רכישת ווטסאפ על ידי פייסבוק היא אחת העסקאות הדרמטיות ביותר של השנים האחרונות, כשבשנה האחרונה הפכה ווטסאפ הזעירה, המעסיקה כ-50 עובדים, לאיום על פייסבוק.
פרשנים רבים הסבירו שבעוד הרשת החברתית רשמה האטה בהצטרפות משתמשים והאצה בקצב הנטישה של צעירים לטובת רשתות נישתיות יותר, שהוריהם אינם רשומים אליהן, ווטסאפ הפכה לסטנדרט עולמי שכולם משמתמשים בו – צעירים ומבוגרים, גברים ונשים, כתבנים כבדים ואלו ששולחים הודעה אחת בשבוע.
המרוויחה המפתיעה: בלקברי
וכך, הרכישה היא ניצחון ענק לפייסבוק, שניטרלה את האיום הגדול עליה. לווטסאפ עצמה, שעובדיה יהפכו לעשירים, ולקרן סקויה קפיטל, המשקיעה המרכזית בווטסאפ, שצפויה לקבל מהמכירה את אחת התשואות להשקעה הגבוהות מאז ומעולם.
חברה נוספת שהרוויחה מהעסקה היא חלוצת הסמארטפונים הקנדית בלקברי. החברה, שנקלעה לקשיים בשנים האחרונות ובשנה שעברה כמעט נמכרה לחברת השקעות פרטית, רשמה עלייה של כ-10% בשווי המניה לאחר ההודעה על עסקה פייסבוק-ווטסאפ. הסיבה היא אפליקציית ההודעות הוותיקה שלה, בלקברי מסנג'ר (BBM), שנחשבת לאהודה מאוד. עד לאחרונה היא היתה זמינה רק למכשירים שיוצרו על ידי החברה, אך בעקבות הקשיים ובקשות הקהל והמשקיעים הוציאה החברה את השירות כאפליקציה לאנדרואיד, iOS ו-Windows Phone. תוך זמן קצר הורדה האפליקציה עשרות אלפי פעמים ביום והשירות הגיע ל-80 מיליון משתמשים. ביום שלישי השבוע פורסמה הערכת שווי לחברה שלפיה שווה כל משתמש בשירות ה-BBM כ-3 דולר, אך עסקת הענק שהיתרגמה לשווי של 42 דולר לכל משתמש ווטסאפ העלתה גם את ציפיית המחיר לשירות ההודעות הקנדי.
עוד בנושא:
המהגר היהודי שהפך למולטי מיליארדר: הכירו את מייסד ווטסאפ
הערב הרומנטי של צוקרברג נקטע - ועסקת הענק נחתמה
הוא לא פראייר: למה שילם צוקרברג כ-19 מיליארד דולר על וואטסאפ?
מצד שני, לעסקה הזו יש גם מפסידים, שההחמצה שלהם עשויה להיות גדולה אף יותר מהניצחון של שתי החברות הנזכרות.
פספס הצעה של שלושה מיליארד דולר
הראשונה היא סנאפצ'ט, של היזם אוון שפיגל (23). אפליקציית ההודעות המשמידות-את-עצמן הפופולארית קיבלה בשנה האחרונה לא מעט הצעות רכש, כולל כמה מפייסבוק. לפי הדיווחים נפגש מנכ"ל הרשת החברתית, מארק צוקרברג, עם שפיגל מספר פעמים והציע לו סכומים שהתחילו ממיליארד דולר והגיעו עד 3 מיליארד. שפיגל סירב בתוקף. לפי הדיווחים, הוא בטוח שככל שימתין יותר יוכל למכור את החברה שייסד ב-2011 בהרבה יותר כסף. לכן הוא דוחה הצעות רכש באופן סדרתי, כולל הצעה מצד גוגל, שהיתה גבוהה מזו שהגיעה מפייסבוק במיליארד דולר נוספים.
ואגב גוגל – היא המפסידה הגדולה, ואף הגדולה יותר, מעסקת פייסבוק-ווטסאפ. מאז הפכה פייסבוק לאתר אליו אנשים שופכים מידע על עצמם המאפשר לה להתאים להם פרסומות ולהרוויח סכומי כסף אסטרונומיים, ניסתה המתחרה הוותיקה מספר פעמים לחדור לתחום החברתי. בכירי גוגל מודים כבר זמן רב בכך שכשלו בחיזוי הטרנד החברתי, וכל מאמציהם מאז לא נושאים פרי – הרשת החברתית גוגל+ אינה מצליחה למשוך משתמשים, למרות שהיא משולבת באגרסיביות רבה מאוד בשירות המייל הפופולארי ג'ימייל ובסמארטפונים מבוססי האנדרואיד – סוג המכשיר הסלולרי הנפוץ בעולם כיום.
לפני כמעט שנה אף השיקה החברה את אפליקציית Hangouts החדשה, שניסתה להתחרות בווטסאפ ובאפליקציות התקשורת המיידית האחרות על ידי היכולת לנהל את ההתכתבויות מתיבת הג'ימייל במחשב או מהסמארטפון לחילופין, לצד מעבר קל בין שיחות טקסטואליות, קוליות ווידאופוניות. התוכנה אף השתלבה במערכת הודעות ה-SMS במכשירי אנדרואיד, בניסיון ליצור אלטרנטיבה משלה לשירות ה-iMessage הפופולארי של אפל, המשלב הודעות חינם דרך הרשת בין מנויי אפל מקוונים והודעות SMS רגילות למי שאינו מחובר לשרתי אפל.
בקיץ האחרון אף התפרסם כי גוגל ניסתה לחתום עם וואטסאפ על עסקה במסגרתה הסטארט-אפ יודיע לחברה אם מישהוא מנסה לרכוש אותו וייתן לה הזדמנות להציע הצעה מתחרה, אך מייסדי וואטסאפ סירבו.