פייסבוק יוצאת למלחמה בלייקים מזויפים, כך היא הודיעה במהלך סוף השבוע בבלוג שלה. ההצהרה של הרשת החברתית מסמנת את הרצון שלה להשיב את אמון החברות הגדולות בעמודי המותגים.
כפי ששמתם לב, בשנים האחרונות פורחת תעשיית התאגידים בפייסבוק, שפותחים עמודי מותג ומנסים לשכנע קהל רב לעשות לייק לעמוד על מנת שהם יוכלו לתקשר עם הלקוחות ולשלוח אליהם אינפורמציה. עמודי הלייקים הפכו לכלי שיווקי פופולרי במיוחד, ואין היום חברה שמכבדת את עצמה שלא מקימה עמוד מותג בפייסבוק.
אך כמו כל תעשייה שגדלה לממדים לא הגיוניים בתוך זמן קצר, גם לכאן החלו להגיע החשדות לזיופים. כמויות הלייקים שקיבלו גם עמודים קיקיוניים נראו לפתע לא הגיוניים, ואי אפשר היה להתעלם מהחשד של פרופילים מזויפים שנועדו להגדיל את מספר הלייקים של העמוד ובכך לשפר את ההשפעה שלו.
דוגמה טובה לכך היא פרשת עמוד הפייסבוק של ביבי נתניהו, על פי בדיקה שנערכה על ידי מפלגת העבודה על חשבון הפייסבוק שלו, גילתה שלייקים רבים בעמוד של ראש ממשלת ישראל מגיעים דווקא מאינדונזיה. צוות הפייסבוק של נתניהו טוענים מנגד שאחוז החברים מאינדונזיה בעמוד של ראש הממשלה הוא מתחת ל-2%. במקביל, תחקיר של ה-BBC שהחליט לבדוק את הנושא הצליח להביא אלפי לייקים למותג שלא קיים בתוך יממה אחת בלבד.
בפייסבוק טוענים כי הם פיתחו כלים אוטומטיים לטיפול בבעיה, אבל לא פירטו מהם אותם כלים וכיצד הם פועלים. המשתמש הפשוט לא יבחין בשינוי, אבל עמודי מותגים גדולים אמורים לראות בקרוב ירידה דרסטית במספר הלייקים של העמוד.