זוגות רבים שנישאו מצפים לקבל את התמונות מהיום המרגש בהקדם, אבל עומס האירועים שנוצר אחרי שנתיים כמעט ללא אירועים בשל הקורונה לא מאפשר לצלמים לשחרר את התוצרים במהרה. החוזה הסטנדרטי של צלמים מובילים קובע שלרשותם עומדים כ-60-90 ימי עסקים מרגע האירוע ועד לשליחת התמונות, מה שאומר שמדובר על שלושה עד ארבעה חודשי המתנה. תוסיפו לכך את העובדה שבחתונה סטנדרטית מצלמים כ-3,000-5,000 תמונות שצריכות לעבור מיון, קטלוג ועריכה, ותקבלו תהליך ארוך ומייגע. בדיוק כאן נכנס לתמונה הסטארטאפ הישראלי החדש Imagen ("אימג׳ן").
הרעיון נולד כשיואב חי, מומחה בתחום בינה מלאכותית ולימוד מכונה, התחתן. לאחר שנאלץ להמתין כשלושה חודשים לקבלת התמונות, הוא ניסה להבין מה גורם לעיכוב - והבין כי העריכה היא שגוזלת את רוב הזמן מהצלמים. הוא החליט לנסות לייצר פתרון טכנולוגי שיעשה את עבודת העריכה הסיזיפית במקום הצלם, ויחד עם חברו ללימודים יותם גיל, המכהן כיום בתפקיד מנכ"ל החברה ורון אורן, מנהל השיווק, הקים את Imagen.
"היה לנו חשוב לייצר תוכנה שלומדת ומתאימה את עצמה לסגנונו האישי של כל צלם וצלם", מספר חי. "התוכנה מייצרת אוטומציה לעריכה ומקצרת את הזמן שלוקח לערוך את התמונות באופן שמשנה את תפיסת העבודה, וזאת מבלי לוותר על האיכות".
בתקופות עמוסות כמו עונת החתונות שנמצאת עכשיו בעיצומה, צלמים מגיעים לאירועים כמעט כל יום. אין להם זמן לערוך את התמונות בתקופה הזו, ולכן הן יושבות בצד ומחכות לזמן רגוע יותר. יש צלמים הנעזרים בשירות עריכה חיצוני, אבל גם הוא דורש זמן רב, לא תמיד מייצג את הסגנון האישי שלהם ועולה להם לא מעט. התוכנה שפיתחה Imagen מנגד חוסכת לצלמים כ-75% מזמן העריכה. היא לומדת את סגנון העריכה של הצלם מתמונות קודמות שערך, ואז עורכת בעבורו כאלף תמונות בפחות מחצי שעה.
"רמת הדיוק היא מאוד גבוהה והיא משתפרת כל פעם כי התוכנה לא מפסיקה ללמוד את הצלם. ידין חסון, אחד מצלמי החתונות המובילים בארץ, אמר לנו שתמונות מחתונות שהוא צילם באמצע אפריל כבר נשלחו לזוגות באמצע מאי, וזאת למרות שבאמצע היו פסח ויום העצמאות שהיו אמורים לעכב את המסירה באופן משמעותי. זה שיפור עצום שאנחנו מקווים שבקרוב יהפוך לסטנדרט אצל כל צלמי האירועים".
המודל העסקי של אימג'ן מתבסס על תשלום לפי צורך, לפיו עריכת תמונה עולה 5 סנט, כאשר עריכה ידנית עולה כ-20-30 סנט לתמונה במיקור חוץ או עשרות שעות על חשבון הצלם עצמו. "בצורה הזו אנחנו גם מוזילים משמעותית את העלויות לצלמים, וגם מאפשרים להם גמישות. בתקופות שאין להם הרבה אירועים אין עלות, וכשיש אירועים, יש עלות אבל היא מאוד משתלמת ותחרותית", מסביר חי.
כיום החברה מעסיקה כ-30 עובדים, לאחר שגייסה 4 מיליון דולר כהשקעת סיד (השקעה ראשונית במוצר). קהל הלקוחות כאמור הוא בעיקר הצלמים, אבל למייסדים ברור שלקוחות הקצה הם הזוגות הנישאים עצמם. "גדילת ההכנסות ישמשו אותנו להמשך הצמיחה, גיוס עוד עובדים ולמאמצי השיווק שיחלו בקרוב ויביאו אותנו למאות אלפי צלמים בכל העולם", מבטיחים בחברה.
האם אתם רואים עוד שימושים למוצר בעתיד מלבד הסיטואציה הספציפית הזאת?
"בוודאי, אנחנו כל הזמן לומדים את צרכי הצלמים ומפתחים יכולות נוספות שיחסכו להם אפילו יותר זמן וכסף. אנחנו עובדים קשה כדי לאפשר לצלמים להשתמש בתוכנה שלנו עם מגוון רחב של תוכנות עריכה. כרגע אנחנו עובדים עם תוכנה שנקראת Lightroom, שהיא הנפוצה ביותר בשוק. אנחנו עוסקים גם בשיפור מתמיד של חווית המשתמש ובשירות הלקוחות שלנו. החשיבה על הצלם והצרכים שלו הם שגרמו לתוכנה שלנו לקבל ביקורות טובות ולעבור מפה לאוזן".
אתם לא חוששים מגל קורונה נוסף שישבית את עולם החתונות, שספג הרבה הפסדים בשנתיים האלה?
"הקמנו את החברה ממש חודשים ספורים לפני פרוץ המגיפה ואכן הייתה עצירה מוחלטת באירועים. ניצלנו את הזמן הזה להשקיע בפיתוח התוכנה וברגע שהוסרו ההגבלות הייתה לנו פריצת דרך מטורפת, כי פתאום היה גל עצום של חתונות בבת אחת בכל העולם, פי 3 מהרגיל. זה חידד לצלמים את הצורך האקוטי בפתרון כמו שלנו. בלעדיו, הצלמים היו קורסים תחת הנטל של העריכות. אנחנו מאפשרים להם להתרכז בפיתוח העסקי שלהם ובצילום יותר אירועים, או שהם זוכים ליותר זמן פנוי לעצמם ולמשפחה. אנחנו מקבלים מאות תגובות מצלמים שאומרים לנו שהתוכנה שינתה להם את החיים. הם פחות בסטרס ונהנים יותר מהעבודה. כאזרחים וכאנשי משפחה ברור שאנחנו לא רוצים עוד מגיפות, אבל מבחינה עסקית למדנו מהקורונה להיות גמישים ויצירתיים ולמנף את המשבר לטובת התפתחות והתאמה לשוק, ונדע לעשות זאת גם בהמשך אם נידרש לכך".