כל מי שגולש בטיקטוק מכיר את התופעה, אתה עובר בין סרטונים ואז נתקל בסיפור שנראה ממש מעניין, אמנם אולי ארוך אבל אתה חייב לדעת איך הוא נגמר, ולבסוף יוצר התוכן מפנה אותך לחלק 2, ובהמשך אולי לחלק 3, 4 וכו'. מדובר אולי באחד הדברים שהכי מעצבנים את המשתמש, במיוחד כי כל פעם שאתם נכנסים לעוד חלק אתם בעצם משפיעים על האלגוריתם ומזינים אותו בכך.
למזלנו ישנו גיבור אחד, הוא לא הגיבור שרצינו אבל הוא הגיבור שהיינו צריכים. תכירו את טיים סייבר 9,000. מדובר במשתמש טיקטוק, די פשוט, שכל התוכן שלו הוא לאמל"ק (ראשי תיבות של ארוך מדי; לא קראתי) סרטונים ארוכים כאלה. בזכות טיים סייבר, סרטונים שיכולים לקחת לפעמים 30 דקות או יותר מתקצרים לדקה אחת בלבד. טיים סייבר, או בשמו האמיתי טרבור מרצ'נט, הפך לפופולרי במיוחד בטיקטוק עם 40 מיליון לייקים וכמעט 3 מיליון עוקבים, חלק מהסרטונים שלו חוצים בקלות את רף מיליוני הצפיות וזוכים לחשיפה גדולה. אותה חשיפה שבעצם הורסת ליוצרי טיקטוק שרצו למשוך את הצופים לסיפור ארוך ולפעמים מיותר לחלוטין.
מרצ'נט שמכנה את עצמו "מנכ"ל Cutting To the Chase" (גרסה שונה למשפט הזכור של נתניהו לאבו מאזן בבימת האו"ם - "לט'ס טוק דוגרי") או בעברית - תגיעו לתכל'ס, הפך לכמעט גיבור העל של טיקטוק, הציל את מעריציו מבזבוז זמן, התמכרות לסרטונים ותסכול רב. ובכל זאת, לפני שמצא את דרכו ליצירת התוכן הזה הוא בעיקר חיפש את עצמו. אחרי הכל, לכל גיבור על יש סיפור מקור.
מרצ'נט גדל בעיר צפונית לראלי, צפון קרוליינה, שנקראת ווייק פורסט. בזמן שלמד באוניברסיטת צפון קרוליינה סטייט, הוא למד את התואר שלו במנהל עסקים תוך כדי עבודה חלקית כסוכן נדל"ן. למרות שהדרך לקריירה הייתה מוכנה, לטרבור עדיין היו ספקות לגבי מה מלהיב אותו.
"למען האמת, לא היה לי מושג מה אני רוצה לעשות עם החיים שלי בתקופה הזו. התעניינתי בכל דבר ובדקתי קריירות שונות. מכרתי בתים ועזרתי לאמא שלי בחנות הבדים שלה, אבל לא מצאתי את התשוקה האמיתית שלי", אומר מרצ'ט בראיון לאתר hashtagpaid.
בתהליך של סיוע לחנות לבנות מודעות באינטרנט, הוא רכש מיומנויות דיגיטליות רבות, כולל שיווק במדיה חברתית. ברגע של השראה, הוא החל לפרסם תוכן באינסטגרם האישי שלו ובטיקטוק בתקווה להפוך ליוצר תוכן מוכר.
"תמיד רציתי להיות יוצר תוכן. אחי התעניין בקולנוע ונתן לי לסייע לו בעבודות שעשה כשגדל. פשוט אף פעם לא ידעתי איך לפרוץ לענף כל כך תחרותי", הוא אומר.
טרבור בדק סוגים שונים של תוכן על סמך תחומי העניין שלו - בנייה, עיבוד עץ ואפילו רקמה. למעשה, סרטון שמראה כיצד הוא בנה מסגרת מיטה צפה זכה לנראות יפה באינסטגרם שלו. ובכל זאת, הוא התקשה לבסס את הנישה שלו במרחב שבו יוצרים רבים בנו את המותגים והקהילות שלהם. רק בתקופת בידוד של שבועיים בזמן הקורונה נדלקה לו הנורה. למרבה האירוניה, מה שנתן לזה השראה היו הסימפטומים שלו.
"הייתי מבודד בחדר השינה שלי במשך שבועיים. במהלך תקופה זו, התסמינים שלי היו קלים, אבל מה שבלט במיוחד הייתה תחושת המוח המעורפלת, שבה קשה לשים לב לדברים במשך תקופה ממושכת. אני מתאר את זה כאותה תחושה שאני מקבל כשאני קורא עמוד מתוך ספר וחושב לעצמי, 'מה קראתי עכשיו?' גם ביליתי אינספור שעות בטלפון שלי, במיוחד בטיקטוק, ונתקלתי בסרטונים רבים שלקח נצח להגיע לפואנטה שלהם, אם בכלל היה טעם להגיע אליה. זה הרגע שבו החלטתי לספר את הסיפור של סרטון בפעם הראשונה אבל באופן ישיר. כשהבנתי שזה משהו שרבים אחרים נאבקו בו, ידעתי שעליתי על משהו שיספק תוכן משמעותי ומשפיע", אומר מרצ'ט.
חייבים לתת למרצ'ט את המדליה לא רק על העבודה שהוא עושה עבור אחרים, אלא גם על זה שהוא באמת מבלה שעות על גבי שעות בלצפות בכל סיפור שהופך לוויראלי - קשה לדמיין את כמות התוכן שהוא נאלץ לצפות בו לטובת הערוץ שלו.
עד כה, הוא סיקר מאות סרטונים של יוצרים אחרים. לפי הספירה שלו בעמוד הטיקטוק מדובר בלמעלה מ-156 שעות של תוכן. מרצ'ט אינו לוקח בקלות ראש את המשימה של חיסכון בזמן, והוא גם לא עושה זאת לבד. הוא מסתמך על הקהילה של סיידקיקים כדי לספק את התוכן שהוא רוצה לכסות.
"בדרך כלל, אני עובר על האזכורים שלי ורואה את כל הבקשות, בדרך כלל יש יותר מ-300 בקשות ביום. רבות מהן חוזרות על עצמן, ואותן אכסה. גם סרטונים שאני צופה בהם ומוצא שהם ארוכים שלא לצורך, אני אתקצר אותם, ואם זה קליקבייט, אני כנראה אעשה את זה, כי אני כל כך מתוסכל מהסוג הזה של תוכן", אומר מרצ'ט.
מכיוון שמדובר במרחב תחרותי ליוצרים, רבים יכולים לתפוס את העבודה שלו כגניבת תוכן. עם זאת, הוא מבטיח שזו בכלל לא המטרה. "הכוונה שלי היא לא לגנוב לייקים או עוקבים או להמעיט בתוכן של היוצר המקורי. זה פשוט לעזור לשתף את הסיפורים שלהם ולחסוך זמן של אנשים למי שאין לו הרבה זמן או שמעדיפים סקירה מהירה. אני עורך מחקר נוסף כדי לאמת, לתקן או לתת מידע נוסף כדי לספק מוצר ישר, אמיתי ונקודתי לקהילה שמרוויחה ממידע מידי", אומר היוצר.
עד כה, רק יוצר אחד ביקש ממנו להוריד סרטון, דבר שעשה במהירות. אחרים נהנים לראות מחדש את התוכן שלהם בצורה פשטנית. הוא אפילו התיידד עם רבים, ובנה קהילה של יוצרים עמיתים שעזרו לו לנווט כיצד לשתף פעולה עם מותגים ולטפל בהיבטים התפעוליים של היוצר, כמו הגשת מיסים. בנוסף, הוא זכה לשבחים רבים מאנשים בקהילתו עם מוגבלויות כמו הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או גיוון עצבי.
אז אם אתם עדיין לא עוקבים אחרי מרצ'ט והכלב שלו, שווה לכם לבדוק את הערוץ שלו. הוא יכול לחסוך לכם שעות מיותרות באפליקציה שמבזבזת הכי הרבה זמן בעולם ועל הדרך לספר לכם את הסיפורים שלפעמים הם פשוט משעמים נורא, וכאשר הוא חושב שהם דווקא טובים אתם תשמעו ממנו זאת.