בסרט בחזרה לעתיד 2, השחקן מייקל ג'יי פוקס מגיע לעתיד לשנת 2015 ובמהלך אחת הסצינות הוא מסתובב בעיר, ופתאום פוגש פרסומת מסוג שלא הכיר. מתוך שלט הולוגרמה יוצא לפתע כריש ענק בתלת ממד ומפתיע אותו.
בשנת 2023 פרסומות בתלת ממד הן כבר לא דבר כל כך שכיח. באוקטובר האחרון יצרה מטא קמפיין גלובלי לוואטסאפ, שעסק בהצפנה של האפליקציה, והוצג על שלט תלת ממד, במהלכו נראית, בין היתר, דלת כספת נסגרת ובתוכה ההודעות באפליקציה. גם בלונדון הציגה מטא פרסומת על שלט חוצות תלת ממדי, הפעם למשקפי המציאות המדומה שלה.
בחודש האחרון החברה הישראלית YOOM, המתמחה בעולמות המטאוורס, יצרה שלט תלת ממדי שהוצג בלוס אנג'לס, לרגל פרישתו של דסטין בראון, שחקנה של קבוצת ההוקי קרח ה-LA KINGS. היוזמה הפכה את בראון לשחקן הראשון אי פעם שמציין פרישה באמצעות מציאות רבודה.
במסגרת המיזם החדשני, הוצב שלט חוצות תלת ממדי, באורך של כ-90 מטר, מול מגרש הבית של ה-LA KINGS. השלט כלל קוד QR, שניתן לסריקה באמצעות המכשיר הנייד. בראון הוא אחד מהשחקנים הוותיקים המוערכים ביותר בליגת ה-NHL (ליגת ההוקי הלאומי של ארה"ב וקנדה) מחזיק בשיא ההופעות לשחקן במדי ה-LA KINGS, ובתואר נוסף - השחקן הראשון אי פעם שהניף את גבע סטנלי, הניתן לאלופת ה-NHL.
בשלט התלת ממדי רואים את בראון שובר את מה שנראה כמו קרח, מנופף לשלום ומניף את הגביע.
יצירת השלט היא רק חלק משיתוף פעולה בין YOOM ל-LA KINGS, ולכן החברה לא חושפת את עלויותיו. השחקן צולם באולפני החברה בלוס אנג'לס, שם עובדו הסרטונים שלו באמצעות טכנולוגיית AI ולמידה ממוחשבת. האלגוריתם שפיתחה החברה מסוגל להפיק סרטונים באיכות וברזולוציה גבוהה של 6K ו-30FPS, הכוללים הדמייה פוטו-ריאליסטית, שניתן לשלבם בכל סביבה וירטואלית קיימת.
"האולפן פועל בצורה אגוניסטית, כלומר בעל יכולות לקבל ולעבד נתונים ממספר רב של מקורות בו זמנית", מסביר ל-mako בונקה לים, מנהל השיווק של YOOM. "המערכות והטכנולוגיה של החברה כוללות בין 8-4 מצלמות עומק, שצילמו את בראון מכל כיוון ללא צורך במסך ירוק או סטודיו, ומערכות עיבוד הכוללות אלגוריתמים של ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. לאחר מכן, יצרנו עבור בראון דמות תלת-ממדית בשילוב אפקטים חזותיים נוספים".
לדברי לים, עד היום מעל ל-14,000 אנשים צפו בשלט של בראון באמצעות משקפי AR. "קיבלנו הרבה מאוד תגובות נלהבות ומרגשות. אנחנו מחכים שגם קבוצת ה-LA KINGS תספק לנו את נתוני ה-KPI (ביצוע) הסופיים, שיאפשרו לנו לדעת במדויק את כמות הצפיות והמעורבות של הקהל".
נכון לעכשיו, YOOM לא מתכננת פרויקט דומה בישראל, אך לים מבהיר: "התגובות הנלהבות של הקהל וההיענות הרבה למיזם מחזקים אצלנו את התחושה שתראו יותר ויותר שלטי חוצות ומיזמים תלת ממדיים אחרים, שנוציא לפועל בכל העולם בשנים הקרובות".
מטא, שחרטה על דגלה לקדם את המטאוורס, מפסידה עליו מיליארדים כל שנה. איך אתם רואים את חזון המטאוורס משתלב בחיים של אנשים, כשאנחנו נמצאים במשבר כלכלי ועל רקע פיטורים בהייטק?
לים: "מטא אכן מתמודדת עם חבלי לידה ואתגרים לא פשוטים, אבל אין זה אומר שחזון המטאוורס לא קורם עור וגידים, בין אם זה בתחום הגיימינג, הופעות חיות, אופנה, רפואה, צבא וביטחון, אפשר לראות היום בכל מקום מיזמים שמשלבים את הטכנולוגיה המתקדמת.
"רוב הציבור היום עדיין סקפטי לגבי שילוב המטאוורס באופן כל כך משמעותי בחיי היום יום שלו. בעוד שהחזון של ענקיות הטכנולוגיה הוא שהמציאות הווירטואלית תלווה אותנו בכל תחום כמעט בחיינו, החל מבילויים, קניות, רפואה, חינוך ולימודים ועוד, הציבור עדיין מנסה לעכל ולהבין עד הסוף את משמעויות הטכנולוגיה המתקדמת.
"עם זאת, נרשמת התלהבות רבה בכל פעם שהיא מוצגת לקהל הרחב ויש היענות גבוהה לגלות את העולם החדש והמדהים שהיא מספקת. כשמעריצים רבים לקחו חלק במופעי מוזיקה, תערוכות, משחקים ועוד שהתבצעו בזכות הטכנולוגיה, כך שהחזון נראה פחות רחוק ממה שנדמה".
לים מסביר שחוץ ממטא, גם אפל, מיקרוסופט, אנבידיה וענקיות טכנולוגיה נוספות, מעמיקות את האחיזה שלהן בתחום. "הן שמות עליו את הז'יטונים, כי הן מאמינות שבעתיד הקרוב אנחנו נראה את הטכנולוגיה המתקדמת משתלבת יותר ויותר בחיינו. בלומברג מעריכים שעד 2024 ההכנסות של חברות בתחום יגיעו ל-800 מיליארד דולר, בהשוואה ל-500 מיליארד ב-2020".