כשג'וש מילר, אחד ממייסדי האתר בראנץ' (מעין רשת חברתית) שאל את אחותו בת ה-15 "מה הכי לוהט עכשיו", היא השיבה ש"פייסבוק זה כבר לא קול" וסיפרה ש"היא מנסה לבקר בפייסבוק לעתים רחוקות כמה שיותר". למה? "כי זה ממכר ובגלל שלא כיף שם כמו באינסטגרם". עוד הוא ציין שאחותו נכנסת לפייסבוק רק אחרי ש"חרשה על אינסטגרם".
אנחנו לא נוטשים: קליק לפייסבוק של נקסטר
אפילו הצ'אט של פייסבוק כבר לא מרגש את בת ה-15 הזו, "כשאתה נכנס לצ'אט של פייסבוק, אנשים שאתה לא רוצה לדבר איתם, הם אלה שישר מתחילים לדבר איתך", היא אמרה.
אבל דברי הנערה הם רק מקרה פרטי אחד לבעיה עמוקה יותר שפייסבוק מכירה בה היטב: בדוח השנתי שלה שפורסם בחודש שעבר היא חשפה בין היתר: "אנחנו מאמינים שחלק מהמשתמשים שלנו, בעיקר הצעירים שביניהם, מכירים ופעילים במוצרים ושירותים אחרים בנוסף או כתחליף לפייסבוק".
"לדוגמה, אנחנו מאמינים שחלק צמצמו את השימוש שלהם בפייסבוק כדי להשתמש במוצרים כמו אינסטגרם. בגלל שהמשתמשים שלנו כל הזמן מגלים מוצרים ושירותים אחרים, אנחנו עלולים לחוות ירידה במעורבות המשתמשים, מה שעלול לפגוע בעסק שלנו".
"פייסבוק כבר לא קול"
אז למה פייסבוק כבר לא מגניבה בעיני הדור הצעיר? בכתבה מורחבת על הנושא באתר דה וורג' שאל הכתב אליס המבורגר מומחי מדיה חברתית, מה דעתם על הנושא.
"אני חושב שזה פחות קשור לילדים שכל הזמן מחפשים את 'הדבר הגדול הבא', ויותר בגלל שפייסבוק היא כבר לא מרחב שמשרת את הצרכים שלהם", הסביר אחד מהמומחים. מה שהוא ניסה להגיד זה שהצרכים של הקהל הצעיר השתנו, אם בעבר זה נחשב קול להיות בפייסבוק, להתרברב ולפרסם תמונות, היום, האנשים כבר מחפשים מקומות אינטימיים יותר שבהם יוכלו לשתף את התכנים שלהם עם קומץ חברים מצומצם יותר. לדעתם של אותם מומחים שהמבורגר ראיין, פייסבוק הפכה לגדולה מדי, עם יותר מדי אנשים.
המבורגר מציין את אפליקציית סנאפצ'אט, כחלופה שצעירים רבים מעדיפים לברוח אליה מפייסבוק.
נזכיר שסנאפצ'אט, היא אחד הלהיטים הגדולים בארה"ב, מדובר באפליקציה שמאפשרת לשלוח הודעות טקסט ותמונות שמשמידות את עצמן בתוך שניות מרגע פתיחתן. התאוריה הרווחת היא שהצלחתה נובעת מהעובדה שבני נוער משתמשים בה כדי לשלוח אחד לשני הודעות סקסט (sext), הודעות סמס ותמונות בעלות תוכן מיני.
בדיוק כמו עם אינסטגרם, פייסבוק זיהתה את הטרנד הלוהט, אבל במקום לרכוש את המוצר, היא פשוט שיכפלה אותו. כך בסוף ינואר קיבלנו את אפליקציית פואוק של פייסבוק, המאפשרת למשתמשים להשמיד את ההודעות שנשלחו דרכה בתוך זמן מוגדר מראש, אבל לא ארוך מעשר שניות.
צעירים בורחים מפייסבוק? "שטויות"
אבל המיאוס המסוים מההמוניות של פייסבוק לא בהכרח גורם לאנשים למחוק את הפרופיל שלהם לגמרי: "הם פשוט משתדלים להשתמש בו כמה שפחות, ומחפשים פלטפורמות אחרות לתקשר דרכן".
עמית לביא, מומחה סושיאל ובעל קבוצת פייסבוק העוסקת במדיה חברתית, טוען שהקביעה שהצעירים בורחים מפייסבוק אינה נכונה, או ליתר דיוק "מדובר בשטויות".
"פייסבוק היא תשתית, כל אתר היום מחובר דרכה, כל חברה שמכבדת את עצמה נמצאת בפייסבוק, כל התמונות שלנו בפייסבוק. השימוש אולי לפעמים יורד, אנשים לוקחים הפסקה, זה טבעי. אבל זה לא אומר שלאנשים נמאס".
באשר לנטישת הצעירים לביא מסביר ש"תמיד יש אופנות חדשות ודברים מגניבים, אבל זה לא אומר שאנשים נוטשים את הישן. זה כמו להגיד שצעירים מפסיקים לשמוע מוזיקה כי יצאה טלוויזיה".
באשר לקשיים שפייסבוק עצמה פרסה בדוח השנתי שלה, ושם היא מציינת כי אכן חוששת מנטישת הצעירים לטובת שירותים אחרים לביא מסביר ש"לפייסבוק, כמו לגוגל, תמיד יהיו אתגרים טכנולוגיים חדשים, וכחברה ציבורית היא חייבת לחשוף אותם. אבל בדיוק כמו גוגל, פייסבוק מצליחה להתמודד עם הכל והיא כל הזמן עם היד על הדופק בכל מה שאופנתי וחם". דוגמה לכך היא כמובן רכישת אינסטגרם תמורת סכום אדיר של מיליארד דולר, וכאמור שכפול אפליקציית סנאפצ'אט, שהפכה ללהיט בקרב צעירים.
לביא מאמין כי מחקרים על נפילתה של פייסבוק ימשיכו להציף את הרשת, בעיקר בגלל שכולם רק מחכים ש"הענק הזה יפול, ושפייסבוק תתגלה סוף סוף כפלופ אחד גדול".
"המודעות של נוער לפרטיות גדלה, הסבלנות שלהם קטנה"
גם אתי סורוז'ון, סמנכ"ל תכנון ומדיה בסוכנות המדיה החברתית בלינק, מתייחסת לנטישת הצעירים: "לא הייתי ממהרת להספיד את פייסבוק. עבור בני נוער היא מהווה כלי שמקביל לסלולרי שלהם והחסרון שלה הוא גם היתרון שלה, כולם שם. הם אולי משתעממים מהר אבל הם לא יכולים בלעדיה. זה לא סותר שימוש בפלטפורמות אחרות בנוסף, כשהמגמה הנוכחית היא התמקדות בנישות ותחומי עניין בין אם זה צילום, מוזיקה ותחביבים אחרים.
המודעות של נוער לפרטיות גדלה, הסבלנות שלהם קטנה, הם מגלים ונוטשים פלטפורמות בקצב מסחרר ומחפשים דרכים יותר אינטימיות וויזואליות להתבטא - הרבה תמונות, וידאו ואמוטיקונים על חשבון טקסט. אינסטגרם, ווטסאפ וגם סנאפצ'ט, בחו"ל הם דוגמה טובה לפלטפורמות שעונות בדיוק על הצרכים האלה. פייסבוק עצמה כנראה הולכת לשם, ביום חמישי היא תכריז על שינויים בניוזפיד שצפויים לקחת אותה למקום הרבה יותר ויזואלי עם יותר וידאו ותמונות".
*עוד על הנושא, הערב ב"העולם הלילה" עם יעקב אילון, מיד אחרי "ארץ נהדרת".