עבודה מהבית (צילום: Andrew Neel, unsplash)
צילום: Andrew Neel, unsplash
הסיטואציה הבאה מוכרת לעובדים רבים שהתחילו עבודה במהלך השנתיים האחרונות של מגפת הקורונה - עברתם ראיונות עבודה בזום ואחרי שהתקבלתם והתחלתם לעבוד, שלחו לכם מחשב או שאספתם אותו מהמשרד וחזרתם ישר לעבוד מהבית. את האנשים שעובדים לצדכם, אתם מכירים בעצם "וירטואלית" – מההתכתבויות, המיילים ושיחות הזום.

בסטארטאפ five sigma, שפיתח פלטפורמה לניהול תביעות ביטוח, גייסו 3 עובדים חדשים במהלך חודש ינואר. כשנגיף האומיקרון התחיל להתפשט, הנהלת החברה קיבלה החלטה להעביר את כל העובדים לעבודה מהבית. בחודש פברואר יתחילו לעבוד בחברה 4 עובדים חודשים, גם הם יקלטו קודם בעבודה מהבית. בתוך חודשיים הגדילה החברה את מצבת העובדים בשליש ומצבת העובדים תגיע ל-27.

"יש עובדים שלא היו במשרד אפילו פעם אחת, אבל ברגע שהתחלואה תרד משמעותית, כולם יתחברו יחד. התרבות הארגונית היא משהו שמאוד חשוב לנו", מספרת עמליה לנדאו, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה. "בתחילת חודש ינואר העברנו את כל העובדים לעבוד מהבית באופן גורף, כי לא רצינו לקחת סיכון. בימים אלו היחידה שמגיעה כל יום לעבודה היא מנהלת המשרד, בשביל לקבל ציוד וספקים ולראות שהכול מתפקד. מספר עובדים בודדים מגיעים לסירוגין".

כל עובד שגויס החודש הגיע ביום הראשון למשרד, קיבל מחשב, מסך, סוואג (מוצרים ממותגים) וגם כיסא. "תהליך הקליטה שלנו הוא מאוד מובנה ומסודר. העובדים החדשים קודם זוכים להכיר את הצוות. אנחנו עורכים סדרת פגישות בזום כדי להכיר את האנשים ואת בעלי התפקידים בחברה. לכל עובד יש מישהו שהוא ה-Role Model, כמו חונך שלו, ומצטוות אליו בחודש הראשון לכל שאלה – החל מצרכים אישיים ומנהלתיים ועד איך מדווחים במערכת".

כדי לנסות לשמור על ההווי החברתי, בפייב סיגמא עורכים מדי יום שיחת קפה בזום ב-9:30: "עולים עם הקפה של הבוקר. אנחנו רוצים לדעת קודם שבני המשפחה בריאים, ואם המשפחה צריכה עזרה כלשהי מהחברה או הצוות. במקרים שאנחנו רואים שמישהו נדבק, אנחנו שולחים חבילות למבודדים ולחולים", היא אומרת.

ב-10 בבוקר יש קבוצה קטנה שעורכת מדיטציה ושיעור היוגה השבועי עבר גם הוא לזום. גם ההפי האואר השבועי עבר למודל דו שבועי בזום. "כל מי שיש לו תחביב מיוחד – מציג אותו בפני כולם. היה לנו מישהו שמצלם ציפורים והציג את התמונות שלו, ומישה, אחד ממייסדי החברה, ניגן בפסנתר", מספרת לנדאו.

עמליה לנדאו, פייב סיגמא (צילום: דנה קופל)
עמליה לנדאו, פייב סיגמא | צילום: דנה קופל

הילה פרל התחילה לעבוד ביוני האחרון בחברת vcita, שפיתחה אפליקציה שמסייעת לעסקים קטנים ובינוניים, כמנהלת מותג וקהילה. "התחלתי לעבוד במודל היברידי של יומיים בשבוע במשרד ושלושה מהבית. אחרי תקופה של סגרים זה היה מעבר מדורג ונעים לשגרה של משרה חדשה", היא מספרת. "במהלך החודשים שעברו, החברה צמחה משמעותית בתוך שגרה משתנה. במסגרת התפקיד שלי אני בקשר עם נושאי תפקידים שונים במחלקות השונות, רבים מהם פגשתי רק וירטואלית".

היא מספרת כי החברה מנסה ליצור "שיחות מסדרון" בין העובדים בצורה וירטואלית, למשל בסדנאות שנערכו בקיץ בקבוצות קטנות, בשיחות אישיות וצוותיות תכופות יותר ו-happy hour שבועי לכל החברה בזום. "המדיניות והתחושה היא שהדלת פתוחה, גם אם היום את בבית, בבידוד, עם ילדים חולים או מה שלא יהיה. את נמדדת לפי תוצאות, ולא לפי שעות. יש אמון בעובדים והוא מוכיח את עצמו", אומרת פרל.

הילה פרל, vcita (צילום: צילום עצמי)
הילה פרל, vcita | צילום: צילום עצמי

מוישי נוילנדר, בן 30, נשוי ואב לשניים, המתגורר בירושלים, הוא מעצב מוצר בחברת Gett וחלק מצוות ה-Mobile, שאחראי על החוויה והעיצוב לאפליקציה של הנוסע. הוא החל לעבוד בחודשים האחרונים ותהליך הגיוס שלו היה ברובו מרחוק. "החיסרון המובהק של זה הוא חוסר היכולת להרגיש מקרוב את האנשים והתרבות הארגונית. להפתעתי, לאורך התהליך זה לא היה מורגש בכלל, והחברה עשתה עבודה יוצאת דופן בליצור תשתית גיוס מרחוק שהוא שקוף, ברור ונעים מאוד", הוא אומר. "לא היה שלב בתהליך שהרגשתי שאני לא בלופ בגלל שזה מרחוק. הכניסה הייתה מאתגרת יותר, אבל הייתה תוכנית מסודרת איך להכניס אותי לעניינים".

נוילנדר קיבל גם פינת עבודה מאובזרת לביתו. "אני יכול לעבוד מהבית וגם לבוא למשרד בימים גמישים בשביל להסתנכרן ולפגוש עמיתים, כשאני מרגיש שאני צריך את זה", הוא אומר. "היום זה כבר מרגיש לי טבעי, העבודה ההיברידית נותנת לי מקסימום יעילות, וניהול הזמן האפקטיבי עוזר לי להפיק פי כמה ובאיכות גבוהה יותר".

מוישי נוילנדר, Gett (צילום: צילום עצמי)
מוישי נוילנדר, Gett | צילום: צילום עצמי

קארין שטרן, בת 38, מגייסת בחברת Bright Data, אומרת כי השנתיים האחרונות אילצו גם את עולם הגיוס וה-HR לעשות את ההתאמות הנדרשות בכדי להמשיך לקלוט עובדים בצורה החלקה והטובה ביותר.

"תהליך הגיוס מרחוק הוא פחות פרסונלי, אבל היום ועם ההתאמות הנדרשות גם מרגיש מאוד טבעי. שני הצדדים לא נפגשים פיזית ויש רצון לגשר על הפער הפיזי במפגש הווירטואלי", היא אומרת. "המועמד לא זוכה לראות את המשרדים, האווירה ואת הדינמיקה בחברה. אנו המגייסים צריכים להפעיל חושים מחודדים בכדי לזהות את אופי המועמד תוך הרצון לתת לו את התחושה הנוחה ביותר".

קארין שטרן, Bright Data (צילום: ענת פמלה שרון)
קארין שטרן, Bright Data | צילום: ענת פמלה שרון
 

לדברי שטרן, "במהלך ההכשרה והראיון, דברים נעלמים מעינינו לדוגמת שפת הגוף ותגובות לסיטואציות שקשה להבין דרך המצלמה. המציאות החדשה דורשת אחריות גדולה יותר מצד הארגון בכדי לגשר על הפער שנוצר לעובד. יחד עם זאת, למרות המרחק אנו כל הזמן נמצאים עבור העובדת ורווחתו , רואים ועושים מה שאפשר בכדי לעזור".