בזמן שכולכם הספקתם כבר לשכוח מפייסבוק ואתם עוברים לוואטסאפ וסנאפצ'ט, הרשת החברתית טוויטר שהוקמה לפני כעשור מנסה להישאר רלוונטית. ומבחינת משרד החוץ הישראלי - היא רלוונטית יותר מכל האחרות.
"טוויטר חי בזמן אמת. הכל נשלח לכל מי שעוקב אחריך. אין אלגוריתם שקובע מי יראה את התוכן", אומר רואן ברנט, סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי בטוויטר במפגש שנערך הבוקר (ב') עם נציגי החברה באירוע משותף עם משרד החוץ, ורמז לבלגן שיש בפייסבוק, "כל אחד בעולם יכול לראות את הטוויטים שלך וחדשות עפות בשניות. אנשים מעורבים, משתפים ומגיבים. זה הכוח של טוויטר".
בהרצאה, שסקרה את ההסטוריה של החברה וניסתה למכור את הרלוונטיות של טוויטר, סיפק ברנט מספר דוגמאות לאירועים חדשותיים שתווכו לקהל באמצעות טוויטר והתפשטו שם, לפעמים לפני כלי התקשורת המסורתיים, ביניהם הנחיתה של מטוס נוסעים על נהר ההדסון בניו יורק ותמונת הנצחון של ברק אובמה ב-2012, שנכון לאז הייתה התמונה המשותפת ביותר ברשת. מאז טוויטים רבים עברו בנהר, והסלפי של אלן דג'נרס מהאוסקר הפך לתמונה מוכרת יותר.
דוגמה נוספת שנתן ברנט היא ציוץ בודד של מאייר שהביע תמיכה בשרלי הבדו לאחר הטבח שהיה שם, ששותף 32,000 פעמים, ויחד עם דיווחים עליו בתקשורת הגיע לחשיפה של כ-20 מיליון אנשים.
דוגמה עדכנית יותר, שבה נאמר לראשונה השם פייסבוק, היא השמלה הכחולה-שחורה-לבנה-זהב. הציוץ של באזפיד על השמלה הביא לאתר מיליון צפיות - אמנם פחות מפייסבוק במונחים אבסולוטיים, אומר ברנט, אבל טוויטר הגיע לקהל רחב יותר.
טוויטר מאפשרת גם לשדר וידאו, כמו פייסבוק, בעזרת פריסקופ - אפליקציה לשידורים חיים אישיים שאפשר לצלם מהסמארטפון או ממצלמה חיצונית כמו גופרו. טוויטר תתחיל לשדר גם משחקי פוטבול, שעליהם אפשר יהיה לשוחח בזמן אמת - בטוויטר, כמובן. ברנט אומר ששימוש רחב בשידורים החיים ראתה טוויטר מיד לאחר התקפת הטרור בפריז - כשעוברי אורח ועיתונאים שידרו מהשטח מיד לאחר האירוע ובימים שאחריו.
בטוויטר ישנם 310 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש, אך לדברי ברנט הציוצים נחשפים דרך האתר ודרך פלטפורמות שונות ל-800 מיליון גולשים, כולל כאלה שאינם משתמשים פעילים או רשומים, כאשר 80 אחוזים מהם מגיעים דרך הסמארטפון.
כמה משתמשי טוויטר פעילים יש בישראל? נתון זה נשאר סודי מאז שהרשת הוקמה, והערכות חיצוניות דיברו על עשרות או מאות אלפים, אבל לא ניתנו מספרים רשמיים מהרשת.
"אנשים בישראל מצייצים באנגלית ולא תמיד מפעילים מיקום", אומר ברנט. "בישראל יש גם רבים שרק עוקבים אחרי אחרים ולא פעילים בעצמם, אז לגוף חיצוני קשה למדוד אותם", הוא אומר, אך מודה כי "יש לנו הרבה עבודה בישראל. אנחנו בהחלט מגיעים לפחות אנשים מפייסבוק ורוצים לשנות את זה. אנחנו לא מגיעים לכל האוכלוסיה, אבל מצד שני גם לא רק למעצבי דעת קהל כמו עיתונאים ופוליטיקאים. זה מגיע ליותר אנשים ממה שאתם חושבים. הלוואי שיכולתי לשתף את הנתונים, אבל המדיניות היא לא לעשות את זה".
כל ציוץ יגיע למיליון וחצי איש
משרד החוץ הציג מערכת בשם IsraelRetweeted.Me שתסייע בסברה לקהל הרחב של טוויטר ברחבי העולם. המערכת פותחה בחודשים האחרונים על ידי דור אלידן בן ה-16, בשיתוף פעולה עם טוויטר. למשרד יש כ-200 חשבונות טוויטר של נציגויות ישראל ברחבי העולם, ולעתים חש צורך לעדכן את כולם בציוץ זהה של תמונה, קישור או משפט מסוים במגבלת 140 התווים של הרשת.
במשרד יכולים כעת לשתף ציוץ מכל 200 החשבונות שלהם בו זמנית, ביותר מ-110 מדינות, המדברים בכ-40 שפות שונות. החשיפה, אומרים במשרד, היא לכמיליון וחצי אנשים ברחבי העולם, וכל זאת בלחיצת כפתור.
במשרד החוץ אומרים כי המערכת תעמוד לרשות אזרחי העולם, המוזמנים לצייץ, כאשר כל יום מדינת ישראל תבחר ציוץ אחד ותשתף אותו.