קשה להתחמק בימים האחרונים מהסרטונים של ליבנת אורינובסקי, שמשותפים ברשתות החברתיות השונות וגם סופגים לא מעט ביקורת. למי שעוד לא נתקל בבחורה הוויראלית - אורינובסקי היא בת 22, יזמית ומשפיענית שיווק (כך היא מגדירה את עצמה בביו באינסטגרם שלה), אשר מציעה קורסים דיגיטליים לבעלי עסקים שרוצים להגדיל את קהל העוקבים שלהם ברשתות החברתיות.

בין הסרטונים והאמירות שלה שעוררו עניין וזכו לוויראליות אפשר למצוא: "איך הצלחתי בגיל 22 להגיע למצב שיש לי חברה בע"מ, ואני מכניסה שש ספרות כל חודש"; "כאחת שיוצאת עם גבר עשיר כבר מעל לשנתיים – הנה סימנים לזה שלגבר שלך יש הרבה כסף וזה גם עומד להישאר"; "יש לי רק חברות יזמיות, אין לי חברה אחת שכירה", ו"עסקים שלא ישרדו אחרי התקופה הזו, אלו עסקים שמלכתחילה לא הייתה להם זכות קיום".

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎ליבנת אורינובסקי‎‏ (@‏‎livnat_ur‏)

בין היתר, לסרטון שלה בטיקטוק שבו היא אומרת שאין לה חברות שכירות, הגיבו הגולשים: "זה בסדר בובי, אף שכירה לא תרצה להיות חברה של מישהי שרק אכפת לך מכמה כסף היא עושה. ואם זה מה שאת מחפשת בחברות, כמה כסף חברות שלך עושות, אז הבעיה היא בך", ו"אין לה חברות שכירות כי אין לה חברות".

בשיחה עם mako, מספרת אורינובסקי שהתחילה את דרכה בעולם השיווק בגיל 14 כבלוגרית אופנה. "בדיעבד הבנתי שלא באמת אהבתי את האופנה עצמה, אבל אהבתי לבטא את עצמי - לפרסם תוכן ברשת. עם השנים עברתי גלגולים, הייתי סוכנת דוגמנים, היו לי כל מיני מיזמים קטנים. בגיל 19 פשוט הבנתי ששיווק זה מה שאני אוהבת. התחלתי לעלות פוסטים שלי לאינסטגרם תוך כדי שהייתי שכירה בחברת אשראי, נציגת שירות. כשראיתי שיש ביקוש, ובעלי עסקים רוצים שאני אלמד אותם איך להביע את עצמם, איך לכתוב, איך להעלות פוסטים, התחלתי לקבל לקוחות. כשראיתי שיש לי מספיק לקוחות, התפטרתי מהעבודה ופתחתי באופן רשמי עסק שלי".

היא פתחה עסק מורשה באפריל 2021, ותוך פחות משנה הפכה לדבריה לחברה בע"מ בינואר 2022. "לא למדתי בשום מקום. הכול למדתי מניסיון של 8 שנים", היא אומרת. "החברה שלי עוזרת לבעלי עסקים לייצר תוכן, לשווק את עצמם, לבטא את המסר בצורה טובה מול המצלמה ולהביא דרך זה לקוחות".

באינסטגרם יש לאורינובסקי מעל 55 אלף עוקבים ("גדלה בקצב מסחרר לאחרונה, כבר לא עוקבת"). בטיקטוק היה לה עמוד עם 48 אלף עוקבים, שנחסם בגלל ענייני זכויות יוצרים, אחרי שהשתמשה בסאונד של חברה סעודית שדיווחה עליה. ביוטיוב יש לה מעל 5,000 מנויים. בטוויטר היא לא פעילה, אבל לאחרונה סרטונים שלה מאינסטגרם וטיקטוק מצאו את דרכם לשם על ידי לא מעט גולשים.

כשהיא נשאלת על הלקוחות שלה, היא אומרת: "רוב האנשים שמגיעים אליי לא מפורסמים, ואני הופכת אותם לכאלה. למשל דור אקשטיין (מאמן כושר), ניהלנו את הטיקטוק שלו, מזל כהן, מנטורית לתזונה. בתחילת הדרך שלי הייתי עובדת עם חברות גדולות, משרדי פרסום שדרכם ניהלתי טיקטוקים של חברות כמו קניוני G, ווק טו ווק וכדומה. כשהתחיל לגדול לי העסק והמותג, החלטתי לעבוד עם העסקים הקטנים שצריכים פוש, שאין להם תקציבי פרסום של מאות אלפים ומיליוני שקלים להשקיע. אני מלמדת שיווק אורגני, כמו שאני התחלתי, עוזרת מאפס להצמיח את העסק".

בן הזוג שלה, אותו הציגה כאמור כ"גבר עשיר", הוא מתן ניסטור, בן 33, והפרש השנים ביניהם עומד על 11 שנים. "אנחנו כבר כמעט שנתיים וחצי ביחד. הוא גם ברשתות החברתיות, יש לו עשרות אלפי עוקבים, יש לו חברה לייעוץ עסקי, והוא בעצם עוזר לאנשים שאין להם רעיון לעסק למצוא רעיון, לפתוח את העסק הראשון וכדומה", היא מספרת.

לאחרונה עלו טענות ברשת על כך שהיא קונה עוקבים. אורינובסקי מסבירה שאכן יש לה עוקבים מזויפים שנקנו עכשיו, אבל זה אנשים אחרים שקנו לה בכוונה כדי לפגוע בה. "פעם בכמה חודשים כשיש 'התפוצצות' שלי ברשת, יש אנשים שרואים את זה, אולי אפילו קולגות שלי, שזה לא מוצא חן בעיניהם והם מחליטים להרוס לי. הם יודעים שאם הם יקנו לי עוקבים מזויפים, הם גם ינסו להרוס לי את התדמית וגם יורידו לי אחוזי מעורבות בעמוד. זה קרה לי כמה פעמים בשנה, צוות הסייבר שלי מטפל בזה", היא אומרת.

הסטורי שהעלתה אורינובסקי בתגובה לקניית העוקבים:

את לא מתביישת לדבר על כמה כסף שאת מרוויחה.

"נכון, אני לא חושבת שיש מה להתבייש בזה. לימדו אותנו שיש מה להתבייש בזה. כשאת לא מדברת על משהו, הנושא הזה נהיה יותר טאבו ויותר מפחיד, ואז את עוד בורג במערכת ויכולים להשתמש בך כמו בובה על חוטים. זה מה שהממשלות והטייקונים רוצים, הם צריכים פועלים קטנים שיעבדו. כסף זה תחום חשוב, כולנו רוצים להיות טובים בו, זה יכול להעניק לנו הרבה דברים טובים בחיים.

"כשאני מדברת על כסף, אני מקבלת הרבה תגובות לא טובות. להרבה אנשים יש אמונות מגבילות על כסף, למשל 'לדבר על כסף זה לא טוב', 'כסף לא צומח על העצים', 'עשירים הם אנשים רעים' או 'יותר כסף, יותר דאגות'. כשרואים מישהי שמראה שיש לה כסף, זה מתנגש עם האמונות שהם נולדו מהבית ואז הם מגיבים בהתנגדות.

"זה מה שאני מלמדת בעצם - אני מבינה את המוח של אנשים, איך הם חושבים, הפסיכולוגיה שלהם, ואני משתמשת בכלים ובעקרונות האלו לשיווק שלי. אני קוראת ומתייחסת לתגובות שאני מקבלת, כי ככה אני לומדת על מוח האדם, הם חושפים לי את האמונות שלהם. אני יודעת מאיפה זה מגיע, ותמיד מבינה שהבעיה היא לא בי, אלא באמונות שהם גדלו איתם".

@livnat_ur0

אין לי חברות שכירות. מתוך הלייב של אתמול בטיקטוק

♬ צליל מקורי - מומחית שיווק ותוכן

את מקבלת לא מעט תגובות רעות. האם כל פרסום הוא פרסום טוב בעינייך?

"מאז ומתמיד הסרטונים שלי עוררו הרבה רגש באנשים. עכשיו רואים התפוצצות מטורפת, כי זה בכל הפלטפורמות, אבל זה ככה כבר שנים. אני אומרת את הדעות שלי, למרות שאני יודעת שהרבה לא יסכימו איתן. במקום להבין מה הערך המוסף מאחורי המילים שלי, זה נוגע להם בנקודות כואבות ומעורר בהם אנטגוניזם וכעס. אני משתמשת ברגשות האלה לטובתי, כשאני מעלה סרטון, אני יודעת איזה רגשות הוא עומד לעורר - חלק יתעצבנו ממנו, חלק ישימו לי עוקב אחריו. הדברים האלה בכוונה תחילה. כל פרסום הוא פרסום טוב - אם הוא פרסום אמיתי.

"אם לדוגמה הייתי שוכרת פרארי ליום אחד כדי להראות שאני עשירה, ויש כאלה שעושים את זה, אז זה פרסום שיעורר תגובות, אבל הוא לא אמיתי. כל הסרטונים שלי, גם אלו שמעוררים כעס ורגשות שליליים, הם אמיתיים. אין בהם שם שום דבר מומצא או מזויף, או שנאמר רק בשביל הרשת".

הצגת פוסט זה באינסטגרם

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎ליבנת אורינובסקי‎‏ (@‏‎livnat_ur‎‏)‎‏

אמרת שעסקים קטנים שנסגרו גם ככה היו צריכים להיסגר. את מצטערת על זה? במיוחד בהקשר של המלחמה.

"דיברתי על עסקים שלא מתנהלים נכון ביום יום שלהם, ברמה העסקית, כלכלית ואישית. עסק מתנהל על ידי בן אדם, לא על ידי ישות מסתורית. דיברתי על עסקים שנסגרים בתקופות קשות כמו קורונה ומלחמה. אלו עסקים, שגם ככה במרכאות אין להם זכות קיום. הכוונה לזכות קיום עסקית. התקופות האלה באות לחשוף דברים שלא התנהלו נכון לפני. עסק שמתנהל מדהים יודע גם בזמנים קשים, כמו מלחמה, להתאים את עצמו.

"הקורונה הייתה קשה לא פחות עבור חלק מהאנשים. גם שם היו עסקים כמו בתי מלון ותיירות, שקרס עליהם עולמם. אלו שנפלו הם העסקים שלא ידעו להתאים את עצמם. יש עסקים שפרחו בתקופות כאלה. בעל עסק חייב לגלות גמישות למצב ולדעת להצליח גם כשלא הכול טוב. אני רואה את זה במקרה שלי - בימים האחרונים כל הרשת עליי. האם אני נופלת מזה או שאהיה עם גמישות מחשבתית ואבדוק איך אני יכולה לנצל את זה לטובתי? מה אני כן יכולה לעשות? זה המיינד סט של העסק המצליח".

גם סרטונים שבהם היא מספרת שירדה במשקל בשבועיים, ממשקל שהוא נמוך ממילא, זכו לביקורת, למשל: "הבנתי עכשיו חוץ מלהיות רעל טהור בכללי היא גם משווקת לשקול 40 קילו כמה נפלא". 

את לא חוששת שהסרטונים האלו עלולים להצטייר כמשהו לא בריא או עידוד לאנורקסיה?

"לא אמרתי שאני מנטורית לבריאות. אמרתי בסרטונים שאני 10 פעמים ביום מתאפקת לא לאכול ג'אנק פוד ומונעת מעצמי לאכול את החשקים שלי. זה דווקא די בריא לא לאכול ג'אנק פוד. אנורקסיה זאת הפרעת אכילה שבה יורדים במשקל בצורה דרסטית, אבל אני דווקא ירדתי במשקל בצורה מאוד מבוקרת ולא דרסטית. ירדתי כולה 2 קילו וכמה אחוזי שומן עם אנשי מקצוע, יועץ תזונה ומאמן כושר מוסמכים. זה תהליך בריא לחלוטין, אבל לא פשוט, אני משתפת את ההצלחות והקשיים שלי בתהליך. מי שרוצה להסתכל על זה בעין אחרת, זה כבר שלו".

ליבנת אורינובסקי (צילום: באדיבות המצולם)
ליבנת אורינובסקי | צילום: באדיבות המצולם

איפה את רואה את עצמך עוד כמה שנים?

"לי מאוד חשוב להשפיע. יותר חשוב לי להשפיע מלהרוויח כסף. הכסף מגיע בדרך, הוא מבחינתי בונוס. בן אדם שמשפיע על אנשים וגם יודע להתנהל עסקית וכלכלית, נהיה בסוף מיליונר. יש לי מטרה לצאת לחופש כלכלי, אני חושבת שלכל אחד צריכה להיות מטרה כזאת, כי חופש כלכלי נותן חופש במציאות. זאת מטרה שאני הולכת לקראתה, ועומדת להגיע אליה עוד שנתיים-שלוש. אני משיקה בחודש הבא, ב-15.12, את ספר השיווק, מדריך שיווקי לכל בעל עסק ישראלי שרוצה לקדם את עצמו ברשתות. אני רוצה להעביר את הידע שלי לכמה שיותר אנשים. הידע הזה שינה לי את החיים ויכול לשנות גם להם".

יש לך טיפים לבעלי עסקים שרוצים להצליח ברשתות?

"בעלי עסקים מפחדים להביע את הדעות האמיתיות שלהם, כי הם מפחדים לקבל תגובות וביקורת. אבל גם במציאות לא כולם אוהבים אתכם, כי פשוט אתם אנושיים. בעל עסק לפני שהוא בעל עסק, הוא בן אדם עם אישיות ואופי. זה מה שאנשים רוצים לראות ברשת - כמו שאוהבים לראות אנשים בריאליטי, לצפות ברגעים שהם מתעצבנים, בוכים וצוחקים. אנשים שלא יוציאו ברשתות את האופי האמיתי שלהם החוצה, פשוט לא יוכלו להצליח. אנשים רוצים לראות מעבר לפיד יפה באינסטגרם".