אחד הג'ובים הנחשקים והשנויים במחלוקת, יש לומר, ב-2022 הוא "משפיעני רשת". בעוד שדור ה-X יתקשה להתחבר לקונספט, אלו של דור ה-Z יגחכו מולו בזלזול וייגשו לקחת עוד שלוק מההפוך לאטה שלהם בנונשלנטיות. המשרה הזו, שנולדה ברשתות החברתיות, שמה את "העבודה מהבית" בכיס הקטן. למעשה, קריירות שלמות נבנות דרך הסמטארטפון, הסטורי, הפילטרים, מהסלון, המטבח ואפילו מחדר השירותים.
המונח "משפיעני רשת" נולד בעשור האחרון בעקבות הצמיחה המטאורית של הרשתות החברתיות. "ההבנה שכל אדם יכול להיות ערוץ תוכן בפני עצמו, ולייצר תכנים עצמאיים שמביאים ערך לקהל העוקבים שלו. הערך יכול להגיע בהיבטים שונים, מופנה לקהל גילאים מגוון וכו. העבודה של משפיען היא מדידה והקהל שלו עוקב אחריו מרצון וזה כוח אדיר עבור מותגים ופלטפורמות, שכן משפיענים הם כבר חלק בלתי נפרד מעוגת התקצי של מותגים בימנו", אומרים יונתן ערמי וערן ניזרי מנכ"לים בחברת Leaders
משפיענים מוגדרים על בסיס הסטנדרטיזציה הבינלאומית באופן הבא:
נאנו משפיענים:
מספר עוקבים: 1,000-10,000 עוקבים.
בפועל: מקבלים מוצר בחינם ומביעים דעה, אך לא בהכרח יקבלו תשלום נוסף.
מיקרו משפיענים:
מספר עוקבים: 10-100K
בפועל: משפיענים ממוקדי נישה היכולים לייצר אמינות ואינגיג׳מנט גבוה.
מאקרו משפיענים
מספר עוקבים: 100-350K
בפועל: משפיענים חוצי ז׳אנר, שיודעים להביא את תוצאות המכר החזקות ביותר.
מגה משפיענים / סלבריטיז
מספר עוקבים: מאות ומיליוני עוקבים
בפועל: - משפיענים שעלותם מאוד יקרה, כאלו שיכולים להועיל למותג הן בעולמות הדיגיטל והן בעולמות האופליין ורצפת המכירה.
איך מתנהלת העבודה עם משפיענים?
"התהליך מושתת על בריף מדוייק וצורך של המותג להגיע לקהל היעד שלו ולמטרות שלו, החיבור בין המותג למשפיען נעשה בהבנה שיש קשר בין אותו אדם\פרופיל והתוכן שהוא מעלה לערכי המותג והמסרים אותם המותג רוצה להעביר באמצעותו".
האם המשפיענים חזקים יותר כיום מפרסום שלטי חוצות או כתבות באתרים ובעיתונות?
"הפעילות עם משפיענים היא הרבה יותר מדידה ומדויקת מאשר פרסום בשלטי חוצות אתרים או עיתונות. כמו כן גם הסיכוי של אותו תוכן להיות ויראלי ומותאם לקהל היעד הרבה יותר מדוייקת והתגובה לתוכן היא מיידית, להבדיל משלטי חוצות או פרסומת שהיא יותר כללית ופרסומית.
"בפרסומת בטלוויזיה שדורשת הפקה בסכומים מאוד גדולים עבודה עם משפיענים הרבה יותר מותאמת למגוון רחב של מותגים, שכן הרבה מותגים צומחים בסושיאל ולא יכולים לצמוח בפלטפורמות כמו שלטי חוצות ופרסומות בטלוויזיה מאחר וגם התקציבים הנדרשים יותר גדולים וגם המדידה של הפרסום מאתגרת יותר". מה הם החסרונות של עבודה מול משפיענים?
"לא בטוח אם אפשר לקרוא לזה חיסרון אבל בעבודה עם משפיענים, בשונה מפרסומת רגילה למותג, התוכן חייב להיות אישי, מותאם ולא כללי כמו בהפקת פרסומת. כך שהאתגר כאן הוא הקושי בהתאמה פרסונלית".
מה מקבל המשפיען למעשה?
"זה מאוד משתנה כמובן בנוגע למי המשפיען ומי המותג. יחד עם זאת, לרוב המשפיען מקבל בריף ותשלום\מוצר (ששווה כסף) והוא מייצר את התוכן עבור המותג".
האם כל עולם המשפיענים ברשתות החברתיות יחלוף בקרוב?
על אף שמדובר בתופעה ברשתות החברתיות, מסתמן שלא מדובר בטרנד חולף. "למעשה ההפך הוא הנכון. אנו רואים גם ברמת מספרים וגם ברמת נתוני מכר וחשיפה שהרשתות החברתיות הן ענף חזק ומשמעותי. ככול שהתוכן יותר אותנטי אישי וקשור למשפיען כך התוצאות יותר טובות הן ברמת מכר\הורדות\צפיות ומעורבות של הקהל.
"אנו רואים מגמה של שינוי כולל בעולם הפרסום. המשפיענים הם לא רק יוצרים תוכן ומשמשים כפלטפורמה לפרסום, למעשה הם אלו שהפכו לאנשי הקריאייטיב של מותגים, והיום הם יודעים לפצח תוכן שמותאם לעוקבים שלהם. בנוסף, התוכן שלהם הרבה יותר מותאם לפלטפורמה מאשר הפקת פרסומת, הוויראליות והתאוצה שתוכן טוב מקבל היא יהלום עבור מותגים מאחר והם אלו שיודעים לדבר לקהל שלהם בצורה שלאיש פרסום יהיה קשה יותר להבין כי הוא לא מכיר את הפלטפורמה האישית של אותו משפיען.
"היום מותגים משתמשים בתוכן של יוצרי תוכן ומשפיענים כדי להביא מכירות לאתרי האי קומרס שלהם, כשאנו רואים מגמה עולמית של מעבר לעולם הדיגיטל ונטישה של תוכניות טלוויזיה המשודרות בזמן אמת, כמו דילוג על פרסומות, ניכר שעולם המשפיענים אולי יעשה התאמות כאלה ואחרות במיוחד כשאנו בפתחו של עולם המטה ורס". איך ניתן להגדיר משפיען טוב ואמין? האם יש דבר כזה בכלל?
"משפיען טוב לא חייב להיות אמין במיוחד ומשפיען אמין לא חייב להיות יוצר תוכן מעולה, הוא צריך להיות חכם, מצחיק, שנון ומחובר לאמת, כך שהעוקבים יוכלו להתחבר לתוכן שהוא מעלה. משפיען טוב הוא משפיען שיוצר תוכן ייחודי, מקורי ואישי שנותן הלימה בין המעורבות של העוקבים שלו והתגובות לתוכן שהוא מייצר ולרמת התוכן, כלומר ניתן לראות שיש עליה במעורבות ובעוקבים.
משפיען טוב לא חייב להיות אמין אבל משפיען אמין יהיה טוב, כמובן שזה תלוי בכמות התוכן ואופן התוכן שהוא מעלה. בארץ, בין המשפיענים החכמים והאמינים אפשר למצוא את מאיה ורטהיימר, רותם סלע, דנית גרינברג, מירן בוזגלו, אנה ארונוב, יובל כספית ועוד".
ומה לגבי שקיפות בהעברת המסרים?
"היום, ישנה חובת שקיפות מלאה כאשר משפיען מעלה תוכן שהוא קיבל עליו תשלום. דבר מדהים שניתן לראות הוא כשהתוכן טוב - התוצאות של תוכן ממומן יותר טובות מפוסט רגיל שהמשפיען לא קיבל עליו תשלום.
ועדיין, יש מקרים שיותר מדי פרסום, טוב ככל שיהיה, הוא פשוט יותר מדי.
"זה מאוד אינדבידואלי. יש משפיענים שאנחנו עובדים איתם כבר עשור והם עבדו עם המון מותגים ועדיין ממשיכים לעבוד ולהביא תוצאות, זה תלוי במה שקורה בעשייה היומיומית של אותו משפיען (משפיען שהעשייה המקצועית שלו מעניינת ויודע לייצר תוכן מעניין ולהמציא את עצמו מחדש כל פעם יכול לעבוד שנים) אנו מסכימים שהמינונים צריכים להיות הגיוניים וכל משפיען צריך להרגיש את העוקבים שלו ולזכור שהוא צריך להביא ערך כדי שהם ימשיכו לעקוב אחריו, ולא להפוך ללוח מודעות, לכן גם בחירת הקמפיינים היא חשובה".
אז מה הסוד להצלחה כמשפיען?
"בסופו של יום מדובר ביצירתיות, התמדה, כישרון ותחום עניין מרכזי. בעולם, המשפיענים הגדולים באמת הם כריסטיאנו רונאלדו\ קים קרדשיאן\ סלינה גומז, כאשר לצדם ניתן לראות יוצרי תוכן שצמחו מהרשת והגיעו למיליוני עוקבים כמו האחיות צ'ארלס ודיקסי ד'אמליו. בארץ ניתן כאמור לראות שמות כמו מאיה ורטהיימר\ מעיין אדם\ מירן בוזגלו\ דנית גרינברג\יובל כספית ועוד. מהניסיון שלנו בתחום, ראינו שסלבס מביאים תוצאות יותר טובות ממשפעינים פחות מוכרים - הן ברמת המספרים והן ברמת המכר, יחד עם זאת יש יוצא מן הכלל שמביאים תוצאות לא פחות טובות מסלבס מוכרים יותר".