בעתיד הלא כל כך רחוק, הדרך שבה אנחנו נוסעים ומתנהגים ברכב הולכת להשתנות, שכן התחום עובר מהפכה של ממש. זה לא רק המעבר מרכבים מונעי דלק לרכבים חשמליים, אלא בעיקר המעבר ההדרגתי לרכבים חכמים – שישנו את הדרך שבה אנחנו מתנהגים בכביש. "רכב כמו של טסלה הוא הסנונית הראשונה", מסביר משה שליסל, מנכ״ל גרדנוקס (GuardKnox( הישראלית, שפיתחה פלטפורמה המאפשרת הורדת אפליקציות לרכבים. "הרכב העתידי הוא רכב שבו אנחנו נסע ונשאל: 'מה עוד הרכב מציע חוץ מלקחת אותי ממקום למקום?'".
למה בעצם?
"כיום, אנחנו מתרכזים בנסיעה כמובן, אבל תחשוב על רכבים אוטונומיים (ללא נהג) – מה אני עושה בנסיעה של כמה שעות למשל? במצב הנוכחי – אתה מבזבז זמן. בעתיד, חווית המשתמש של הנוסע תהיה משמעותית יותר מאשר ישיבה ברכבת והסתכלות על הנוף – יהיו סרטים, משחקים ודברים כאלה שישפרו את חווית הנסיעה שלנו. בפן אחר, קח מצב למשל של נסיעה מהדרום לצפון בחורף. פתאום תנאי הכביש משתנים – הכביש נהיה רטוב ואולי יש גשם שמפריע לנו לראות את הדרך. במצב הזה, הרכב עצמו יוכל להשתנות ובעצם למשוך את היכולות שהוא צריך כדי להתמודד עם תנאי הכביש, בלי שנצטרך להתערב. זה בדיוק מה שאנחנו בונים – פלטפורמת תוכנה לרכב, שתאפשר לו לעשות את הדברים האלה ללא מעורבות של נהג".
עם השינוי בצורת הנהיגה נוכל גם לראות שינוי מבני של הרכב עצמו: "בעתיד, תא הנהג יראה יותר כמו קוקפיט של מטוס – הכל מחשבים. אם אני רוצה שהשעונים ושאר הנתונים שמופיעים באותו מחשב על הפיאט שלי יראו כמו של פרארי, מה הבעיה? זה אולי מורכב ויש אלמנטים של בטיחות, אבל זה אפשרי. הבעלים יוכל לשנות כמעט כל דבר שהוא ירצה ברכב".
בניגוד לסמארטפון, ברכב יש משתנים שמאוד חשובים לנהג כמו מהירות, כוח סוס, מנועים חזקים או חיסכון בדלק. איך זה ישפיע על דברים כאלה?
"זה נכון שיש המון אנשים שזה חשוב להם, אבל צריך לזכור שגם היום המנוע מתפקד בעצם כמחשב. אם כיום יש למנוע יכולות לתת לך בתור נהג יותר כוחות סוס, אז אתה תוכל להגיע למצב כזה שבו תוריד סוג של עדכון תוכנה שנותן לך עוד כוחות סוס. זה שינוי עמוק ששוק הרכב עובר, ואנחנו מפתחים בסיס שבו שוק הרכב בכללותו יוכל לייצר מעין אפסטור, חנות אפליקציות".
"כמו בכל תחום אחר, ההישענות ההולכת והגוברת של תוכנה על הרכב פירושה גם איומים למשל מתקפות סייבר. "בניגוד לסמארטפון, שם אם פורצים לי אני אאבד תמונות או משהו כזה, כאן מדובר בחיי אדם", מסביר שליסל. "זה מתחיל מזה שבונים את הרכב בצורה כזאת שכשהוא מתקשר החוצה – הוא מתקשר בצורה בטוחה. אותה תקשורת בין הרכב שלי לעולם החיצון תהיה מוגנת על ידי ערוצים מאובטחים עם הצפנה".
"יש איך לעשות את זה וזה לא משהו חדשני. העולם הבטחוני מתמודד עם עדכונים דרך האוויר כבר יותר מ-20 שנה. תסתכל למשל על מטוסי קרב – יש שם הרבה מאוד דרכי תקשורת שאפשר לחדור, אבל זה לא קורה. לנו יש גם פטנטים בתחום האבטחה, כי אי אפשר לייצר את הפלטפורמה שלנו בלי לדבר על סייבר".
האם המהפך שעובר על עולם הרכב יוריד או דווקא יגרום לעליית מחירים?
"להערכתי זה יורד את מחירי הרכב", טוען שליסל ומסביר: "היום ברכב יש המון כבלים, זה הדבר השני הכי יקר ברכב אחרי המנוע. זה לא רק המשקל, אלא גם התמודדות עם תקלה שצריך למצוא בכל הכבלים האלו. בעתיד, לא יהיו את הכבלים האלה. בנוסף, יש מעבר למנועים חשמליים, ובכלל הייצור והאחזקה של הרכב יהיו זולים יותר".
"מנגד, אנחנו נראה כניסה של תחבורה שיתופית ברמה יותר משמעותית. אצל דורות צעירים, פחות ופחות עושים רישיון כי הם אומרים 'יש תחבורה ציבורית, אני אסתדר איתה'. כשהתחבורה הציבורית תגיע למצב שהיא תהיה זמינה לחלוטין, אז גם יהיו פחות רכבים בכביש. אם יש משהו אחד שקשה לנבא הוא איך הצרכן יקבל את המעבר מלהיות נהג ללהיות מנוי – להתחיל לשלם על מנוי חודשי ליצרן בשביל עדכוני תוכנה לרכב, שגם ילמד אותך ולאט לאט ישתפר איתך. אז כן נשלם פחות על הרכב שנקנה אותו, אבל אם נסתכל לטווח ארוך על התשלום החודשי הזה – כנראה שנשלם יותר".
מתי נוכל לראות את השינוי הזה בכביש?
"זה תהליך מהפכני אבל הדרגתי. לקחת פס ייצור של יצרן רכב ולשנות אותו זה עלויות של מיליארדי יורו. אנחנו נתחיל לראות את התהליך קורה ב-3-5 השנים הקרובות".