היום (חמישי) מסתיים שבוע הבטיחות בדרכים, שכלל גם יום מיוחד שנערך בנושא בכנסת. שנת 2021 היא הקטלנית ביותר מאז 2017, כאשר 300 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים. מעבר להסברה, אחת הדרכים היעילות להילחם במגפת הקטל בכבישים היא באמצעות הטכנולוגיה, והנה כמה מהאפשרויות המובילות.

מובילאיי

נדמה שהצפצופים המוכרים שמגיעים לאחר סטייה מנתיב או אי שמירת מרחק מהרכב לפנינו הפכו לחלק בלתי נפרד משגרת הנהיגה שלנו. מאחורי הטכנולוגיה המהפכנית ששינתה את תרבות הנהיגה בישראל ובעולם עומדת ענקית הטכנולוגיה הישראלית מובילאיי, שנמכרה בשנת 2017 לחברת אינטל ב-15 מיליארד דולר ורשמה את עסקת הרכישה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בתולדות המדינה.

יחד עם זאת, שאיפותיה של החברה לא תמו לאחר המכירה והם ממשיכים לפעול במרץ כדי להפוך את כבישי העולם למקום בטוח ולצמצם את הקטל בכבישים בעזרת מכוניות אוטונומיות מתקדמות. הטכנולוגיה של מובילאיי מגבירה את רמת הבטיחות של הנמצאים בדרכים בעזרת בינה מלאכותית, מפחיתה את הסיכון לתאונות דרכים וחותרת לחולל מהפכה נוספת בכבישים באמצעות הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית. 

בראיון למהדורה המרכזית של חדשות 12 בתחילת השנה סיפר מייסד ומנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע "אנחנו שמים מכונה על הכביש שתציל הרבה חיים כי היא תהיה מעורבת בפחות תאונות מאשר בני אדם". עוד הוסיף שעשוע, "אני חושב שזו אחת המשימות הכי מורכבות שהאנושות ראתה".

מובילאיי (צילום: מובילאיי)
מובילאיי | צילום: מובילאיי

Nexar 

נקסאר, הסטארטאפ הישראלי, פיתח מצלמות רכב חכמות מצוידות ב-GPS ומקושרות אל הסמארטפון באמצעות אפליקציה ייעודית של החברה, אשר מאפשרת להקליט את התמונות ולספק תובנות למשתמשי הדרך. האפליקציה מאפשרת לנצל את החיישנים ויכולות העיבוד של מכשירי הסמארטפון כדי לספק התראות בטיחותיות לנהג כמו סטייה מנתיב הנסיעה או סכנת התנגשות. בנוסף, האפליקציה משדרת את המידע לענן, ובאמצעותו החברה מפעילה רשת תקשורת בין כלי-רכב (V2V), המספקת התראות לנהגים אחרים המצויים בסביבת הרכב ומזהירה אותם בפני סכנות הנמצאות מחוץ לטווח הראייה שלהם.

חברת קארביין (Carbyne)

כחלק מההתמודדות עם מכת התאונות בדרכים, חברות רבות מאמצות פתרונות טכנולוגיים כדי לייעל את הטיפול באנשים בשטח. דוגמה טובה לכך היא שיתוף הפעולה בין חברת הביטוח איילון לבין חברת הסטארט אפ הישראלית קרביין, המתמחה בטכנולוגיות לשירותי הביטחון וההצלה. במסגרת השת"פ, איילון הטמיעה את המערכת של קרביין, שכעת מאפשרת לחברה לסייע למבוטחיה בזמן אמת בעת תאונת דרכים, הישר מהשטח. במקרה של תאונה, הפתרון החדשני מאפשר למבוטחים לתעד את מקום האירוע על ידי שידור וידאו מבוסס מיקום בזמן אמת והתכתבות בצ'אט עם המוקדן, מה שבתורו מאפשר למוקדנים ללוות את המבוטחים ברגעים קריטיים ממקום האירוע ולהעניק להם תמיכה אישית.

שומרי הדרך

האפליקציה הושקה על ידי עמותת נתיב בטוח בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת 2016, על מנת לשנות את תרבות הנהיגה בישראל. מטרת המיזם היא לתעד עבירות תנועה חמורות המבוצעות בכבישי הארץ, בדגש על בריונות כביש, ובכך לייצר הרתעה מפני ביצוע עבירות תנועה.

מתנדבי המיזם עושים שימוש באפליקציה ייחודית, שמופעלת בטרם תחילת הנסיעה, ומצלמת באופן רציף את הכביש ואת כלי הרכב הנראים מהשמשה הקדמית. כאשר המתנדב מבחין בעבירת תנועה הוא נותן הוראה קולית או לוחץ על כפתור המוצמד להגה, והאפליקציה שולחת את הדיווח באופן אוטומטי ומאובטח למרכז הסינון והבקרה שהוקם ברשות הלאומית. כל תיעוד שמתקבל נבחן בקפידה בכדי לבדוק האם ניתן לזהות בבירור את עבירת התנועה ופרטי הרכב, ואת סוג העבירה שנצפתה.

תיעודים של עבירות שהוגדרו כחמורות ומסכנות חיים, בהתאם למדיניות אגף התנועה במשטרת ישראל, מועברים אליהם באופן מאובטח להמשך טיפול. חלק משמעותי מהדיווחים - הקלים מביניהם - מטופל במסגרת אזרחית, שבמסגרתה נשלחים סרטונים למבצע העבירה. דרך זו הוכחה כיעילה מחקרית לשינוי תרבות נהיגה.

Go ביטוח דיגיטלי

מערכת UBI היא טכנולוגיה ייעודית המנתחת נתונים טלמריים מהסמארטפון ומאפשרת למדוד פרמטרים שונים הקשורים לאיכות הנהיגה - כמו כמה פעמים נגע הנהג במכשיר הנייד שלו במהלך הנהיגה, כמה פעמים סטה מהמסלול, האם עצר עצירות פתאומיות מרובות, עבר את המהירות המותרת, נסע לאט מדי, ביצע פניות במהירות גבוהה ועוד.

האפליקציה של go ביטוח דיגיטלי מבית הכשרה חברה לביטוח עושה שימוש בטכנולוגיה זו ותיתן התראה על שימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה, נסיעה במהירות גבוהה מהמותר, ביצוע פניות במהירות גבוהה ועוד. התהליך ייעשה באמצעות העברת נתונים בזמן אמת וניתוח נתוני הנהיגה של המשתמש. בסיום כל נסיעה, הנהג יקבל הודעה עם הניקוד העדכני של איכות הנסיעה.

אם המבוטח נפגע במהלך תאונה, לחברה יש אפשרות לזהות בעזרת הטכנולוגיה את התאונה, לפנות אל הנהג בזמן האירוע ובמידת הצורך לשלוח אליו גורמי חירום והצלה, מבלי שהנהג המבוטח יידרש לכל פעולה נוספת. לחברת הביטוח יש אפשרות, בשילוב של כמה פרמטרים יחדיו, לזהות האם מדובר בתאונה קשה עד קלה.

Go ביטוח דיגיטלי (צילום:  יח"צ)
Go ביטוח דיגיטלי | צילום: יח"צ

HARMAN

אחת הטכנולוגיות המתקדמות שגויסו למשימת בטיחות הנוסעים בחברת האוטומוטיב הרמן היא טכנולוגיית Vehicle to Everything: V2X - המכוניות עצמן "דואגות" שהדרכים יהיו בטוחות יותר, הן במצבי שגרה ובוודאי במצבי חירום. מדובר בפתרון שאמור לאפשר לכל מכונית על הכביש לקבל ולשדר מידע מהסביבה ואל הסביבה, בין אם מדובר במכוניות אחרות, תשתיות כביש, דוגמת מערכות שילוט ורמזורים ועד בעצם לכל רכיב רלוונטי בסביבה. "בתיאוריה, המכונית המקושרת תוכל לתקשר, ללא תיווך של מכשירים ניידים ברכב, עם כלי רכב ורכיבי תשתיות. הנהנים המידיים יהיו הנהגים שיוכלו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, חבריהם הנהגים האחרים, מזג האוויר וכדומה", אומרת מיכל גבע, מנכ״לית הרמן ישראל.

הרמן מתכננת ומייצרת מוצרים מקושרים ופתרונות עבור יצרני מכוניות, צרכנים וארגונים ברחבי העולם. והמרכז שלה בישראל אחראי כיום על פיתוחי תקשורת אלחוטית, פתרונות סייבר ופיתוח "תא נהג דיגיטלי", שעם השלמתו יסייע לשמירה על בטחון ובטיחות הנהגים והנוסעים.

.

הרמן ישראל (צילום: הרמן)
הרמן ישראל | צילום: הרמן