מי שבעד, שיעשה לייק פה: פייסבוק תאפשר החל מהיום (ב) לפתוח עצומות למען מטרות שונות. הפיצ'ר החדש, המכונה Community Actions, זמין כעת רק בארה"ב ויגיע בהדרגה לכלל המשתמשים, כך לפי פרסום של אתר TechCrunch.
איך זה יעבוד? אחרי שפתחתם עצומה תוכלו לתייג את דף הפייסבוק של הגוף או אדם שאליו היא משתייכת. אם תרצו למשל לגרום לכך שיהיו עוד פחי אשפה בפארק הירקון, תוכלו לתייג את עיריית תל אביב, או העמוד של הנהלת הפארקים. מפעילי העמוד יקבלו על כך הדעה.
בנוסף, תוכלו לעדכן את המידע בעמוד, לאפשר לתומכים להביע את דעתם ואפילו לגייס כסף - אם מדובר לדוגמה באירוע התרמה.
מקור: פייסבוק
איך חותמים על העצומה? בערך כמו שאתם עושים לייק להצהרה של מישהו - פשוט לוחצים על הכפתור "תמיכה". לא תהיה לכם אפשרות לראות מי הם כל התומכים, אך כן תוכלו לראות את המספר הכולל שלהם נכון לאותו הרגע, מי מהחברים שלכם תמך בעצומה, וגם אושיות מוכרות - לדוגמה סלבס או פוליטיקאים - שתמכו.
למעשה, פייסבוק לוקחת משהו שאנשים יצרו באמצעות פוסטים או איבנטים, והופכת אותו לנגיש יותר. קוראים למעשה או למטרה, ומשיגים תומכים. נשמע לכם מוכר? נשמע לכם שכבר יש אתר ישראלי שאפשר לחתום בו על עצומה, וקוראים לו, ובכן, עצומה?
האתר הישראלי הותיק, שהוקם אי שם ב-2007, עדיין פעיל ועדיין מתפרסמות בו עצומות חדשות. האתר המוכר הפך לפופולרי עם השנים, אך איבד מהכוח שלו עם כניסת הרשתות החברתיות לחיינו, שבהן גם ככה גולשים כל היום, וקל יותר לעשות שיתוף או לייק.
באתר אפשר גם היום מספר עצומות מובילות שעליהן חתומים מאות אלפי גולשים, ביניהן "מחאת קנס המים", על מחירי המים הגבוהים, עליה חתומים יותר מ-450 אלף איש. "שעון הקיץ טוב לישראל" עם כ-390 אלף חתימות, ו"רכבת ואוטובוס בשבת" עם כ-220 אלף חתימות. אם כי תחבורה ציבורית בשבת קיימת רק כיוזמות פרטיות, שעון החורף עדיין קיים ומחירי המים לא ירדו מאז שהעצומה עלתה.
"אנו מעריכים מאוד את חברת פייסבוק", אומר גל בן משה, הבעלים שלא אתר עצומה, "אך עם זאת חושבים ומאמינים כי אתר ייעודי ומוביל בתחום הינו הכלי הנכון לייזום עצומות במרחבי הרשת ונעשה הכל כדי להמשיך ולהוביל נושא חשוב זה בישראל".
בן משה לוקח קרדיט על כמה מחאות שלדבריו הצליח דווקא בזכות האתר, ביניהן: מצלמות בגני הילדים, חוקי האופניים החשמליים, חוק המרכולים והמאבק נגד סגירת "כנפיםי של קרמבו", שקיבלה חבל הצלה כספי מהממשלה.
לא ידוע אם הפיצ'ר החדש של פייסבוק יהיה זמין אצלנו לפני תום מערכת הבחירות הקרובה, אך הוא בטוח יתקבל כאן בהתלהבות ענקית - לטוב ולרע. עד כה מחאות שונות ברשת פעלו דרך פתיחת קבוצות או דפים אליהם הצטרפו עוד ועוד חברים שונים. כעת, אפשר לומר שבצדק, פייסבוק משנה את השיטה.