זה תחת עננה כבדה של אזעקות, חטופים, חוסר תקווה. תכלס? זו שנה שבה איבדתי את התקווה לעתיד טוב יותר ברמה הלאומית-פוליטית והפסקתי להתעדכן כמעט בחדשות, אבל התחזקתי מאוד ברמה האישית. לא הייתה לי ברירה אלא להתכנס, להסתכל אל תוך הנפש, ולהתמקד בעצמי, במשפחה שלי ובזוגיות שלי. כל המסביב היה פשוט קשה מדי להכיל".
את הארוס הטרי שלה היא דווקא לא הכירה אצלה באפליקציה או אצל המתחרים: "היום לאנשים נורא קשה להכיר בצורה אורגנית. המטרה של אלי הבוטית היה לעזור לאנשים למצוא זוגיות בצורה יותר אורגנית, כמו פעם, עם דחיפה של הטכנולוגיה.
כשהכרנו, השתמשתי באלי הבוטית, אבל לא בשום אפליקציה אחרת. הייתי נקייה מסווייפים ומאצ'ים וגוסטינג. זה ניקה לי את הראש מרעשים, ועזר לי לשים לב לדברים שנמצאים מסביבי, ממש מתחת לאף. בסוף הכרנו בבר השכונתי שלי, שזה המקום הכי אורגני שיש. אני מרגישה שלאלי הבוטית היה תפקיד מאוד גדול בזה שמצאתי אותו".
בין סבב ב' לסבב ג' גם זה קרה ❤️ pic.twitter.com/vKEYnuAl7s
"היזמות הייתה אחת התקופות הכי קשות בחיים שלי"
אבל ברבל לא נותנת לעצמה לנוח, היא עזבה את אלי הבוטית קצת לפני הסוף והחלה לעבוד שוב בתור שכירה עם פרויקט שתפור לה אישית, למרות העבודה בתור שכירה היא מספרת שקשה להוציא את היזמית שבה לפנסיה: "אני עובדת על אפליקציית דייטינג! היום אני מנהלת צוות מוצר ב-Viber, ויחד אנחנו מקימים אפליקציית דייטינג חדשה. לוייבר יש המון כלים כדי לאפשר למשתמשים דרך בטוחה להכיר, ובכלל - כל המהות שלה היא לחבר בין אנשים, אז רק נשאר לחבר את זה לפן הרומנטי. זה פרויקט מדהים ומאוד מרגש להיות חלק מזה. אם חושבים על זה, זו תהיה אפליקציית הדייטינג הבינלאומית הראשונה שיוצאת מישראל, זו הזדמנות ענקית. היה לי מזל גדול שהפרויקט הזה הגיע אליי בדיוק בתזמון הנכון, ואני מרגישה שכל הידע שצברתי בשנים האחרונות מקבל ביטוי".
"לגבי העתיד שלי בתור יזמת - כמו שאומרים היום - It's complicated. היזמות הייתה אחת התקופות הכי קשות בחיים שלי. המון סטרס, חוסר ודאות. עד היום אני מתמודדת עם בעיות השינה שנוצרו לי בשנים האלה. החיים בקורפורייט מאוד נוחים מהבחינה הזו - יש עליי המון אחריות, אבל כשיום העבודה נגמר - הוא נגמר. המשכורת טובה, התנאים מעולים והמון אנשים טובים מסביב שאפשר ללמוד מהם. ועדיין, הראש שלי כל הזמן חושב על רעיונות חדשים. כנראה שאי אפשר לברוח מהחיידק הזה ומתיישהו הוא יפרוץ שוב. אבל אני לא ממהרת. טוב לי להיות שכירה עכשיו וללמוד איך דברים עובדים בחברה שהצליחה".
אז לסיכום מה למדת על תעשיית אפליקציות ההיכרויות?
"הן פלטפורמה נהדרת להכיר אם עושים בהן שימוש מושכל. כשמתמכרים לזה, האפליקציות פוגעות ביכולת שלנו לקבל החלטות טובות, מייצרות לנו פומו (תחושת החמצה) בלתי נגמר, וגורמות לנו לרדד בני אדם לכדי תמונה. הדברים האלה יחד יוצרים תסכול עמוק גם אצל נשים וגם אצל גברים, והדרך למצוא אהבה הופכת לקשה וארוכה הרבה יותר. המטרה שלנו הייתה לייצר אפליקציית היכרויות שלא מבוססת על כמות כמו אפליקציות אחרות, אלא על איכות. מבחר של אנשים שבאמת מחפשים זוגיות.
"הקמנו את אלי הבוטית מתוך איזו פנטזיה שמי שמשתמש באלי הבוטית, בא בגישה אחרת ומחפש משהו אחר. עם הזמן נוכחנו לדעת שאמנם אנשים באים עם מטרות ושאיפות אמיתיות, אבל אי אפשר לנתק את ההרגלים מטינדר או באמבל ששם יש לך אינסוף אופציות. אז אם אתה מקבל אופציה אחת ביום או בשבוע דרך אלי הבוטית והיא לא טובה לך, אתה מאוכזב הרבה יותר לעומת אפליקציות אחרות שבהן אפשר להמשיך לדפדף בין אינספור פרופילים. קשה מאוד להתחרות בכמות.
"לדעתי הדרך להשתמש באפליקציות בצורה שעושה טוב, היא להפסיק למקבל ולתת צ'אנס אמיתי. נכנסתם לאפליקציה? תעשו סווייפים עד המאץ' הראשון, ואז תנו לעצמכם זמן להשקיע אך ורק במאץ' הזה. לא הלך? תחזרו לסווייפים, עד המאץ' הבא. זו הדרך בעיני ליהנות מפלאי הטכנולוגיה וגם להישאר שפויים. נכון, אחרים כנראה ימשיכו למקבל, אבל ברמה האישית יהיה לכם יותר קל לשמור על הסנטר שלכם, וזה הכי חשוב".