אחרי שפייסבוק נכנעה לגוגל במרוץ לרכישת ווייז הישראלית, היא פיצתה את עצמה ברכישת חברה ישראלית אחרת: אונאבו, סטארט-אפ שהוקם על ידי גיא רוזן ורואי טיגר. כך דווחו ב-2013 כלי תקשורת של תעשיית המחשבים.
במונחים קרים של רווח כלכלי, פייסבוק אולי עשתה את העסקה הטובה יותר. תמורת 100-200 מיליון דולר, לעומת כמיליארד דולר שגוגל שילמה עבור עבור ווייז, הפכה פייסבוק את הטכנולוגיה של אונאבו לכלי לריגול תעשייתי מהיעילים בהיסטוריה האנושית. אונאבו נהפכה לחלק מרכזי באסטרטגיה של פייסבוק, שבשבוע שעבר הביאה את שווי השוק של הרשת החברתית לשיא של 600 מיליארד דולר, ואת המייסד מארק צוקרברג, בגיל 34, לשווי אישי של 81 מיליארד דולר, האיש השלישי בעושרו בעולם.
לפי כתבות ב"וול סטריט ג'ורנל" ושורה של אתרי מחשבים, הטכנולוגיה של אונאבו מאפשרת לפייסבוק לעקוב אחר כל מה שעושים המשתמשים שלה, כלומר חלק גדול מכל גולשי האינטנרט בעולם ו-95% מהגולשים בישראל. לא רק בתוך האפליקציה של הרשת החברתית, אלא בכל האתרים באינטרנט ובכל האפליקציות שעל המכשיר.
בדיוק כך: החבר'ה של אונאבו, ממשרדיהם המפוארים והשמורים היטב בקומות הגבוהות של מגדל המשרדים בשדרות רוטשילד 22 בתל אביב, מנטרים בזמן אמת כל מה שקורה באינטרנט של מי שהתקין במכשיר את האפליקציה של פייסבוק (גם כאשר אינו משתמש בה), ועם המידע הזה מתקבלות החלטות אסטרטגיות קריטיות.
כשגילו באונאבו שרשת המסרים המיידיים של ואטסאפ נהפכה לאיום, פייסבוק רכשה אותה ב-20 מיליארד דולר, מחיר שנראה אז הזוי וכיום התברר כגאוני. כשראו שרשת סנאפצ'ט גדלה במהירות בקרב צעירים אמריקאים, בפייסבוק ניסו לרכוש אותה, וכשמייסד סנאפצ'ט סירב – פייסבוק יצאה במסע להעתקת הפיצ'רים הפופולאריים שלה.
כיום, לרשת אינסטגרם, השייכת גם היא לפייסבוק, יש את מרבית הפונקציות של סנאפצ'ט. התוצאה: פייסבוק נסחרת בשיא, ואילו מניית סנאפ (חברת האם של סנאפצ'ט) נסחרת ב-40% פחות ממחיר ההנפקה שלה במרץ 2017. והאסטרטגיה הזאת נמשכת: היזם של טלגרם, רשת מסרים מיידיים דומה לוואטסאפ שצומחת במהירות בשנה האחרונה, זועק בשבועות האחרונים שפייסבוק פתחה בקמפיין מדויק וממוקד כדי לחסל את החברה, בין היתר באמצעות העתקת פיצ'רים ותרגילים רגולטוריים.
לא מאמינים? הנה הכותרת בניתוח שכתב דל קמרון, עיתונאי באתר הטכנולוגיה גיזמונדו, על שירות חדש של פייסבוק, שפותח על ידי אנשי אונאבו: "אל תתקינו. אני חוזר: אל תתקינו את אונאבו, שירות ה-VPN הטורפני של פייסבוק". קמרון מסביר כבר בפתיחה: "פייסבוק אינה חברת פרטיות. זהו האח הגדול על סמים קשים. היא לא רוצה להפוך אתכם לבלתי נראים ולשמור עליכם. היא רוצה לרוקן אתכם מהפרטיות שלכם, למצוץ כל פיסה של מידע פרטי. אסור לכם להיכנע לצורך לאפשר לה לעשות את זה".
בהמשך, קמרון מספר שפייסבוק הוסיפה באחרונה אפשרות להתקין בטלפונים הסלולריים של משתמשי פייסבוק שירות VPN, שלכאורה מגן על הגולשים מפני עיניים חיצוניות כמו אלה של ספק האינטרנט, באמצעות יצירת כתובות שיסתירו את זהות המשתמש. הכפתור החדש בפייסבוק נקרא "הגן" (protect), אבל בגיזמודו ממש מתחננים לקוראים שלהם שלא להקליק עליו – כי אז פייסבוק תדע עליהם ממש הכל, כל מה שהם עושים בטלפון, אפילו עוד יותר ממה שהיה עד כה. למה? כי ככה עובד VPN: אם אתה נותן למישהו את המשימה להסתיר את מה שאתה עושה מרוב העולם, אתם חייב לתת לו עצמו לראות את כל מה שעשית.
הטעיה של יחסי ציבור
אבל מדוע נזכרנו דווקא היום בסיפור של אונאבו הישראלית? כי בשבוע שעבר פירסם העיתון "כלכליסט" ראיון מקיף עם רוזן, אחד המייסדים של אונאבו, שבינתיים עבר לארה"ב, הצטרף להנהלת פייסבוק, והוא הישראלי הבכיר בחברה והאחראי ברשת החברתית על "מיגור הפייק ניוז ושיח השטנה".
בראיון רוזן חוזר באופן מדויק על הנרטיבים שמארק צוקרברג השמיע בחודשים האחרונים בשימועים שקיים מול מחוקקים מארה"ב ובריטניה לאחר שהתפוצצה פרשיית קיימברידג' אנליטיקה. בפרשייה התגלה כי מידע פרטי על עשרות מיליוני משתמשים הועבר מפייסבוק לאחרים לצורך מניפולציות פוליטיות, אשר שימשו בין היתר את הרוסים במאמציהם להשפיע על הבחירות לנשיאות ב-2016 – ואולי הובילו לזכייתו של דונלד טראמפ, שכזכור ניצח ברוב מזערי בכמה מדינות מפתח.
אלא שכמו צוקרברג, גם הנרטיב של רוזן הוא פייק ניוז אחד גדול. מדוע? כי פייסבוק כולה נבנתה כדי למקסם את מספר הצפיות של הגולשים והזמן שבו המשתמשים שוהים באפליקציה, להפוך אותם למכורים למידע הזה, לגרום להם לשתף אותו, למקסם את היעילות של הפרסומות המופיעות בה – וכך גם למקסם את הכספים שהיא גובה מהמפרסמים.
כאן טמונה הבעיה היסודית: מחקרים הראו כי התכנים שעונים בדיוק לכל הדרישות הללו הם תוכני שנאה ושטנה, פייק ניוז, תכנים פוליטיים – ופרסומות שפונות לרבדים הפסיכולוגיים והרגשיים הנמוכים ביותר של בני האדם. במלים אחרות, צוקרברג הבין כבר בהתחלה שאם אתה רוצה ליצור הרבה צפיות, ואם אתה רוצה שיקליקו על הרבה פרסומות, כדאי שהמכונה שלך תדגיש ותבליט באופן אוטומטי את כל מה שקשור לשנאה, לפוליטיקה, לסקס ולתיאוריות קונספירציה הזויות במיוחד, וכך בדיוק – בתכנון מראש – נבנתה המערכת של פייסבוק. מרגע שמפנימים את העובדה הזאת, מתברר מייד עד כמה מסע יחסי הציבור של צוקרברג, ועתה גם של רוזן, הם מעשה הטעיה. הרי אם פייסבוק היא במהותה מכונה ליצירה, הבלטה והפצה של פייק ניוז ותוכן פוגעני – כיצד ראשיה יכולים לטעון בתום לב שהם עובדים יומם וליל ומשקיעים מיליארדי דולרים במניעה של פייק ניוז?
הנה שני אירועים שמחדדים את ההונאה: כשהתפוצצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה, צוקרברג ניסה לתאר מציאות בה החברה הבריטית עשתה דבר מה אסור – אבל זה פשוט לא נכון. באותה תקופה, בניסיון להפוך את עצמו לחלק חיוני של כל האקוסיסטם של האינטרנט, צוקרברג אפשר לכל דכפין וכמעט ללא הגבלה לגשת למידע האישי של המשתמשים בפייסבוק.
כולנו מכירים את זה: כמעט כל אפליקציה שהורדנו בשנים האחרונות הציעה לנו להתחבר באמצעותה לפייסבוק, וכך לחסוך מאתנו את הטרדה של הקלדה מחדש של נתונים אישיים, טעמים והעדפות ושל מידע על חברינו. כך עשתה קיימברידג' אנליטיקה וכך עשו עוד עשרות אלפי יישומים ואפליקציות, בעידוד פייסבוק. עכשיו, לאחר שהפרשה התפוצצה, מספר צוקרברג שפייסבוק מגבילה את הגישה של צדדים שלישיים למידע האישי של המשתמשים, אבל מבחינתו זה בסדר, כי בשנים הללו פייסבוק השלימה את ההשתלטות שלה על ענף הרשתות החברתיות – והוא פשוט כבר לא צריך את אותם צדדים אחרים.
צוקרברג, ואתו סגן הנשיא לענייני פייק ניוז רוזן, ממשיכים לעבוד על כולם בעיניים: הם מבקשים להרגיע את דאגות המשתמשים ולחזור לשגרה, אך אין להם רצון או כוונה לעצור את הפייק ניוז. הנה עוד ראיה: ביום רביעי שעבר, בניו יורק, זימנו אנשי פייסבוק קומץ של עיתונאים למפגש על בעיית הפייק ניוז והמאמצים שלהם להשתלט עליה. כחלק ממצגת ההנהלה, על פי דיווח של כתבת העיתון "ואניטי פייר", הראו אנשי פייסבוק סרטון שבו עורכים של הרשת החברתית מסננים תכנים. "למשל, ההונאות של העולם. דברים כמו פיצה-גייט, שהם פשוט שקריים. אנחנו צריכים לעשות את זה נכון, אם אנחנו רוצים לרכוש מחדש את האמון של האנשים", אמר מנהל בפייסבוק.
עוד ב-TheMarker:
איך קשור הביטקוין להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב?
העולם סובל מעודף בסוכר - והמחיר צונח
אלא מה? כשעיתונאים שאלו מדוע הרשת מפיצה תכנים של אתר ימין קיצוני בשם InfoWar, העוסק בהפצת תיאוריות קונספירציה שקריות, למשל שאירוע הטרור ב-9.11 מעולם לא התרחש ושהדמוקרטים החלו במלחמת אזרחים ב-4 ביולי, למנהלי פייסבוק לא היתה תשובה. "אנחנו מרשים לאנשים להציג את זה כדרך של הבעת דעה, אבל לא נבליט את הדברים בראש הפיד", אמרה דוברת פייסבוק.
הראיות הללו, ורבות אחרות, מוכיחות: פייסבוק היא מייסודה מכונה ליצירת פייק ניוז. המודל העסקי שלה מבוסס על הפצת פייק ניוז. ולכן לצוקרברג אין שום רצון או כוונה למנוע יצירה והפצה של פייק ניוז. הוא יכול היה לעשות את זה, כפי שחברות מדיה מסורתיות בודקות את המידע שהן מפרסמות – אלא שזה היה עולה לו הרבה כסף והוא היה מוצא את עצמו בעלים של עיתון, ולא כבעל שליטה במונופול ענק ששולט על חלק מרכזי מתהליך הפצת המידע בעולם. ובאמת, מדוע שיעשה זאת? למרות גל שערוריות הפרטיות האחרונות, המשקיעים בוול סטריט ממשיכים להאמין בו, המחוקקים לא החלו שום תהליך משמעותי של הטלת מגבלות או רגולציה עליו, המניה שלו בשיא והוא עשיר יותר מאי פעם.