הבחירה באיזה פילטר להשתמש בתמונות שאתם מעלים לאינסטגרם נראית לכם עניין של טעם או אמירה אמנותית - אבל היא עשויה לחשוף את מצבכם הנפשי.
אנדרו ריס מאוניברסיטת הארוורד וכריס דנפורת' מאוניברסיטת ורמונט החליטו לבדוק האם יש הבדל בין מי שמשתמש בפילטרים "חמים" - בעלי נטייה לגווני צהוב/אדום, לבין אלה שמשתמשים בפילטרים "קרים" - כאלה עם נטייה לכחול/סגול.
השניים נתנו לקבוצת אנשים ולתוכנת מחשב לעבור על כ-16,000 תמונות של 166 אנשים שהסכימו להשתתף במחקר ומילאו טפסי אבחנה למצב נפשי, שלפיהם אובחנו 70 מהם כסובלים מדיכאון. גם בני האדם וגם התוכנה התבקשו או הוגדרו לשים לב לגורמים כמו נטיית צבעים, מספר האנשים בכל תמונה ומספרי הלייקים והתגובות. הם בחרו את 100 התמונות האחרונות של כל אחד מהנחקרים שנמצא בריא ו-100 התמונות שלפי האבחון לכל נחקר שאובחן כסובל מדיכאון.
על בסיס המדדים האלה הצליחה ההתוכנה לקבוע נכונה 70% מהזמן מי ממשתמשי האינסטגרם שנבדקו סובל מבעיות נפשיות - שיעור דיוק גבוה יותר מאלו של רופאים כללים ושל קבוצת האנשים שבחנה את התמונות במחקר.
החוקרים ציינו כי הסובלים מדיכאון נטו להשתמש יותר בפילטרים עם נטייה לכחול או שחור-לבן, כמו Crema ו-Inkwell, בעוד הבריאים הרבו להשתמש ב-Valencia ו-X-Pro II, בעלי גוונים חמים. כמו כן, הם שמו לב כי למרות שהדכאוניים העלו יותר תמונות עם אנשים אחרים, הבריאים הצטלמו עם יותר אנשים בכל תמונה בה לא היו לבדם.
החוקרים מדגישים כי האבחון לפי תמונות האינסטגרם לא מיועד להחליף אבחון מקצועי, אלא רק להוות שלב ראשוני בדרך אליו.