מה פסול באיור הזה של מלאך ערום, היושב בתנוחה בה אבריו המוצנעים אינם נראים? זו השאלה התורנית שפייסבוק תצטרך למצוא לה תשובה,לאחר שצנזרה פרסומת לספר ישראלי בטענה שהתמונה הזו בוטה מדי.
"הפרסומת שלכם לא אושרה מפני שהיא מפירה את מדיניות הפרסום שלנו, בתמונה שכוללת יותר מדי עור חשוף או תוכן המתקשר למין", נכתב בהודעה שקיבלה הוצאת טוטם ספרים לאחר שניסתה לפרסם את ספרו של אוהד עוזיאל, "תל אביב - גן עדן - גיהנום", בליווי ציור הכריכה שלו.
"פייסבוק אינה מרשה תמונות המציגות אנשים בתנוחות בוטות או קשורות למין, או תמונות המציגות עירום או מחשופים - אפילו אם מטרתן אמנותית או חינוכית. אנו ממליצים לכם להשתמש בתוכן המתרכז במוצר או השירות שלכם באופן שאינו מיני".
מי שהחליט שהאיור הזה מיני הוא ככל הנראה אלגוריתם ממוחשב. זאת בניגוד לחסימות התכנים והמשתמשים, שנעשות על ידי בני אדם (כך לפי טענת פייסבוק) ובהן כבר התרגלנו לא למצוא שום היגיון. אמנם, ההוצאה יכולה לערער על החלטת האלגוריתם, אך היא כבר הפסידה כמה ימים של חשיפה. כמו כן, עצם העובדה שהציור הוגדר ככולל עירום עשויה להרתיע אמנים מציור בני אדם שאינם לבושים לפי כללי צניעות נוקשים נוסח העדה החרדית.
להודעה צורף קישור להנחיות הפרסום בפייסבוק. בהנחיות אלה ניתנות שלוש התמונות הבאות המלוות ב-X אדום, כדגומה למה בוטה מדי בעיני פייבסבוק. לשם הנוחות, הצמדנו להן את ציור הכריכה, כדי שיהיה קל יותר למצוא את ההבדלים הרבים בין מה שפייסבוק אוסרת בעיקרון לבין מה שהיא פוסלת בפועל:
זו אינה הפעם הראשונה שבה פייסבוק מצנזרת פרסומת מסיבה שנויה במחלוקת: לפני פחות משנה מצאה את עצמה פייסבוק תחת ביקורת קשה לאחר שגם האלגוריתם הממוחשב וגם עובדת אנושית שלה פסלו פרסומת עם תמונתה של דוגמנית המידות הגדולות טס הולידיי.
קבוצת פמיניסטיות השתמשה בתמונתה של הולידיי כחלק מקמפיין לקידום אירוע פרגון לנשים "גדולות" - אך פייסבוק הגיעה מלסקנה שהתמונה דווקא לועגת להן ומנעה את פרסום התמונה בתשלום. רק לאחר שהדבר פורסם בתקשורת התנצלה פייסבוק על הטעות ואישרה את הפרסומת.
לאחר פנייתנו לפייסבוק נכתב כי המודעה אושרה, אך טרם נמסרה תגובה מהחברה