עסקת הרכישה של פייסבוק ו-אינסטגרם שהרימה לא מעט גבות ממשיכה להעסיק את העולם, כשהשאלה המרכזית היא כיצד הצליחה אפליקציה פשוטה, שקיימת שנתיים בלבד להפוך לחברה ששווה מיליארד דולר.
בסוף השבוע חשף הניו יורק טיימס כי טוויטר, רשת המיקרו בלוגינג הגדולה ניסתה אף היא לרכוש את אינסטגרם חודש בלבד לפני שפייסבוק חטפה אותה ממנה תמורת הסכום הדימיוני. אמנם הסכום שהציעה טוויטר עבור אינסטגרם אינו ידוע, אבל סביר להניח שמדובר בסכום נמוך בהרבה ממיליארד דולר.
ג'ק דורסי, אחד ממייסדי ויו"ר הדירקטוריון של טוויטר אף סימן את אינסטגרם כבר לפני שנה ובפברואר 2011 השקיע בה באופן פרטי כאנג'ל (משקיע פרטי שמאמין בחברה ונותן הון התחלתי למען הפיתוח שלה).
איך הגיעה אפליקציה אחת לשווי של מיליארד דולר בשנתיים?
החברה החלה את דרכה במחסן בסן פרנססיקו תחת פיקודם של קווין סיסטרום (28) ומייק קריגר (26), זוג יזמים צעירים עם הרבה מוטיבציה, אבל מעט ניסיון.
הפרפקציוניזם של הצמד הוא זה שהוביל להצלחה הגדולה. עובדים של חברות צעירות נוספות שחלקו עם מייסדי אינסטגרם את מרחב עבודתם מעידים כי פעם אחת הם השקיעו שעתיים שלמות על מנת לעצב את הפינות המעוגלות של האייקון של האפליקציה.
וההשקעה בהחלט השתלמה, האפליקציה צברה 25,000 משתמשים ב-24 השעות הראשונות מאז הושקה בחנות של אפל באוקטובר 2010, והמשיכה לשבור שיאים עם 300 מיליון הורדות עד השבוע השלישי להשקתה ועד למעל 30 מיליון משתמשים באפסטור בלבד. לפני כשבועיים היא גם הגיעה למכשירי אנדרואיד וגם שם שברה שיאים עם דיווח על 10 מיליון הורדות בתוך עשרה ימים.
אבל עוד לפני שאינסטגרם הפכה לאפליקציה הכי חמה בעולם ונחשקת בקרב המשקיעים, כשהיא רק החלה לצבור את קהל המעריצים, מספרים ב-ניו יורק טיימס כי ההצלחה המטאורית הפתיעה מאוד את מייסדיה הצעירים.
השרתים שתמכו באפליקציה קרסו ללא הפסקה והיזמים לא ידעו מה לעשות עם זה ועל פי מקורביהם, השניים הלכו לכל מקום עם הלפטופים שלהם כדי לתקן במהירות את התקלות והגליצ'ים שקרו לעתים קרובות למידי בגלל עומס המשתמשים.
עסקת המיליארד נסגרה בתוך 48 שעות
על פי כתבת הניו יורק טיימס, אוולין רוזלי, עסקת המיליארד בין פייסבוק לאינסטגרם התבצעה בתוך 48 שעות בלבד. כשבועיים לפני ה-6 באפריל בה שתי החברות הודיעו רשמית על הרכישה בכלי התקשורת, התקשר מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג (27) למנכ"לה של אינסגגרם קווין סיסטרום ופשוט אמר לו שהוא רוצה לקנות את החברה שלו. העסקה בשווי מיליארד דולר נחתמה בתוך 48 שעות אחרי השיחה.
נציין כי מדובר בניסיון שני של פייסבוק לרכוש את אינסטגרם, עם זאת בסיבוב הראשון, נראה שהסכום שהציע צוקרברג היה נמוך בהרבה ממיליארד דולר. אז מה גרם לבוס של פייסבוק "לזרז עניינים" ולמהר ולהציע סכום שכזה?
אם תתבוננו בתרשים הצמיחה המדהים של אינסטגרם כפי שניתן לראות באתר AppData תוכלו להבין את הלחץ של צוקרברג. נתוני המצטרפים עולים באופן קבוע, וישנו זינוק אדיר בתחילת אפריל מאז הפכה האפליקציה זמינה למכשירי אנדרואיד. אותו רגע, הוא ככל הנראה היה זה שגרם לצוקרברג להבין שמדובר במפלצת. מפלצת פופולריות שממשיכה לצבור כוח ואוהדים ועדיף לפייסבוק לצרף אותה לשורותיה, הן בגלל המוניטין והן כשחקנית חיזוק בתחום המובייל, תחום בו פייסבוק מרכזת את מאמציה בימים אלה.
תרשים הצמיחה:
תגבורת נוספת לגזרת הסלולר שפייסבוק רכשה בסוף השבוע, היא חברת הסטארט אפ TagTile שמספקת פלטפורמה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לפרסם קופונים באמצעות אפליקציה ייעודית בסלולרי. במקביל, הכריזה פייסבוק כי תשיק שירות קופונים משלה. ככל הנראה, היא רוצה להשתמש בנסיון ובחלקים של הפלטפורמה שבנתה TagTile.
בונוס - פארודיה: האם כך התנהלה הרכישה של אינסטגרם?
>> העתיד הלא ורוד: אפליקציה שבודקת איך תיראו כשתהיו זקנים, שמנים וקירחים