להיבהל דיווח חדש טוען כי כבר במהלך החודש הבא מיקרוסופט תנסה לדחוף את קונסולת האקסבוקס שלה להרבה יותר בתים על ידי הוזלה משמעותית שלה, אבל עם וויתור על כונן הדיסקים המיתולוגי
אחרי שקלטות המשחקים נעלמו מהעולם והוחלפו על ידי הדיסקים, נראה כי גם העידן הזה מגיע לסיומו: בדיווח חדש של Windows Central נטען כי מיקרוסופט עומדת להשיק כבר בחודש הבא קונסולת Xbox One S במהדורה מיוחדת וזולה במיוחד. הקאץ׳? תאלצו לוותר מעתה על רכישות של דיסקים.
האם בקרוב תוכלו לקנות קונסולת משחקים תמורת כמה מאות שקלים?
השמועות הראשונות אודות קונסולת אקסבוקס נטולת כונן דיסקים הגיעו כבר בנובמבר, כאשר הכתב בראד סאמס, אשר מתעסק לא מעט בענייני מיקרוסופט, טען כי החברה מנסה לקצץ כמה שיותר בעלויות הקונסולה ובמחירה בשוק, כדי להפוך אותה ללהיט ענק. סאמס טען כי במהלך 2019 מיקרוסופט תשחרר קונסולה ללא כל כונן דיסקים אך תציג תוכנית ״דיסק לדיגיטל״ שבמסגרתה תוכלו להגיע לחנויות מורשות עם הדיסקים הקיימים שלכם, ולהחליפם תמורת קוד להורדה לחנות. עוד טען סאמס כי מיקרוסופט שואפת להוריד את מחיר קונסולת האקסבוקס הבסיסית ביותר, אשר מפותחת תחת שם הקוד ״Xbox Maverick״, לכ-100 דולרים, וכי היא צפויה להתייצב סביב מחיר של 200 דולר.
עוד ב-Geektime
וואווי, סמסונג אולי LG? מתקפל או הולולנס? מחקר חדש חושף ממה התלהבתם בזמן האחרון
הילד אלוף בפורטנייט? הסטארטאפ הזה רוצה להפוך אתכם למיליונרים
הדיווח של WC מאשש את טענותיו של סאמס, וחושף כי הקונסולה תושק כבר במהלך הרבעון הראשון של 2019, כלומר, עד סוף החודש הבא, תחת השם ״Xbox One S All-Digital Edition״, כאשר הזמנות יחלו בחודש אפריל ואספקת הקונסולות תחל בחודש מאי כמעט בכל העולם. עם זאת, האתר לא הצליח לאשש או לאשר את מחיר הקונסולה שצפוי לנוע בין 100 ל-200 דולרים. נכון להיום, מחירה של קונסולת Xbox One S סטנדרטית עומד על כ-300 דולרים (כולל משחק) בארצות הברית, וכ-1,000 שקלים בישראל. זהו מחיר לא גבוה, אך הקונסולה עדיין לא מצליחה להכות גלים אל מול סוני עם הפלייסטיישן 4 כמו שמיקרוסופט באמת היתה רוצה.
נזכיר כי ברבעונים האחרונים מיקרוסופט מדווחת על הכנסות שיא מתחומי הגיימינג, כשבחודשאוקטובר היא דיווחה על זינוק מרשים של 44 אחוז בהכנסות בקטגוריית האקסבוקס, שהגיעו ל-2.7 מיליארד דולר. גם בינואר דיווחה החברה על עלייה של 8% ברווח מקטגוריית הגיימינג, ועליה של 31% בהכנסות מקטגוריית התוכנה בגיימינג. נראה כי תחום הגיימינג לכד את תשומת ליבה של מיקרוסופט והצרכנים, ולכן לא מפתיע שמיקרוסופט רוצה להכניס את האקסבוקסים שלה להרבה יותר בתים, בכל מחיר אפשרי.
מיקרוסופט כבר מפתחת שירותים נטולי-דיסקים, אז למה שהקונסולות שלה ישארו איתם?
הדיווחים הללו תואמים חלק נכבד מההכרזות של מיקרוסופט בתקופה האחרונה, ומגמות נוספות מעולם הגיימינג אשר שמות דגש על הורדות דיגיטליות ושירותי מינוי שונים: בשנת 2017 השיקה מיקרוסופט שירות מינוי בשם Xbox Game Pass, שהוא מעין ״נטפליקס למשחקים״, במסגרתו מנויים משלמים 10 דולרים לחודש תמורת ספריית משחקים דיגיטלית של למעלה מ-100 משחקים לשימוש חופשי על ידי הורדתם לקונסולת האקסבוקס. השירות אף הושק בישראל בחודש ספטמבר 2017.
בתערוכת המשחקים E3 האחרונה חשפה מיקרוסופט באופן רשמי כי היא שוקדת על פיתוח שירות סטרימינג למשחקים שיאפשר לגיימרים לשחק במשחקים שלהם בכל מכשיר אשר יחפצו, בין אם מדובר בקונסולת האקסבוקס שלהם, או אפילו הסמארטפון. מיקרוסופט צפויה לחשוף עוד פרטים על השירות המסתורי בתערוכת E3 הקרובה שתתקיים בחודש יוני, כאשר גם EA מפתחת שירות סטרימינג משלה, ורכשה לצורך המשימה את חטיבת הענן של Gamefly הישראלית. לסוני יש כבר שירות משלה בשם Playstation Now שמתקשה להתרומם, וזמין רק בקונסולות של החברה, ועדיין לא בפלטפורמות נוספות ומתבקשות.
המשמעות: יותר כוח לחברות, פחות ערך לצרכן
ולמרות שנראה שאנחנו נמצאים בימים האחרונים של הדיסקים, ורגע לפני השתלטות הענן על כל תחומי החיים שלנו, כדאי לזכור שלדיסקים יש ערך כלכלי עבור הרוכשים שלהם: ישנן לא מעט קהילות בפייסבוק ובפלטפורמות נוספות של גיימרים שמחליפים או מוכרים משחקים, וכמובן שבעת מכירת הקונסולה כמוצר יד-שניה, ניתן להעלות את הערך שלה על ידי מכירתה עם דיסקים של משחקים. רישיונות המשחקים אשר נרכשים בחנות של מיקרוסופט לא יכולים להיות מועברים, אלא משויכים לחשבון המיקרוסופט של המשתמש הרוכש.
כמו כן, חנויות אינטרנטיות וחנויות פיזיות עדיין מוכרות דיסקים, ופעמים רבות מציגות מבצעים שונים כדי להגביר את התחרות ביניהן. זאת בעוד שקונסולה כמו קונסולת האקסבוקס המדוברת תכריח את המשתמש להסתמך אך ורק על המחירים בחנות של מיקרוסופט, שאמנם מציגה מבצעים, אך קשה להגיד שיש לה תחרות אמיתית.