האנשים שפייסבוק משלמת להם כדי לעזור לה במניעת הפצת חדשות מזויפות - "פייק ניוז" - ברשת החברתית, טוענים כי החברה לא עושה את המינימום הדרוש ממנה כדי שיצליחו בתפקיד שהטילה עליהם, כך דיווח אתר Politico בסוף השבוע.
שיתוף הפעולה בין פייסבוק לבודקי העובדות החל בדצמבר 2016 - כחודש לאחר שבחירת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב הובילה למבול טענול לפיהן ידיעות חדשותיות לא נכונות שהופצו ברשת החברתית גרמו להטיית הבחירות. לאחר שמנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, הכריז על שורת צעדים למלחמה בפייק-ניוז, הודיע האחראי על הפיד, אדם מוסרי, על שיתוף פעולה עם ארגון בדיקת-עובדות ועם כמה גופי תקשורת, שהתרחב בהמשך לרשימה של כ-10 ארגונים משני התחומים.
אך עתה, לפי פוליטיקו, מתלוננים אותם ארגונים כי פייסבוק מסרבת לעזור להם לבצע את תפקידם. לפי כמה מבכירי בודקי העובדות, החברה שומרת לעצמה מידע שחשוב לעבודתם ואינה מוכנה לשתף אותו איתם. כך, לדוגמה, הם טוענים כי מעבר לדירוג הפופולאריות הנוכחי של קישורים לכתבות ברשת החברתית הם לא מקבלים מידע כמו אילו מהסיפורים האלה כבר נבדקים על ידי ארגונים אחרים, אילו מהם חשוב יותר לבדוק, מה ההשפעה שמושגת לאחר הבדיקה ותיוג הסיפורים כ"שנויים במחלוקת" והאם יש דרך לסמן באופן אוטומטי סיפורים דומים בלי לבדוק כל אחד מהם מחדש.
מנהל Politifact, ארון שארוקמן, אמר לאתר כי בדיקת עובדות על סיפור בודד עשויה לקחת 5 שעות, ולכן "יש 1,200, 1,500 סיפורים שאנחנו יכולים (להתבקש) לבדוק היום, ואנחנו הולכים (להספיק) לבדוק שניים".
שרה סו, אחת האחראיות על הפיד בפייסבוק, מסרה בתגובה לפוליטיקו כי "אנו מחויבים לעבוד עם שותפינו לבדיקת עובדות על מנת להמשיך לשפר את הכלים ולייעל אותם... (אבל) אני חושבת שקשה למצוא את נקודת האיזון. לכולנו אותה מטרה: למנוע מחדשות מזויפות להגיע לאנשים בפלטפורמה שלנו. אנו רוצים להיות שקופים ככל שנוכל להיות - אך גם לכבד את הפרטיות של אנשים בפלטפורמה שלנו".
אלכסיוֹס מַנְצַארְליס, מנהל רשת בודקי העובדות של Poynter, לא התרשם מטענותיה של סו: "זה יישמע נדוש, אבל בודקי עובדות לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו. אתם צריכים לגבות (את האמירות) בהוכחות". עם זאת, הוא אמר כי הוא מאמין לחברה כשהיא מצהירה שהנושא חשוב לה, והביע אמונה בכך שעד סוף השנה תמצא פייסבוק דרך לשתף עם בודקי העובדות את המידע שיעזור להם לעבוד מבלי שפרטיות המשתמשים תיפגע.