נראה שלא משנה מה פייסבוק תעשה, היא תמיד תמצא את עצמה במשבר בנוגע לחופש הביטוי. הפעם, הרשת החברתית עומדת בלב סערה חדשה. מותגים וחברות גדולות איימו בחרם פרסומות, זאת לאחר שסירבה להסיר תמונות שלדעתם מעודדות אונס, תחת טענה כי מדובר ב"הומור" ו"חופש הביטוי".
הדיון סביב בעיית "תמונות המעודדות אונס", קיים כבר חודשים ארוכים והוא החל אחרי שמאות אקטיביסטים חתמו על מכתב הקורא לפייסבוק לנהוג ביד קשה כלפי אותן תמונות.
נציין שמדובר לכאורה בתמונות וממים עם כיתובים הומוריסטיים כמו למשל "סם האונס, כי כשהיא לא מגיבה זה לא אומר שהיא לא רוצה" או תמונה של אישה עם פה קשור והכיתוב: "זה לא אונס. אם היא לא היתה רוצה, היא היתה אומרת משהו". התמונות לא מופצות על ידי גוף כלשהו, אלא גולשים רגילים שחושבים שהן מצחיקות. האם זה באמת מצחיק או לא, זה כבר עניין של טעם, אבל האם התמונות האלה באמת עוברות על חוקי הרשת החברתית?
נסביר כי לפי חוקיה, פייסבוק דווקא כן נוהגת ביד קשה כלפי תכנים פוגעניים, אלימים, גזעניים ופורנוגרפיים ומסירה אותם באופן כמעט מיידי (לפעמים גם ללא סיבה מוצדקת). אבל במקרה הזה היא החליטה לתת למפיצים חופש לבטא את עצמם. עד שזה הגיע לכיס שלה.
הסיבוב החדש במלחמה של הפעילים למען זכויות הנשים נגד הפרסומות הפוגעניות, הצליח לעורר הדים ובסופו של דבר גם זכה לתגובה מפייסבוק. הפעם גייסו הפעילים את החברות הגדולות שמפרסמות בפייסבוק, ביניהן דאב למשל, וביקשו מהן להסיר את הפרסומות שלהן, כל עוד ברשת החברתית לא מטפלים בבעיה.
המפרסמים נענו לבקשה והכניעו את פייסבוק שפירסמה הודעה רשמית ובה נכתב כי הצוות מכיר את הבעיה והיא נמצאת בטיפול. עוד נכתב כי מעכשיו יטפלו בה בצורה קפדנית יותר, בדיוק כמו שהם עושים במקרים של עידוד שנאה ואלימות.
>> בת 14 התאבדה בגלל סרטון עירום שהופץ בפייסבוק; העובדים צפויים להיחקר