הלהיט הענק "גאנגם סטייל" של Psy הקוריאני חצה השבוע את רף 888 מליון הצפיות ביו טיוב, אחרי שעלה לרשת ביולי האחרון, והוא דוהר לכיוון מליארד הצפיות. ההשפעה של הפופולריות העצומה של הלהיט והקליפ, שהפכו לתופעה בינלאומית בעולם הפופ (עם מועמדות כמעט ודאית לתואר "שיר השנה" בכל מצעד אפשרי), מתבטאת גם בסכומי כסף לא קטנים שהקוריאני משלשל לכיסו עם כל צפייה ביו טיוב, האזנה או הורדה של השיר באמצעים חוקיים כמו אייטיונס, קניית דיסקים, פרסומות טלוויזיה ועוד. ההתעשרות של psy, מנהליו ומשפחתו מסמלת את הכסף החדש של תעשיית הפופ, שמגיע ממקורות חדשים.
אז כמה שווה ה"גאנגם סטייל", וכמה כסף מתוך זה הוא עושה במלודתו קוריאה הדרומית? מנתונים הגלויים לציבור והערכות בתעשיית המוזיקה עולה שפארק ג'יי סאנג בן ה-34, המוזיקאי והזמר הקוריאני שמכונה psy צפוי להרוויח עד סוף השנה האזרחית לא פחות מ-7.9 מליון דולר מהלהיט שלו, שיצא ביולי האחרון. מתוכם פחות מ-60 אלף דולר יגיעו ממולדתו דרום קוריאה, כך קובעים המומחים של "Associated Press", בכתבה שפורסמה באתר CBC.
מתוך ה-7.9 מליון דולר, עיקר הסכום, כ-4.6 מליון, צפוי להגיע מפרסומות בטלוויזיה, כאשר psy מפרסם מקרר חדש וחברת ענק שמייצרת נודלס. 888 מליון הצפיות ביו טיוב שוות לו ולסוכן שלו "רק" 870 אלף דולר מרווחי הפרסומות באתר הפופולרי. "גאנגם סטייל" מוביל בהורדות ב"אייטיונס" עם 2.7 מליון הורדות בארה"ב בלבד, ששוות לו 2.4 מליון דולר, כש-30 אחוז מזה הולכים לסוכן. לעומת זאת בקוריאה הורד השיר 3.6 מליון פעם והושמע בסטרימינג 40 מליון פעם, אבל הם שווים לו רק 61 אלף דולרים בגלל שהמחירים בקוריאה נמוכים מאוד. מ-102 אלף דיסקים שלו שנמכרו בקוריאה ירוויח psy רק כ-50 אלף דולר.
נתון חשוב הוא המשפחה של psy. אביו, אחיו וסבתו מחזיקים ב-30 אחוז מחברה שמייצרת ציוד לייצור שבבי מחשב. אבל הרווח לא גדול. כאשר ה"גאנגם סטייל, הגיע למקום השני במצעד האמריקני ולמקום הראשון במצעד הבריטי ביולי, סבתא שלו מכרה את מניותיה בחברה תמורת 65 אלף דולר בלבד. לעומתה, המניות של הסוכנות שמייצגת את psy בקוריאה, "YG Entertainment", עלו ב-30 אחוז מאז שנהיה כוכב. מנכ"ל החברה מחזיק ב-200 מליון דולר, מה שהופך אותו לאיש העשיר ביותר בתעשיית הבידור הקוריאנית.
ומה יקרה מעכשיו? מומחי פופ טוענים שהעולם צמא ל"גאנגם סטייל" הבא, כלומר ללהיט חדש, אולי באותו סגנון מזרח אסייאתי, ששוב יפצח את הקוד הבינלאומי הנסתר של הערצה לשיר, קליפ, ריקוד ותופעה.