הרגע לו ציפתה תעשיית האינטרנט העולמית הגיע: פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, הגישה הלילה את אחת מבקשות ההנפקה המסקרנות בשנים האחרונות. על פי המסמכים שהוגשו, פייסבוק שואפת לגייס 5 מיליארד דולר. על פי הערכות - ההנפקה תעניק לרשת החברתית שווי שינוע בין 50 ל-100 מיליארד דולר.
זוהי הפעם הראשונה שפייסבוק חושפת את נתוניה הפיננסיים לעיני כל. מהתשקיף (המסמך שהוגש לבורסה) עולה כי היקף ההכנסות שלה ב-2011 עמד על 3.71 מיליארד דולר - פי 2 בהשוואה להכנסות שלה ב-2010, והרווח הנקי שלה ב-2011 נאמד ב-1 מיליארד דולר, בהשוואה ל-606 מיליון דולר ב-2010 ו-229 מיליון דולר ב-2009. מספר המשתמשים בפייסבוק עומד על 845 מיליון גולשים פעילים בחודש.
עוד עולה מהתשקיף כי מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל החברה, מחזיק ב-24.8% ממניות פייסבוק, והונו מוערך ב-25 מיליארד דולר. בנוסף, 12% מההכנסות של פייסבוק הם הודות לזינגה, שמפתחת אפליקציות חברתיות הזוכות לפופולריות גבוהה בפייסבוק ומאפשרות למשתמשים לרכוש מוצרים וירטואליים תמורת פייסבוק קרדיטס.
ההנפקה של פייסבוק צפויה לעורר עניין רב מאוד, גם בשל העובדה שמשקיעים רבים רוצים לקחת חלק בחגיגה ולרכוש מניות של מפלצת האינטרנט החדשה, וגם בשל כך שזו צפויה להיות אחת מההנפקות הגדולות בענף הטכנולוגיה. מעל הכל - מידת ההצלחה של מהלך ההנפקה של פייסבוק עשויה לשפוך אור על השאלה שמטרידה את כולם: האם השווי של פייסבוק הוא מוגזם או ריאלי והאם הוא מאשש או מפריך את קיומה של בועת אינטרנט חדשה.
במקביל: אלפים מתנתקים מפייסבוק
אולם במקביל להנפקה ההיסטורית, מידי יום עשרות אנשים בוחרים להפנות עורף למגמה השלטת. רבים סוגרים את החשבון, ומתנתקים מזרם העדכונים הבלתי פוסק. הגולש ברק גרוסנברג מעיד על עצמו שהיה "משתמש כבד" במשך שלוש שנים, עם למעלה מ-3 שעות שימוש ביום. "אתה מכיר אנשים שאתה לא באמת מכיר אותם וגם חברים שלך זה לא באמת חברים שלך", הוא מסביר ומוסיף: "הרגשתי בזבוז זמן, שהזמן שלי בחיים לא מנוצל בצורה הטובה ביותר. הרגשתי שזה שקר. אני לא צריך את זה וזה לא תורם לי בחיים".
גם סימה קטצ'רסקי, סטודנטית בת 24, מחזיקה בדעה דומה. "הרי כל אירוע, לפני שהוא קורה, אנשים מתעדים ומעלים לפייסבוק ונוצרת הרגשה שכולם עושים חיים, כולם מבלים. האשליה הזאת שנוצרת במוח לדעתי משתלטת על מצב הרוח במידה כזאת או אחרת", היא אומרת. "הרגשתי שבעמוד הפייסבוק שלי קיימת עוד יישות שהיא לאו דווקא משקפת את מי שאני והמחשבה הזאת דחקה אותי לסגור".
מחקר שנערך לאחרונה בקרב אלפי גולשים העלה שכשליש מהצעירים משתעממים מהרשתות החברתיות. סיבה נוספת להתנתקות היא שרבים מוטרדים מחדירה לא רצויה לפרטיותם, ופשוט מצביעים בעכבר.
בוריס מצ'טנר התנתק מהרשת החברתית בדיוק מאותה סיבה: "כשיש לך את העולם כמו הפייסבוק עם האלבומים, התמונות ומה בנאדם עושה ואוהב, אתה יכול בקלות להיות בלש קטן ובעצם לעקוב אחרי מי הבן אדם בלי בכלל להכיר אותו במציאות, ובלי שהוא מכיר אותך", הוא אומר.
מחקר אחר שפורסם לאחרונה הצביע על כך שמשתמשי פייסבוק שמשקיעים שעות ברשת החברתית גם נוטים להיות עצובים יותר. אבל, למרות הכל לא בטוח שמארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, צריך לדאוג: הישראלים מובילים בעולם בשימוש ברשתות חברתיות עם ממוצע של למעלה מ-11 שעות גלישה בחודש, פי שניים מהממוצע העולמי, כך שיכול להיות שהפיתרון - כמו במקרים רבים - הוא המינון.