השבוע עלה לראשונה סרטון טיקטוק של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, בחשבון שנפתח על שם המפלגה. לאורך הסרטון הוא עולה במדרגות, מדבר על עליית המחירים, ונגמר בפאנץ' תוך כדי שהוא מתנשף: "אני חייב לחזור לכושר".

בחירות 2022, שייערכו ב-1.11, עומדות בסימן הטיקטוק, הרשת החברתית הכי לוהטת היום. הפוליטיקאים מנצלים את שני היתרונות הבולטים שלה: הראשון הוא שלא צריך לעקוב אחריהם, כמו בפייסבוק ובאינסטגרם, בשביל להיחשף לסרטונים שלהם, הם יכולים להופיע ב-For you (בשבילך) וככה להפוך לוויראליים. השני הוא שהרשת מרכזת בתוכה קהל צעיר ואטרקטיבי, שלרובו יש זכות הצבעה.

"באופן כללי, אני רוצה להגיד שאפו לפוליטיקאים שמצליחים בתקופה הזאת למצות את הפלטפורמה של טיקטוק בצורה הרבה יותר טובה מפעמים קודמות. זה קורה בגלל שתי סיבות עיקריות. הראשונה, הם גילו את הפוטנציאל של הקהל שנמצא בפלטפורמה הזאת. טיקטוק נתפסה בעבר כרשת נורא לצעירים, אבל המצב היום שונה לחלוטין. 78 אחוז מהגולשים בפלטפורמה הם בני 18-34, בעלי זכות בחירה, ו-%48 בני 18-24. זה קהל בוחרים צעיר שהפוליטיקאים מאוד רוצים להגיע אליו", אומר אמיר כלף, מנכ"ל סוכנות הפרסום A2.

"הסיבה השנייה קשורה לחבר'ה הצעירים שעובדים אצל הפוליטיקאים, בני דור ה-Y וה-Z , שמאוד מחוברים לפלטפורמה. הם מכירים אותה לעומק, יודעים איך לעבוד בה ואיך לתקשר את המועמד בפלטפורמה הזאת. הטיקטוק מאפשר להעביר מסרים פוליטיים, אבל גם לחשוף את המועמד בזוויות יותר קלילות, פחות מעונבות, שמתאימות לקהל הצעיר".

אמיר כלף, מנכ"ל סוכנות הפרסום A2 (צילום: יחסי ציבור)
אמיר כלף, מנכ"ל סוכנות הפרסום A2 | צילום: יחסי ציבור

מה שונה בטיקטוק לעומת רשתות חברתיות אחרות?

כלף: "אני חושב שבסוף אינסטגרם וטיקטוק שונות במהות שלהן. בטיקטוק יש כללים מאוד ברורים - חשוב להיות אותנטי, כמה שיותר משוחרר, קליל, המסר צריך להיות אחד וקצר - מסר של 8-10 שניות ולא יותר, צילום ורטיקלי (אנכי). הסרטון צריך להיות רלוונטי, משויך לטרנדים עכשוויים. ככל שהסרטון יותר קצר ומעניין, ככה הפלטפורמה תקדם אותו יותר, ויותר ויותר אנשים יצפו בו. באינסטגרם, לעומת זאת, יש יותר דגש על נראות".

בוא נדבר על הפוליטיקאים עצמם.

"בני גנץ מאוד אותנטי, מחויך. יש לו סרטונים של גאגים קבועים עם מנהלת הדיגיטל שלו: "מה עכשיו דנה?", כביכול מנסה להתחבר לפלטפורמה בעל כורחו. רואים אותו במטבח של הקריה, מלווה את הבן שמתגייס. מראה צדדים מאוד אישיים שלו, והקהל בטיקטוק יודע להעריך את הדברים האלה".

@gantzbe אני אוהב אתכם ♥️ #פוריו ♬ צליל מקורי - בני גנץ - Benny Gantz

"אני חושב שנתניהו והצוות שלו עושים עבודה טובה. מצלמים אותו אוכל פלאפל, הוא ממליץ לקרוא ספרים - זה משהו שאני אוהב ונכון לו ברמה הפרסומית תדמיתית. כמו הרבה פוליטיקאים, הוא מכניס מסרים פוליטיים, אבל גם דברים אישיים – למשל עושה הליכה. זה לגיטימי שפוליטיקאי בסדר גודל שלו שרץ לבחירות ישתמש בפלטפורמה לצרכים הפוליטיים שלו, אבל אני חושב שהצוות שלו יודע לעשות את המינון בין האישי לבין הפוליטי".

@bnetanyahu

מתחילים לרוץ ‍♂️

♬ FEEL THE GROOVE - Queens Road, Fabian Graetz

"מאז שלפיד נהיה ראש הממשלה, אפשר לראות מעבר מעניין, בשנה שעברה, 2021 , הטיקטוק של לפיד היה מאוד משוחרר, הוא העלה למשל סרטון לט"ו באב, סרטון שלו מתאגרף. כשהוא נהיה ראש ממשלה, הטיקטוק שלו נהיה יותר ממלכתי ושמרני ופחות אישי, אבל זה לגיטימי כשהוא ראש הממשלה".

@yair_lapid

מי שפוגע באזרחי ישראל, לא יהיה לו לאן לברוח. אנחנו נרדוף ונשיג אותם בכל מקום ונמצה איתם את מלוא חומרת הדין.

♬ צליל מקורי - Yair Lapid - יאיר לפיד

@yair_lapid

♬ Pieces (Solo Piano Version) - Danilo Stankovic

"מרב מיכאלי נראית מצוין בטיקטוק, היא מעבירה מסרים של משרד התחבורה, הישגים שלה, וגם מסרים פוליטיים פחות אישיים. כשנראה יותר צדדים אישיים ויותר משוחררים שלה, אני מאמין שהקהל ידע להתחבר עוד יותר, אבל הצוות הדיגיטלי שלה מצוין".

@meravmichaeli الخط الذهبي זהב קו! מחודש הבא!! תתחדשו! #אמתבפוליטיקה #حقيقة_ف_السياسة #דרךשווה ♬ צליל מקורי - מרב מיכאלי MERAV MICHAELI

"אריה דרעי - הוא עולה במדרגות ומעביר מסר פוליטי על עליית המחירים תוך כדי. קשה לי לשפוט על פי סרט אחד, אבל נראה שהצוות שלו מבין שהוא צריך להיות קצת אחרת מסרטי תדמית אחרים. זו התחלה לא רעה. הייתי שמח לראות עוד דברים. יש לא מעט קהל דתי שנמצא בטיקטוק, ואריה דרעי ששייך לגוש הימין פונה לקהל ימני ולא רק דתי או חרדי. לכן אני חושב שהוא מבין שהוא חייב להיות שם".

@shas_talk

הגזרות של ליברמן עולות לנו ביוקר. בבחירות בעז"ה נזרוק אותן מכל המדרגות!

♬ צליל מקורי - מפלגת ש״ס

"לאיתמר בן גביר יש קהל מוגדר. יש לו הרבה סרטונים עם הבן שלו, ששואל – 'אבא ראית את זה וזה, ומה אתה אומר על זה?' יש לו סרטים שהוא יותר משוחרר, בנסיעה, מטייל, מדבר על האח הגדול, ואז מקשר את זה למסרים הפוליטיים שלו".

@itamar_ben_gvir

הכדור ברשת!

♬ צליל מקורי - איתמר בן גביר

אין חשש שפוליטיקאי יתבזה בטיקטוק? אחרי הכול מדובר באנשים מבוגרים, בגיל ממוצע של 60.

"בסוף ההחלטות והכוח נתונים בידי מנהל הדיגיטל של הפוליטיקאים. היות ואני מכיר שם חבר'ה צעירים, הם מבינים מצוין את ההבדל בין להיות קרינג' או רלוונטי, הם לדעתי ידעו איפה לשים את הברקס. קשה למשל לראות פוליטיקאי מוביל שהוא באמת איש מבוגר, למשל בני גנץ שהיה רמטכ"ל, עושה ריקוד או אתגר. זה יכול להיראות קצת מבזה או לא אמיתי, והגולשים יכולים לזהות בשנייה אם מדובר בניסיון לא מוצלח להיות שייך לפלטפורמה הזאת. עד היום לפחות, מנהלי הדיגיטל והתקשורת עושים עבודה טובה מאוד, יודעים למצוא את הגבול בין להיות רלוונטי לבין הלא רלוונטי על גבול המבזה. אני גם לא חושב שיועץ תקשורת ייתן לעשות דברים שיפגעו בתדמית של הלקוח שלו או יגרמו לגיחוך מצד קהל הגולשים".

"בסוף הטיקטוק דורש עבודה כמעט יומיומית, פוליטיקאים שרוצים לעדכן את הגולשים שלהם מדי יום, צריכים לעלות עוד ועוד תוכן. ככל שהבחירות יתקרבו, נראה יותר ויותר סרטונים עולים מדי יום. אני לא חושב שצריך לעלות כל יום, אבל 3-4 פעמים בשבוע", מסכם כלף.