אם נכתב ססטוס ב-Ello ואיש לא ראה אותו, האם הוא באמת נכתב? כי נכון לעכשיו, התחושה ברשת החברתית החדשה והאנטי פייסבוקית היא של שיממון צחיח הכולל שלושה ארלי אדופטרז משועממים וכמה גלגלי קוצים ברוח. ונכון, גם פייסבוק לא התחילה ממיליארד ורבע משתמשים ויכול להיות ש-אלו תתפוס, אבל מוכרחים לתהות מראש לגבי נחיצותה של רשת חברתית נוספת בחיינו.

Ello (צילום: צילום מסך)
שלושה ארלי אדופטרז משועממים וכמה גלגלי קוצים ברוח | צילום: צילום מסך
פייסבוק היא אמנם המלכה האם, אבל רבים מאיתנו בוהים גם בתמונות סתיו מושקעות בפינטרסט, מצייצים עליהם באירוניה בטוויטר, מנסים לחקות אותן באינסטגרם, נכשלים ומוציאים את העצבים בסיקרט (סתם נו, אף אחד כבר לא בסיקרט). כל הרשתות החברתיות שאינן פייסבוק השכילו למצוא מטרה מוגדרת וספציפית (תמונות, 140 תווים, לייף סטייל מעוצב או סודות) שתבדל אותן. לאלו, לפחות נכון לרגע זה, אין. כל יחודה הוא שהיא מתייצבת מול פייסבוק - רק חבל שזה נראה כמו עכבר זעיר שמחזיק סיכה ומזמין קרנף לדו קרב. הנשק הסודי: עליונות מוסרית.

הבעיה היא שההבטחה הזו ניתנה לנו כבר בעבר. ב-2010 הרשת געשה בגלל דיאספורה, שרק כדי להסביר לכם איך היא עובדת צריך להיות אשת מהנדס. וב-2012  קיבלנו את App.net שהציעה לגולשים רשת חברתית ללא מפרסמים - כל הפינוק הזה תמורת חמישים דולר לשנה בלבד. אפ.נט גייסה בזמנו מהגולשים יותר מ-600 אלף דולר. איפה היא היום? שוחה עם הדגים בים האינטרנט. 

קראו גם: Ello - הרשת החברתית שהפכה ללהיט בין-לילה

גם אלו רוכבת על הגל ההיפי הזה. הרשת החברתית, שהוקמה על ידי שבעה אמנים, מעצבים ומפתחים, טוענת שהיא נטולת פרסומות ושלעולם לא תשתמש לרעה במידע האישי שלנו. במניפסט סוציאליסטי נלהב המקדם את פני המשתמשים החדשים, היא זורקת משפטי השראה כמו "אנחנו מאמינים ביופי, פשטות ושקיפות"  ומסיימת בהצהרה ש"אתם לא מוצר!".

ello
ורגיה של תוכנת דוס, טאמבלר ופונט מרים

מצד אחד זה נאיבי, כי הושקעו באלו כמה מאות מיליוני דולרים. מעבר להשקעה הפרטים של היזמים, במרס האחרון היא גייסה מקרן הון סיכון 435 אלף דולר. חברות מסוג זה לא מחפשות לתרום לאנושות - הן רוצות להרוויח. איך באלו מצפים בדיוק להחזיר את ההשקעה? הם טוענים, שעל ידי תשלום משתמשים על פיצ'רים. בהצלחה עם זה.

אבל מצד שני - מישהו בא ואומר לנו שבשבילו אנחנו קצת יותר מארנק מהלך והדבר היחיד שהוא מבקש מאיתנו זה לבוא. מה, לא ניתן צ'אנס?  

מנימליסטי? אולי מוזנח

במבט ראשון, מוכרחים להודות, האתר גם סובל מבעיית עיצוב קלה. אולי זה בגלל שאנחנו מתוכנתים לפייסבוק ואולי כי צריך להתרגל, אבל כל העסק מרגיש כמו אורגיה של תוכנת דוס, טאמבלר ופונט מרים. הם קוראים לזה מינימליזם, ניקיון, הפוגה ממתקפת הרעשים והצבעים המקדמת את פנינו בפייסבוק, אבל האמת שזה נראה סתם מוזנח.

גם אם הרעיון מאחורי אלו יפה ובסך הכל יהיה נחמד לראות את פייסבוק קצת רועדים, נראה שהיא טיפסה על עץ גבוה מדי. מעבר לכך שכרגע פשוט אין לנו צורך או זמן לעוד רשת חברתית, בממשק הנוכחי גם קשה לראות אותה צומחת והופכת לאלטרנטיבה לפייסבוק, או לשום דבר בעצם. היא אולי לא תגנוב לנו נתונים אישיים או תרוויח מפרסומות על הגב שלנו, אבל אלו דברים שהיא לא תעשה, אין שום דבר שהיא כן.

בסופו של דבר, אלו נותנת לנו פחות. היא אולי נבנתה כרשת חברתית היפסטרית שתסייע לנו להתעליין על האספסוף חובב הלייקים (אין שם לייקים!) שהופך כל זבל לויראלי, אבל כרגע זה מרגיש כמו להיות לבד במסיבה די מכוערת. כלומר, כמו גוגל פלוס.

לא השתכנעתם? הקליקו כאן כדי לבקש להצטרף לרשת החדשה