אם מישהוא מדור ה-Y עושה משהוא מבלי לתעד זאת בסלפי - האם זה באמת קרה? נראה שלא, לפי כמות הצעירים - ואפילו המבוגרים - שטרחו לתעד את עצמם במהלך החאג' - העלייה לרגל לאתר הכעבה במכה.
הרשתות החברתיות הוצפו בימים האחרונים בתמונות מהאתר הקדוש ומכל האזור, כאשר מיליוני מוסלמים הגיעו לחוג סביב האבן השחורה, שלאחרונה הותר להתקרב אליה מבלי לוותר על הסמארטפון. רבים מהם מיהרו לנצל את ההזדמנות והעלו סלפיז שלהם עם האבן או עם המוני עולי רגל אחרים.
הדבר עורר את זעמם של רבים, שראו בכך פגיעה בקדושת המקום. אתר Arab News פרסם כתבה תחת הכותרת "אמרו לא לסלפיז בחאג'!", בה מובאים דבריהם של מספר אנשי דת אסלאמיים המתנגדים לתופעה.
כך, לדוגמה, מצוטט שייח' עסים אל-חכים, מטיף ידוע ובעל דעות מעוררות מחלוקת בקרב אלו שאינם מוסלמים, האומר כי "צילום ללא סיבה מוצדקת מעורר מחלוקת בין חכמים (...) החאג' מבוסס על כנות ועל ההליכה לפי הסונה. הנביא עליו השלום כשהלך לחאג', ביקש מהאל עלייה לרגל שאינה כוללת התפארות וראוותנות. צילום סלפיז וסרטונים שכאלו עוברת על רצון נביאנו".
עוד ב-NEXTER:
- הבלונדינית מטקסס שקיבלה הצעת נישואין מדאע"ש
- קבע לקפה עם קפה עם אלף חברי פייסבוק
- אמא, האייפון 6 מושך לי בשיער!
שייח' עבדול-ראזק אל-באדְר מצטט גם הוא את דברי מוחמד כמבקש שהעלייה לרגל לא תלווה ברצון להיראות ולהישמע. הוא אינו מסתפק בביקורת על אלו המצלמים את עצמם במקום המקודש ביותר לדתם, אלא מגנה גם את הצילומים במיקאת - תחנות הביניים בהן יכולים העולים לנוח ולהחליף את בגדי היומיום בבגדים הייחודיים לעלייה לרגל. "זה (נראה) כאילו כל מטרת המסע היא לצלם תמונות ולא לעבוד את האל", הוא אומר. "ראינו אנשים המרימים את ידיהם בתנועות של צניעות, יראה ושלווה לצורך הצילום ומורידים אותן מייד לאחר מכן".
מעבר לגינוי ההתנהלות המנוגדת לרוח החג של מצלמי הסלפיז, מציינים מטיפים מוסלמים גם את ההפרעה שהדבר יוצר עבור עולי רגל אחרים. בכתבה ב-Arab News מובאים סיפוריהם של שני עולים שניסו להתפלל אך דעתם הוסחה על ידי אחרים שהיו עסוקים בלהידחף ולצלם.
אפילו אנשים שאינם מוסלמים כלל מאוכזבים ממאמיני מוחמד שעסוקים בלתעד את עצמם במהלך העלייה לרגל. במאמר ל-CNN כתב אנדרו קין, יזם ופרשן טכנולוגי, כי התופעה נגרמת בשל "דמוקרטיזציה של הקדושה. בדתות מסורתיות", הוא מסביר, "הקדושה יוצגה במקומות ייחודיים. אבל בעידן הנוכחי של נרקיסיזם דיגיטלי, המוכר הוא שהופך לקדוש ביותר ואני מדמיינים עצמנו כמרכז העולם. הדבר מסביר את מגיפת הסלפי, את ההצבה של עצמנו במרכז כל תמונה. הכל - או לפחות כל מה שקשור בנו - קדוש עכשיו. אמונות מונותיאיסטיות מסורתיות סבבו פעם סביב ההתעלות מעל העצמי. אבל התרבות המרוכזת-בעצמי שלנו היא ההיפך הגמור".