כשאתם לוחצים Report בפייסבוק על פוסט מסית, גזעני, פורנוגרפי או אלים - הוא עובר לבדיקה ידנית על ידי אחד מאלפי מסנני תוכן, שלהם פרק זמן של כמה שניות לבדוק אותו ולהחליט אם למחוק או להשאיר. ב-10 השניות שלקח לכם לקרוא את המשפט הקודם, עובדי פייסבוק כבר סיננו כמה פריטי תוכן. סלינה סקולה, אחת העובדות הללו, תובעת כעת את פייסבוק לאחר שנחשפה לתוכן אלים, פוגע וקשה.
סקולה, שעבדה עבור פייסבוק דרך חברת קבלן חיצונית, אומרת בתביעתה כי היא סובלת מפוסט טראומה, כתוצאה מהתוכן "הקשה והרעיל" שנחשפה אליו במהלך העבודה. כך על פי דיווח ב-motherboard. עורך דינה של סקולה מוסיף כי הבעיה היא לא רק החשיפה, אלא גם העובדה שפייסבוק לא הציעה שום מערך תמיכה נפשי לעובדים הללו. סקולה חווה תסמינים של פוסט טראומה בכל פעם שנוגעת בעכבר מחשב, רואה משהו אלים בטלוויזיה, או שומעת קולות חזקים.
הפרטים המדויקים של העבודה לא נחשפו בכתב התביעה. עורך הדין של סקולה הסביר ל-motherboard כי הוא לא רוצה שפייסבוק תתבע בחזרה על הפרת הסכמי סודיות. עם זאת, פרטים על מערך הסינון של פייסבוק ואיך הוא עובד נחשפים טיפין-טיפין בתקשורת.
פייסבוק מפרסמת באופן רשמי מדיניות שמאוד פתוחה לפרשנות על כך שאסור לפרסם תוכן גזעני ומסית, אבל כן מותר לפרסם דברים בהקשר ביקורתי וסאטירי, למשל. אז מה מותר ומה אסור? מצגות פנימיות שבעזרתן מנחים את עובדי הסינון נחשפו בשנתיים האחרונות בתחקירים בתקשורת, אך גם הן לא תמיד חד משמעיות ומשאירות מקום לשיקול דעת. מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, העיד באחרונה בפני הקונגרס ואמר בעצמו כי זה אתגר שהחברה לא תמיד יודעת איך לעמוד בו ולהחלט באופן גורף מה לגטימי ומה לא, אך אמר שהחברה תגייס עוד ועוד מסננים.
תחקיר של ה-BBC שפורסם בשנה שעברה חשפה את התוכן הקשה שהעובדים מתמודדים איתו, במטה של החברה בברלין. אחת העובדות התראיינה באנונימיות, לרשת ואמרה שהיא צריכה לסנן תמונות מזעזעות, טרור, עריפת ראשים, התעללות בבעלי חיים ואפילו סרטונים פורנוגרפיים של ילדים. "היו לי סיוטים כמה פעמים, אני זוכרת אחד מהם", אמרה העובדת לרשת "אנשים קופצים מבניין, לא יודעת למה הם קפצו. אני זוכרת אנשים שבמקום לעזור לאלו שקפצו הם פשוט צילמו סרטונים ותמונות".
אתר motherboard מצטט מקור שאומר שמסנני התוכן נדרשים לפעמים לצפות בסרטונים שוב ושוב בשביל לוודא שאכן צריך למחוק אותם או להשאיר אותם באתר. הסרט "מנקי האינטרנט" (The Cleaners) ששודר לאחרונה גם ב-yes, חושף עדויות נוספות כאלה.
פייסבוק: בוחנים את הטענות ומציעים שירותי תמיכה
פייסבוק מסרה ל-motherboard את התגובה הבאה "אנחנו בוחנים את הטענות. אנחנו מודעים לכך שהעבודה הזאת יכולה להיות קשה. לכן אנחנו לוקחים ברצינות את התמיכה במסנני תוכן. החל בהכשרה שלהם, ההטבות שהם מקבלים, ובלהבטיח שכל עובד שמסנן תוכן עבור פייסבוק יקבל תמיכה פסיכולוגית ובריאותית. פייסבוק מציעה זאת לעובדיה הישירים, ואנחנו גם דורשים מחברות שותפות שמסננות עבורנו תוכן, שיציעו תמיכה במשרדיהן, היכן שעבדה התובעת".