היום, 28 בינואר, מצוין ברחבי העולם "יום המעורבות הקהילתית העולמית". חברות רבות במשק הישראלי ובכלל זאת בתעשיית הייטק, הבינו שעל מנת למשוך עובדים איכותיים לא מספיק רק להציע משכורות גבוהות והטבות, אלא גם ערכים שאיתם הם יוכלו להזדהות. מסיבה זאת וכן מסיבות תדמיתיות, מקומות עבודה רבים שמים דגש על העשייה החברתית ומעודדים את העובדים ליזום מהלכים חברתיים המגובים על ידיהם מבחינה כלכלית ולוגיסטית.
"ההתנדבות היא חלק מהדרך של החברות לאפשר לעובדים חוויה של גיוון בעבודה וגם להעמיק את תחושת המשמעות. יש מחקרים שמראים שלעובדים, בעיקר מילניאלס ומטה, חשוב שתהיה תחושת משמעות בעבודה. לפעמים המשמעות נובעת מהעבודה עצמה ולפעמים הדרך של החברות לשלב משמעות בעבודה היא לאפשר לעובדים לשלב פעילויות חברתיות שמאפשרות להם להרגיש שהם משפיעים, עוזרים ועושים משהו טוב", אומרת שירלי קנטור, יועצת אחריות תאגידי ואימפקט חברתי. "מבחינת החברות, זה מאפשר להן לטפח את תחושת המחוברות של העובדים, שזה אתגר גדול ומיוחד, במיוחד מאז הקורונה".
קנטור מספרת כי ישנם גופים שעוסקים באופן מקצועי בהתנדבות עובדים ומלווים את החברות בתהליך, ביניהם המועצה הישראלית להתנדבות, ציונות 2000 ומתן משקיעים בקהילה. "צריך לדעת איך להציב יעדים, לרתום את העובדים וגם לתחזק את הפעילות לאורך זמן ולא רק בהתחלה", היא אומרת.
בדירוג חברות ההייטק הנחשקות שפורסם ב-mako בדצמבר האחרון כמעט כל החברות דיווחו על פעילות כזו או אחרת למען הקהילה. הנה כמה חברות נוספות שעושות זאת על בסיס קבוע.
גלאסבוקס (Glassbox), הפועלת בתחום ניתוח חוויות משתמש בנכסים דיגיטליים עבור חברות בינוניות וגדולות, החליטה כי כל עובד שמצטרף לחברה יקבל מענק השווה למשכורת חודשית, אותו יוכל לתרום לכל עמותה שיבחר. בשנה האחרונה הצטרפו לחברה עשרות עובדים שתרמו במצטבר מאות אלפי שקלים למגוון עמותות – לנזקקים, סיוע לנשים במעגל הזנות ועוד.
בנוסף, החברה לקחה על עצמה לסייע ללוחמים משוחררים. במסגרת זו, גלאסבוקס אימצה את יחידת המודיעין הקרבית 504, כמו גם את עמותת הנמר של יוצאי סיירת גולני, כשהלוחמים המשוחררים מהיחידות נהנים מ"ימי משתחררים" אלטרנטיביים בחברה: מעבר על קורות החיים, בניית פרופיל לינקדאין, הכנה לראיונות בתעשיית ההייטק ועוד, במטרה להכין אותם בצורה מיטבית לכניסה לעולם הטכנולוגי.
"אנחנו מאמינים בערך התרומה והמעורבות בקהילה, וזה חלק אינטגרלי מהחזון שלנו ומתוכניות העבודה לכל שנה ושנה״, אומרת הילה בזאר, סמנכ״לית משאבי אנוש גלובלית בחברה. ״פעילות העשייה החברתית היא ראשונה במעלה ושזורה בכל העובדים והעובדות בדרגים שונים, באופן גלובלי. התעדוף הוא קודם ליוזמות הנוגעות בילדים ונוער וקידומם בעולמות הטכנולוגיה, וכמובן יוזמות שקרובות ללב העובדים שלנו. אנחנו נמצאים בעיקר איפה שיש לנו יכולת להשפיע ולשנות״.
ביוניקורן הישראלי אוגורי (Augury), המנתח פעילות מכונות בעולם התעשייתי דרך ניטור הוויברציות, הטמפרטורה והקול שהן מפיקות, עברו עובדי החברה במהלך הקורונה הרצאה של סקוט האריסון, מייסד העמותה הבינלאומית Charity water, אחת מהמובילות בעולם, שפועלת לטיהור ושימור מים בעולם השלישי. אחת מעובדות החברה התרשמה מאוד מהאריסון ופועלו, והחליטה לרתום את החברה לטובת הנושא. החברה גייסה אלפי דולרים לטובת העמותה ופעילותה בתחום המים - כאשר כל סכום שנתרם על ידי העובדים הוכפל על ידי החברה, זאת לצד שיתוף פעולה קבוע של החברה עם העמותה הבינלאומית.
בנוסף, אוגורי משתפת פעולה באופן קבוע עם מקלט לנשים מוכות ומגשימה חלק מהמשאלות של הילדים והנשים במקלט. בדצמבר האחרון העמידו במשרדי החברה בחיפה עץ חג מולד עם פתקים עליהם רשום את שם הילד, גיל והמתנה בה הוא חפץ. כל עובד שרצה בחר פתק והביא עמו למשרד את המתנה שהיה רשום עליה. העץ פעל גם באופן וירטואלי, כך שגם עובדים מהבית יכלו להשתתף על ידי קבוצת תשלום בה גויסו אלפי שקלים לטובת הילדים והנשים.
יוניקורן נוסף בו מעודדים את העובדים להיות מעורבים חברתית הוא חברת פאנדבוקס (Fundbox), המציעה אשראי ותשלומים לעסקים קטנים ובינוניים בארצות הברית. בפאנדבוקס רואים בעשייה חברתית מטרה חשובה מאין כמוה ולכן, בנוסף לימי החופשה השנתיים, כל עובד זכאי ליום חופש נוסף בשנה בו יוכל להתנדב בכל עמותה אשר קרובה לליבו.
"התנדבות ותרומה לקהילה זה משהו שאנחנו מעודדים בפאנדבוקס וחשוב לנו שהעובדים יקחו חלק מרכזי בכל הקשור לזה", אומרת הגר שטרויטמן מצוות משאבי האנוש בפאנדבוקס.