כשתעשיית הפייק ניוז מגלגלת מילארדים ומחזקת את השפעתה בעולמות העסקיים והמדיניים, עולה השאלה איך המערכת המשומנת הזאת מתנהלת ומי המרוויח העיקרי שנמצא מאחורי הקלעים. בסרטו החדש של דרור גלוברמן "פייק ניוז: תעשיית השקרים" (הערב ב-22:15 בקשת 12), אנשי מפתח בתחום שופכים אור על התופעה, וביניהם "בוט אנושי" שייספר מבפנים איך פועלת מכונת הפייק, ויחשוף לראשונה איך השפיעו הפייק ניוז על הבחירות בישראל. "ישבתי על היוזר הפיקטיבי והייתי צריך לתפעל אותו ולגרום לו להיראות כאילו יש בן אדם אמיתי מאחוריו שמגיב ברשת ומקדם את האג'נדה של הלקוח", מספר א', שעבד בחברה שיש בה מחלקה סודית שמספקת שירותי פייק.
"כדי לבנות אוואטר כזה אני צריך קודם כל לחפש לו תמונה ולשלוח אותה למחלקת הגרפיקה בשביל שיעשו כמה שינויים כדי שלא יראו שזה פרופיל פיקטיבי. אחר כך צריך לשבת עם מחלקת התוכן והאסטרטגיה ולבנות לו אישיות: מה הוא אוהב, מה התחביבים שלו, מאיפה הוא מגיע ובמה הוא עוסק? ממש פרופיל שלם - תעודת זהות שלמה של בן אדם".
"אחרי זה אני פותח לו פרופילים פיקטיביים אונליין בכל הרשתות כדי שיהיו השופר לכל הדברים שהוא הולך לדבר עליהם ואז מתחילים ליצור לו יום יום פעילות אורגנית של לייקים ושיתופים בשביל שייראה כמו אדם אמיתי שנמצא ברשת. אחרי פעילות שוטפת – אפשר להתחיל קמפיין לאג'נדה של הלקוח. משתמשים בזה לא רק ברמות עסקיות אלא גם ברמות מדיניות, היו מצבים שהשפיעו על תוצאות בחירות בצורה הזו וזה מדאיג".
בניסיון להבין מה עומד מאחורי הפייק ניוז, הגיע דרור גלוברמן גם להפגנה של מתנגדי חיסונים. "אתם משרתים את הנאצים, מה אתם רוצים לברר?", אמר מפגין לגלוברמן ומפגינה אחרת הסבירה: "באנו לפה כדי להוציא את האמת לאור – את הונאת הקורונה". כשנשאלה על 6,000 המתים בישראל ענתה: "6,000 איש מתו אולי מהחיסון".
"יש לביבי כפיל. יש אחד עם עניבה כחולה שזה ביבי הכפיל וזה עם העניבה האדומה זה ביבי האמיתי", טענה מפגינה נוספת. אפשר לקרוא לטענות האלה הזויות, שקריות וקונספירטיביות – אבל הן רק הגרסה הקיצונית לפייק ניוז שכולנו תובעים בו.