מטען, סוללה, נרתיק מגן מסך ומשקפיים דמויי כיסוי עיניים מסורבל מפלסטיק: זה בערך מה שתקבלו אם תקנו בעוד כשלושה שבועות (פחות או יותר) את ה-G3, סמארטפון הדגל של LG הקוריאנית, מהיבואן הרשמי שלה בישראל. אם כבר יש לכם מכשיר מהדגם הזה, תוכלו לקנות את כיסוי העיניים תמורת מחיר בלתי ידוע, שכנראה יעמוד על כמה מאות שקלים.
אם אתם לא מאמינים שבקרוב תשתמשו בכיסוי עיניים עם מסך סמארטפון, תתכוננו לשנות את דעתכם, כי נראה שזה בדיוק הכיוון אליו צועדות חברות הטכנולוגיה השונות. סמסונג למשל, כבר הספיקה לעורר הרבה מאוד באזז עם מכשיר דומה במחיר מטורף של 200 דולר, למרות שמדובר בלא יותר מחתיכת פלסטיק עם עדשות, שלא עובדת אלא אם קניתם גם את הסמארטפון היקר ביותר של החברה - הגלקסי נוט 4.
אפילו גוגל גילתה לאחרונה, במידה רבה בהפתעה, עד כמה אנשים אוהבים את הרעיון של מכשיר מסורבל שבולע את המשתמש בתוך עולם וירטואלי: בחודש שעבר היא חשפה כי חתיכת קרטון, אותה חילקה למשתתפי כנס המפתחים שלה באביב האחרון, הפכה לאחד המוצרים המבוקשים ביותר שלה ומכרה חצי מיליון יחידות.
למרבה האירוניה, גוגל לא התכוונה להוציא את כיסוי העיניים כמוצר. החברה בכלל לא האמינה שמה שהעם רוצה זה קסדת מציאות מדומה שחוסמת את שדה הראייה במסך. הם חשבו שמה שכולנו חושקים בו זה גאדג'ט היפסטרי-אלגנטי המבוסס על מציאות רבודה שמלווה אותנו כל היום. ואכן, בהתאם, פרוייקט המשקפיים החכמים שלה, Google Glass, התמקד במוצר דמוי מסגרת משקפיים צרה והיפסטרית-משהו, המחזיק מסך שקוף-למחצה מעל עינו הימנית של המשתמש ומשמש כמתווך בין המשתמש לסמארטפון.
ההימור השגוי לחלוטין של גוגל
בהתחלה נראה שגוגל צדקה. מאז אפריל 2012, כשהגוגל גלאס הוצגו לראשונה, רוב העוסקים בנושא טענו שלמרות צורתם המינימליסטית, המשקפיים עדיין מסורבלים מדי, ועל גוגל להתאמץ ולהפוך אותם אפילו לפחות בולטים-לעין. אבל אז חלה תפנית בעלילה: בקיץ של אותה שנה, חזרה האנושות לשנות ה-90 וחברה קטנה בשם Oculus הציגה אבטיפוס של משקפי מציאות מדומה הדומים לקסדה.
ההתלהבות סביב הרעיון הוותיק, שהחלה בקרב אנשי הטכנולוגיה, הלכה וסחפה עוד ועוד אנשים, ואלה היו מוכנים אפילו לזרוק עליו כסף, עוד לפני שבכלל שמו ידם על המכשיר. כשקמפיין גיוס ההמונים של האוקולוס עלה לרשת, הוא חצה את רף מיליון הדולר תוך יממה וחצי בלבד, ובסופו של דבר הגיע לכ-2.5 מיליון. בשנה שעברה הגיעה ההתלהבות לשיאים חדשים כאשר פייסבוק רכשה את החברה בכ-2 מיליארד דולר והבטיחה לפתח על בסיס המשקפיים של אוקולוס עולם וירטואלי שלם שיאפשר שיחות דמויות פנים-אל-פנים בין משתמשים.
בכל הזמן הזה, בזמן שבגוגל המשיכו להתמזמז עם הגוגל גלאס, חברות נוספות הבינו לאן נושבות הרוחות והחלו לנסות להתחרות באוקולס: בוועידת משחקים שנערכה באביב 2014 הציגה סוני את Project Morpheus, קסדת מציאות מדומה המיועדת לקונסולת המשחקים פלייסטיישן ומעניקה לשחקן ממד נוסף של צלילה לעולם הווירטואלי; בספטמבר האחרון הציגה חברת קנדית בשם Vrvana את Totem, קסדת מציאות מדומה המשתמשת במצלמות מובנות לצורך הסתייעות בסביבת המשתמש כחלק מהעולם הווירטואלי המוצג בתוכה; באותו חודש סמסונג הציגה את Gear VR, שכפי שהוזכר בתחילת הכתבה, הוא מעין קסדת פלסטיק עם תא אליו מכניסים פאבלט (סמארטפון בגודל טאבלט) של החברה המשמש כמסך וכ"מוח" לעולם וירטואלי; והשבוע כאמורה, הכריזה גם יריבתה הנצחית LG על מכשיר זהה.
גוגל עצמה, כאמור, היתה בין הראשונות להציג גרסה משלה לקסדת מציאות מדומה עם הקרטון המתקפל, אך היא עשתה זאת כבדיחה על חשבון פייסבוק, כאשר אמרה בעת הצגת המוצר כי היא אינה מבינה למה צריך להשקיע כל כך הרבה כסף במשקפי מציאות רבודה, כשכל אחד יכול ליצור לעצמו משקפיים כאלה באמצעות הסמארטפון וכמה מרכיבים שניתן להשיג בקלות ואפשרים לקבע את המכשיר האישי מול העיניים.
אך המציאות, כמובן, עלתה על כל עולם וירטואלי שהחברות בשוק דמיינו לעצמן: קסדות מציאות מדומה כבדות ומסורבלות זכו לביקורות נלהבות מצד נסיינים, ואילו המשקפיים של גוגל, זכו לקיתונות של ביקורת למרות הפשטות והמינימליזם.
ומה לא אמרו על הגוגל גלאס? מלבד המחיר הגבוה (1,500 דולר ליחידה) ביקרו אותם שהם לא מספיק קלים, לא מספיק פשוטים ומעל לכל – מהווים סכנה לציבור. ממש כך. נסיינים שלבשו אותם נתקלו במחאות מצד שוחרי פרטיות שתלשו את המשקפיים של גוגל מראשם ומקומות בילוי רבים, מבתי קפה ופאבים ועד בתי קולנוע, אסרו את הכניסה עם משקפיים כאלה. במספר מקרים אף נעצרו אנשים שנכנסו לבתי קולנוע עם המשקפיים של גוגל בחשד שניסו לצלם את הסרטים שצפו בהם ולהפיצם באופן פיראטי.
לבסוף, בחודש שעבר הכריזה גוגל כי היא הורגת את המשקפיים שלה בגרסתם הנוכחית וחוזרת לשולחן השרטוטים כדי לתכנן אותם מחדש. מה גרם לגוגל להתייאש מהפרויקט היומרני שלה, אחרי שנים של עבודה והשקעה רבה. מי שבכל זאת הרוויח מהרעיון של גוגל אלו מתחרות כמו אפסון, שיצרו משקפי מציאות מרובה שהציגו פתרונות ספציפיים לעסקים ספציפיים.
גיימינג, קולנוע ופורנו מאמצים את הסירבול
בינתיים, משקפי המציאות המדומה הולכים והופכים לעובדה מוגמרת. התחום בו מובן מאליו שקסדות כאלו הן מוצר נחשק הוא הגיימינג – שם הקסדה מעניקה לשחקנים אשליה כאילו הם ממש בתוך המשחק. הרווחים של תעשיית המשחקים עברו כבר את הוליווד ומותג הבידור הרווחי ביותר בכל הזמנים הוא כבר לא "אווטאר" אלא GTA – כך שברור שחברות המשחקים מחפשות דרך למנוע האטה בגדילה.
תחום נוסף בו קסדות המציאות המדומה הופכות לחלק מהחוויה הוא סרטים: בפסטיבל סאנדנס שנערך בסוף החודש שעבר ביוטה, הוצגו לפחות 4 סרטים קצרים שצולמו ב-360 מעלות – כלומר: באמצעות מערכי מצלמות המראים את כל הכיוונים סביב הצלם. הסרטים הוקרנו באמצעות קסדות מציאות מדומה וכל צופה יכול היה לסובב את ראשו לכל כיוון בשדה הראייה בכל רגע נתון.
תעשייה אחרת שמשלבת את שתי הקודמות היא הבידור הפורנוגרפי – הרי היכולת להיות חלק מסצינת סקס לוהטת, דרך מצלמה שלובש השחקן או דרך משחק וירטואלי המוקרן על מסך ששולט על שדה הראייה של הצופה, היא פנטזיה עתיקת יומין של צרכני סרטי המין.
עיניינו לאן?
מה עוד אפשר יהיה לעשות בעתיד עם משקפי מציאות מדומה או רבודה? כאן נכנסת השחקנית האחרונה בתחום – מיקרוסופט. לפני כשלושה שבועות הציגה החברה משקפי מציאות רבודה עתידניים המתבססים על שני מסכים שקופים המוקרנים מול עיני המשתמש, מלווים במערך מצלמות וחיישנים המאפשרים לתמונות המוקרנות להגיב לעולם האמתי ולפעולות המשתמש.
כך, במקום הרעיון של גוגל, לפיו ממשק ההפעלה הוא תפריט רגיל שכדי לנווט בו צריך המשתמש להביא את ידו אל משטח המגע שעל קרן המשקף, מוקרן התפריט של Windows 10 Holographic בדמות טבלת אפשרויות על הקיר הקרוב למשתמש, כאשר הכיוון אליו הוא מסתכל משמש כסמן עכבר והושטה של האצבע באוויר בתנועת הקלקה מהווה בחירה – כל זה בנוסף ליכולת הפעלה קולית.
מיקרוסופט מייעדת את המשקפיים שלה, שצפויים לצאת בעתיד הקרוב (אם לא השנה, אז באחת השנתיים הבאות), בעיקר לעבודה. כך, היא טוענת שניתן לעצב באמצעותן עצמים תלת-ממדיים לייצור או לשילוב גרפיקה תלת-ממדית בסרטים. גם מיקרוסופט הבינה שמותר בהחלט שהמשקפיים יהיו כבדים – המכשיר שלה מקיף את ראשו של המשתמש לחלוטין, כמו כתר ענק – כל עוד הם מיועדים ללבישה בפרקי זמן מוגבלים. אולי זה לא מקרה שגוגל הודיעה על התחלה מחדש של פרויקט המשקפיים שלה פחות משבוע לפני הצגת המכשיר המקביל של מתחרתה הגדולה.
עדכון: גוגל הודיעה היום (ו') על שיתוף פעולה עם חברת הצעצועים פטאל (העומדת מאחורי מותג בארבי) במסגרתו השתיים יוצאו גרסה חדשה ל-ViewMaster, צעצוע בצורת משקפיים אליו מחליקים דיסקים עם שקופיות תלת ממד.
הגרסה העתידית תתבסס על סמארטפונים של גוגל ותציג למשתמשים תמונות תלת ממדיות על גבי דיסקים מיוחדים אותם מניחים על השולחן ומצלמים עם הסמארטפון בעודו מחובר למשקפיים.