הילדים שלכם משחקים במשחקים בפייסבוק? כדאי מאוד שתשימו לב אליהם מה הם עושים. במסמכי תביעה ייצוגית שנחשפו היום (שני) והוגשו לבית משפט בארה״ב עולה כי הרשת החברתית עשתה מאמץ במשך שנים כדי להוציא כסף רב מילדים ומהוריהם ללא ידיעתם, כך נחשף באתר Reveal.
לפי הדיווח, פייסבוק עודדה את מפתחי המשחקים (ביניהם Angry Birds, PetVille ו-Ninja Saga) לתת לילדים להוציא כסף ללא אישור הוריהם, לבצע עסקאות במאות ואלפי דולרים אפילו בלי שידעו, כל זה במטרה למקסם את ההכנסות שלה. הכסף שולם על רכישת בונוסים ואביזרים במשחקים הללו. ככה המשחקים החינמיים האלה מרוויחים כסף.
וחכו, זה לא הכל, בדיווח עולה תמונה מטרידה של האופן שבו ניהלה הרשת החברתית את העסק: אסטרטגיה סודית שעברה בין עובדי הרשת החברתית בדואר אלקטרוני. עובדי פייסבוק ידעו על הכל. התכתבויות שלהם הראו כי משתמשים קטינים לא ידעו או הבינו כי כרטיסי האשראי של הוריהם היו מחוברים לחשבונות הפייסבוק שלהם, וכך הם הוציאו כסף אמיתי במשחקים השונים.
צוות של עובדי פייסבוק אפילו פיתח שיטה שתצמצם את הבעיה להוצאות כספיות בשוגג, אבל החברה לא יישמה אותה. למה? כדי להתמקד בהכנסות שמסתכמות במיליוני דולרים. המקרים המדוברים התרחשו בין השנים 2010 ל-2014.
פייסבוק ממש לא לבד, וממש לא הראשונה שהרוויחה באופן הזה. הורים ברחבי העולם מצאו את עצמם בשנים האחרונות עם חובות של אלפי דולרים, בגלל שמכשירי אנדרואיד ואפל היו פתוחים לרכישות כאלה במשחקים סלולריים. גם היום אפשר להוציא סכומי עתק בפורטנייט, בקלאש רויאל ובמשחקים אחרים. מכניסים את כרטיס האשראי לרכישה חד פעמית של דולרים בודדים, ואז המכשיר שואל אם לשמור את האשראי לרכישות עתידיות או לאשר כל רכישה בנפרד. אם לא שמים לב, עלולים לאשר את כל הרכישות, ואז ילדים שאינם מודעים לכך, פשוט יקנו בלי הגבלה - ואת החשבון תראו רק בסוף החודש.
שתי החברות ננזפו וחויבו בשנים האחרונות להחזיר ללקוחות שעשרות מיליוני דולרים מרכישות כאלה, ולשנות את האופן שבו מנגנון הרכישה עובד. ב-2014 גוגל הסכימה לפשרה עם רשות הסחר האמריקאית, ולפניה תשלם החזרים בסכום של 19 מיליון דולר להורים. גוגל גם הבטיחה לשנות את הדרך שבה היא גובה תשלום ולקבל על כך הסכמה מפורשת, כדי למנוע מקרים של רכישות כאלה.
גם במקרה של פייסבוק ההורים זועמים נאלצו לפנות לרשויות כדי לקבל את כספם בחזרה. שופטת בית המשפט המחוזי של ארה"ב, בת' פרימן, הורתה לחשוף את המסמכים בטענה שלציבור יש זכות לדעת כיצד פייסבוק פועלת מול ילדים.
בפייסבוק סירבו להתייחס לנושא באופן ספציפי, אך בתגובה לדיווחים בחו״ל הוציאה החברה הודעה ומסרה: אנו בוחנים באופן קבוע את הפרקטיקות שלנו, ובשנת 2016 הסכמנו לעדכן את התנאים שלנו ולספק משאבים ייעודיים להחזרי בקשות הקשורות לרכישה שבוצעו על-ידי קטינים בפייסבוק".