אם פיד האינסטגרם שלכם התמלא בשבוע האחרון בצילומי מסך מתוך חשבון בשם "H&M Israel", שמבטיח ל-10 אלפים מעוקביו "חמש מאות ש"ח לשימוש ברשת החנויות שלנו", כנראה שיש לכם כמה חברים תמימים במיוחד.
"10,000 העוקבים הראשונים שלנו יזכו בגיפטקארד בשווי 500 ש"ח לשימוש ברשת החנויות שלנו", הבטיח העמוד, כשכל מה שנדרש כדי לזכות בפרס הוא "לפרסם אותנו ולתייג אותנו. בתאריך 30/10 תישלח הודעה פרטית לזוכים", נכתב שם.
מדובר, כמובן, בעמוד מזויף שכל קשר בינו ובין הרשת השבדית מקרי בהחלט – ולמרות שלא מדובר בעמוד הפייק הראשון שמבטיח הבטחות כאלה (ע"ע חשבון האינסטגרם של "אייר ברלין", שהבטיח כרטיס חינם ל-5,000 העוקבים הראשונים), הוא הספיק לצבור כמעט 5,000 עוקבים.
"ל-H&M יש עמוד אינסטגרם אחד, שיש בו מעל ל-4.3 מיליון עוקבים", מבהירה זיו קווין, מנהלת מחלקת התקשורת של H&M ישראל. "אין דפי אינסטגרם נפרדים לכל מדינה, וזה חלק מהאסטרטגיה של החברה. לכן כל עמוד אחר שמתחזה הוא כמובן מזויף. ברגע שאנחנו נתקלים במקרה כזה אנחנו מיד פונים ל-H&M העולמית במטרה להוריד אותו בהקדם האפשרי".
"לצערנו זה קורה לא מעט ולא רק אצלנו – גם בשווקים אחרים עולים המון דפים מזויפים של H&M", הוסיפה קווין. "כמו סלבס שפותחים על שמם דפים מזויפים כדי לצבור לייקים, ברגע שאתה מעניין – אז יש מי שמשתמש בשם שלך כדי לעשות יוזמות כאלה".
קווין מציינת כי בניגוד לעמודים אחרים שהתחזו לחברה, העמוד המדובר צבר תאוצה מפתיעה - למרות השימוש בשפה לא אופיינית למותג העולמי. "כי מי שמכיר את H&M יודע שהיא לא נוקטת בגישות קידום מסוג זה", היא אומרת. "אנחנו אף פעם לא מבקשים מהלקוחות לפרסם אותנו, זו לא האג'נדה של הרשת".
רוצים את הפרטים שלכם
אבל מה מטרת הקמפיינים המזויפים הללו? ראשית, דפי הפייסבוק והאינסטגרם מבקשים לצבור לייקים ועוקבים בתואנות שווא רגע לפני שהם משנים את עורם ומתחילים לקדם את המוצר או השירות האמיתי שלהם. שנית, הונאות כאלה לעיתים משמשות כדי לאסוף מידע אישי על הגולשים למטרות שונות, לגלות פרטים על הרגלי הגלישה והצריכה שלהם ולעיתים אף לפרוץ לחשבונות אחרים שלהם (מה שמכונה הונאות פישינג).
מי ששיתף את הפוסט או תייג את העמוד לא צפוי להיתקל בבעיות, אך שימו לב - הפרופיל הזה הבטיח לגולשים לשלוח הודעות אישיות, ושם נמצא העוקץ. שכן הפרופיל עשוי לבקש מידע נוסף בתמורה לפרס, או אפילו לשלוח לינק שמחופש לאתר לגיטימי בו תידרשו להזין סיסמה או פרטי אשראי.
"אנחנו מצטערים אם מישהו ראה את הלוגו של H&M וחשב בטעות שהוא יכול לזכות ב-500 שקלים", אומרת קווין. "ומצער אותנו שאין לנו שליטה על כך שאנשים מתאכזבים. מצד שני, אנחנו משתדלים לטפל בכל מקרה כזה במהירות האפשרית כדי שכמה שפחות לקוחות ייפגעו".