משקפי הוויז'ון פרו של אפל הם אחד משני המכשירים הכי מדוברים בטכנולוגיה החודש. הראשון הוא הגלקסי 24 של סמסונג, שמציג לעולם את "סמארטפון ה-AI הראשון", והשני כאמור משקפי המציאות המעורבת של אפל. שני המוצרים מסמנים שני מסלולים שונים לגמרי שלוקחות החברות המתחרות - מצד אחד, בינה מלאכותית (תחום שאפל זנחה ועל פי הדיווחים עומדת להיכנס אליו רק עכשיו) ומהצד השני מציאות רבודה/מדומה (התחום שעד כה היה שייך למארק צוקרברג וקסדת הקוואסט של מטא, שלא באמת המריאה). ביום שישי החלה אפל את המכירה המוקדמת של המוצר שאמור להוביל את מהפכת ה-VR/AR, אבל למרות שהוויז'ון פרו רק בתחילת הדרך - נראה שהיא עומדת להיות מלאה במהמורות.
סולד אאוט עם כוכבית
אחד מהאנליסטים הבכירים בנושא מלאי של אפל הוא מינג-צ'י קו, שטען לפני תחילת המכירה כי לחברה יש 80 אלף יחידות של ויז'ון פרו במחסנים. על פי קו החברה עשתה סולד אאוט בתוך שעות בודדות, כאשר רק בסוף השבוע מכרה בין 160 ל-180 אלף יחידות, מספר גבוה משמעותית ממה שיש לאפל במצב מוכן למסירה. אבל יש גם סיבה לדאגה: על פי קו, העובדה שזמני המשלוח של המוצר לא עולים משמעותית לאחר 48 שעות מפתיחת המכירה המוקדמת, מעידה על האטה בכמות הרוכשים. המעריצים השרופים ומי שעובד בתחום הזמין מיד את המכשיר, אבל החברה לא נאלצה לדחות את זמני האספקה, כי הגידול בהזמנות המוקדמות כנראה לא עלה בהתאם.
עוד נקודה שמעלה קו היא שהמוצר הוא נישתי לחלוטין. לאפל יש 1.2 מיליארד צרכנים בעולם, כאשר רק 0.007% מהם רוכש את המוצר - זה מראה שמדובר במוצר שעדיין רחוק מלהיתפס כמוצר ששווה רכישה.
נקמת המתחרות
בעיה נוספת שאפל נתקלת בה היא התוכן. בסופו של דבר, השימוש הטוב ביותר במשקפי המציאות המעורבת של החברה, הוא צפייה בתכנים. לכן, הדיווח על כך שנטפליקס, יוטיוב וספוטיפיי לא יתאימו את האפליקציות שלהן למשקפיים ולא ניתן יהיה להשתמש בהן, מדאיג מאוד את אפל. ללא שירותי סטרימינג כמו של נטפליקס ופלטפורמת הווידאו של גוגל, נשאר לאפל כרגע רק את אפל טיוי ודיסני. האם יוטיוב (של גוגל), ספוטיפיי (המתחרה באפל מיוזיק) ונטפליקס (המתחרה באפל טיוי) הן תקדים לחברות נוספות שיסרבו לייצר אפליקציה מותאמת למשקפיים, או אפילו לאפשר לאפליקציית הטאבלט לעבוד עליהם? האם מדובר בנקמה של המתחרות באפל ובאופי הדורסני שהנהיגה, למשל בחנות האפליקציות כאשר גבתה אחוז גבוה מהרווחים מרכישות בתוך אפליקציות, רק כי הן מאוחסנות באפל סטור? ימים יגידו.
Her: "He's probably fantasising about other women."
Him: "I wish I could watch Netflix on this thing." #Apple #VisionPro pic.twitter.com/YYXFhNnESV
עתיד לוט בערפל
ההצלחה של אפל תלויה כמעט באופן מוחלט באפליקציות הנלוות שיגיעו עם המשקפיים, אבל גם אותם שירותים "מרדניים" תלויים בסוף באפל ובבסיס הלקוחות העצום שלה. לתכנת אפליקציה ייעודית למשקפי הוויז'ון פרו זה הימור גדול: קודם כל, מספר המשתמשים קטן עדיין ורוב הסיכויים שהוא לא יתקרב ל-1.2 מיליארד משתמשי אפל עם אייפון או מחשב, לפחות לא בשנים הקרובות. בנוסף לכך, התאמת אפליקציה למשקפיים מרחביים (שמשתמשים בווידאו מרחבי ובסאונד מרחבי) זה דבר יקר ומורכב. האם שווה לחברות קטנות, אבל גם לגדולות, להשקיע סכום גדול עבור כמות קטנה של משתמשים? הוויז'ון פרו יצטרכו לעבור תהליך די דומה למה שקרה עם פייסבוק בתחילת דרכה. אפל תצטרך בסיס משתמשים גדול מספיק כדי להפוך למיינסטרים, ובלי בסיס כזה יהיה לה קושי גדול להביא מספיק תכנים שמתאימים למשקפיים ויגרמו לאנשים לקנות אותם.
יוקר המחיה
בסופו של דבר המשקפיים האלה יקרים. יקרים מידי. 3,500 דולר זה רק המחיר ההתחלתי, ואם תוסיפו את התוספות שכנראה כולם ירצו, המחיר עומד לקפוץ - ובהרבה. רוצים נפח של 512 ג'יגה במקום 256 ג'יגה (הדי נמוך)? תצטרכו להוסיף 200 דולר. המשקפיים יקרים, אז אולי כדאי לעשות את ביטוח האפל קייר - אז תיפרדו מעוד 500 דולר. בשביל קייס לשים בו את המשקפיים, כי רק אפל מייצרת כרגע קייס מתאים, תשלמו עוד 199 דולר. מה לגבי סוללה נוספת? הרי הסוללה שמגיעה איתו מספיקה רק לשעתיים, וכדי לראות סרט של מארוול תצטרכו לקנות סוללה נוספת שעולה עוד 199 דולר. בסופו של דבר, תיפרדו מכמעט 5,000 דולר וזה לפני המיסים בארה"ב. עם כל התוספות, אתם עלולים להגיע לסכום של 20,000 שקל. בהתחשב בתקופת החיים שלנו המאופיינת בקורונה, מיתון ומלחמות, זאת הוצאה שקשה להצדיק.
Apple Vision Pro Pre-Order Options
256GB - $3499 (Starting)
512 GB - $3699
1TB - $3899
AppleCare $499
Vision Pro Travel Case - $199
Extra AVP Battery - $199
Belkin Battery Holder - $49.95
30W USB-C Power Adapter - $39
Final Total: $4484.95 (Starting)
1TB Maxed Out $4884.95 pic.twitter.com/1cRX6fac1E
מראה שחורה, גרסת המציאות
בסמוך לתחילת המכירה המוקדמת של הוויז'ון פרו אפל שחררה סרטון הדרכה של כמעט 10 דקות המציג את השימוש במשקפיים, וברשת התגובות היו חלוקות. היו כאלה שהתלהבו מהשימוש המדהים ומהפשטות של מוצר שלא דומה לשום דבר אחר, והיו כאלה שדווקא כן ראו דימיון מסוים - לפרק של מראה שחורה.
לא ייאמן שפייסבוק שינו את השם והכיוון של החברה, כבר היה להם גרסאות קודמות של הטכנולוגיה, שפכו 100 מיליארד דולר, והגיעו לכלום בפיתה.
אפל בגרסא הראשונה פשוט נותנים אותה מעל לכל דמיון.
צוקרברג צריך לעשות החתונה האדומה במטא עוד היום.pic.twitter.com/pLEWoAU4eK
לפני איזה 7-8 שנים יצא סרטון פנטזיונרי שעשה חשק בטירוף.
מאז באו מג׳יק-ליפ ומטא ואחרים, שפכו הרים של כסף על מוצר שתעיפו מהפרצוף אחרי חצי שעה גג.
אני הפכתי לסקפטי אם משקפי ה-XR באמת ישנו עולם.
היום באו אפל עם הסרטון הזה ועוררו את החשק ההוא. @Apple #VisionPro pic.twitter.com/8r2U2UOixr
במקום לתת את דעתנו על הסרטון, אנחנו פשוט מזמינים אתכם לצפות בו ולהחליט האם זה העולם שאתם רוצים לחיות בו.