(עדכון) הנפקת פייסבוק: עכשיו זה רשמי. מחיר מניית פייסבוק נקבע על 38 דולרים , עניין שיזרים לקופתה 16 מיליארד דולר. הרשת החברתית הגדולה בעולם, מנפיקה היום (ה') את מניותיה לציבור בוול סטריט, ותתחיל להיסחר מחר בבורסת נאסד"ק (ב-8:00 שעוננו) תחת הסימול FB.
הנפקת הענק, הנחשבת לגדולה ביותר של חברת אינטרנט, מעוררת תהיות רבות בקרב משקיעים ואנליסטים
כאמור, בסך הכול צפויה פייסבוק להנפיק 421 מיליון מניות ולגייס באמצעותן כ-16 מיליארד דולר, מה שיעניק לה שווי של 104 מיליארד דולר. בתחילה תכננו החברה והמשקיעים בה למכור 337.4 מיליון מניות, אך לאור הביקוש הרב החליטה החברה, כמו גם חלק ממחזיקי המניות בה להגדיל את מספר המניות שהם יעמידו למכירה בהנפקה.
פייסבוק, שהוקמה בחודש פברואר 2004 על-ידי מארק צוקרברג (28) וכמה מחבריו לספסל הלימודים באוניברסיטת הרווארד, החלה את דרכה כרשת פנימית שנועדה לאפשר לסטודנטים באוניברסיטה לתקשר ביניהם באופן מקוון. הרשת החברתית החדשה התפשטה במהרה גם לקמפוסים של אוניברסיטאות אחרות, ולא עבר זמן רב עד שהפכה לנגישה לכל, ב-26 בספטמבר 2006.
אחר שהודיעה כי בכוונתה להפוך לציבורית, פייסבוק נתקלה בביקורות נוקבות של משקיעים שתהו מהי אסטרטגיית הרווח של החברה? לכן, בחודשים האחרונים החברה החלה לנקוט באסטרטגיית הפרסום הסלולרי שאמורה להזרים לקופתה יותר מזומנים.
במידה והנפקת פייסבוק תצליח, היא תצטרך לעבור מכשול נוסף - להישאר ברמת מחיר גבוהה שתעיד על אמון המשקיעים בחברה. זאת, בניגוד להנפקות אחרות של חברות אינטרנט דומות, שאומנם נחלו הצלחה בהנפקה, אך זמן קצר לאחר מכן צנחו בעשרות אחוזים.
האם פייסבוק היא גוגל הבאה או עוד חברה שתיפול?
אלו התומכים בדיעה שפייסבוק היא רק "מניית בועה", טוענים כי ההנפקות הקודמות של חברות אינטרנט כגון גרופון, זינגה והרשת החברתית פנדורה, שכביכול היו אמורות להיות "הדבר הבא", אך מייד לאחר ההנפקה המוצלחת שלהן, מחירן יירד בעשרות אחוזים.
"כולם חושבים כעת על שנת 2000, אז המשקיעים שאלו את עצמם האם מדובר בחברות אמיתיות שמצדיקות את השווי העצום שלהן?", אומר נדב באום, סמנכ"ל בחברת ההשקעות BPU. "כולם מתרכזים כעת סביב פייסבוק, אך נשאלת השאלה איך היא מתכוונת להכניס יותר כסף?"
עם זאת, באום, המגדיר את עצמו כמשקיע שמרן יותר המעדיף חברות מבוססות עם מוצרים שהם יכולים למכור, כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון או וול מארט, טוען כי הוא מוכן לתת לפייסבוק הזדמנות שניה במידה והיא תוכיח כי יש בכוחה לייצר הכנסות לאורך זמן. "בניגוד לאותן חברות שמכרו אוויר וכולם קנו בבועת הדוט. קום הראשונה ב-2000", הוא מוסיף.
לכן, לאחר ש"אופריית ההנפקה" תחלוף, המשקיעים ישאלו את עצמם שאלה אחת, האם פייסבוק היא גוגל הבאה, ואפילו לינקדין שדיי הצליחה, או שמא היא רק זילו (ZILLOW), גרופון, וזינגה שנכשלו עד כה.