נתחיל בחדשות הטובות: החל מהיום יש לפייסבוק כתובת מייל לפניות של בני העם הנבחר בלבד. ישראלים יכולים לשלוח מיילים לחברה והיא אשכרה תקבל אותן.
אתם רושמים? הכתובת היא IsraelLegalProcess@FB.com.
עכשיו אתם יכולים לדחוס את הכתובת הזו למגירת הדברים האולי שימושיים שלעולם לא תיגעו בהם.
למה? כי הכתובת הזו לא מיועדת לתקשורת אמיתית בין פייסבוק למשתמשיה בישראל, אלא בעיקר לתביעות נגד החברה.
הכתובת המיוחדת, שפורסמה היום על ידי עו"ד גיא אופיר, היא תוצאה של תביעה שנוהלה נגד החברה בשנה האחרונה והמשיכה סדרת תביעות נגדה מהשנים האחרונות. אריה שפר, אבי לן, עדי בנטוב-סילשי, יהודית לוי ועמותת טרון, אותה מנהל אופיר, דרשו מפייסבוק לתת למשתמשיה בישראל כתובת ליצירת קשר.
בחודש אוגוסט הגיעו פייסבוק והתובעים לפשרה, לפיה היא תיתן לישראלים כתובת מייל באמצעותה ניתן לשלוח לה כתבי תביעה ופניות משפטיות אחרות. השופטת רות רונן אישרה את הפשרה ונתנה לה תוקף של פסק דין.
בפשרה הזאת צוין כי "פניות של משתמשי פייסבוק צריכות להעשות באמצעות הכלים המקוונים העומדים לרשותם". כלומר, מי שרוצה לדווח על תוכן פוגעני, הסתה, אלימות או התחזות עדיין יצטרך לעשות זאת דרך מנגנון הדיווח הרגיל והמסורבל של החברה.
וכדי לדכא לחלוטין את התקווה שפניות במייל מקבלות מענה טוב יותר מדיווחים רגילים, הנה התשובה שמקבל מי שפונה לכתובת המייל:
"תודה שפניתם לפייסבוק אירלנד בע"מ. זוהי תשובה אוטומטית. כתובת מייל זו מיועדת אך ורק להגשת מסמכי בית משפט והתראות לפייסבוק אירלנד בע"מ בישראל. אם ברצונכם לדווח על תוכן משתמשים לבדיקת פייסבוק, כמו תוכן פוגעני, ספאם, הפרת זכויות יוצרים או הפרת פרטיות, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא דרך כלי הדיווח המקוונים של פייסבוק, הזמינים גם למשתמשים וגם למי שאינם".
אפילו אם אתם סתם שוקלים לשלוח מייל לכתובת הזו כהוכחה לדיווחים שלכם על תכנים שונים, דעו לכם שכבר יש לכם תיעוד לכל דיווח שאי פעם שלחתם (ולתגובה של פייסבוק אליו), בעמוד הנסתר המכונה Support Inbox.
פייסבוק מסרה לתקשורת כאשר ניתן פסק הדין לפי כחודש, כי "פייסבוק אירלנד החליטה, בשיתוף עם העותרים, להעמיד כתובת דואר אלקטרוני באמצעותה ניתן יהיה לשלוח כתבי בית דין והודעות אל פייסבוק אירלנד, המספקת את שירות פייסבוק בישראל. אנו מברכים על כך שבית המשפט אישר כעת הסכם משותף זה. נבקש להדגיש בפני המשתמשים ששירות פייסבוק בישראל אינו משתנה, וכי לרשות משתמשים המבקשים לדווח על דבר מה פייסבוק מעמידה כלים מקוונים ייעודיים, המהווים את הדרך המהירה והיעילה ביותר לטיפול בפניותיהם".