אתם אוהבים את סטטיק ובן אל, תומכים בראש הממשלה ובמפלגתו, מפנטזים על ביואיק אבל אין לכם מספיק כסף בשבילה, אז אולי תרצו לקנות שברולט ספארק - כלומר, מכונית קוריאנית זולה עם מדבקה של מותג אמריקאי נחשב. ככה לפחות רואים אתכם המפרסמים בפייסבוק, לפי דיווח באתר ProPublica.
כתבי האתר בחנו בחודשים האחרונים את ההבדלים בין תחומי העניין שלכם כפי שפייסבוק מראה לכם אותם בעמוד הגדרות הפרסום, לבין המידע עליכם שהיא מציגה למפרסמים - וגילו שבניגוד להצהרותיה, פייסבוק לא רק שלא נותנת לכם שליטה על כל המידע שיש לה עליכם, אלא אף לא מגלה לכם את חלקו.
ב-2012 החליטה החברה שלא מספיק לה המידע שהיא אוספת עלינו בעת הגלישה בה, והחלה לרכוש מידע נוסף מחברות צד שלישי שאוספות מידע פיננסי על אנשים. נכון להיום היא עובדת 9 חברות כאלה ב-7 מדינות, אך המספר הזה מתחלף מדי פעם. כתבי ProPublica השוו את רשימת הקטגוריות שפייסבוק מציגה לגולשים ולא כולל את המידע מאותן חברות, לעומת הרשימה שהיא מציגה למפרסמים וכולל הכל - וכך הגיעו למסקנה כי אותן חברות מספקות לפייסבוק, בין היתר, את רמת ההשתכרות ומספר כרטיסי האשראי שלנו, רשימת העסקים שאנחנו קונים בהם ואפילו כמה אנחנו מוציאים על רכישות שונות.
סטיב סאטרפילד, מנהל לענייני פרטיות ומדיניות בפייסבוק, הסביר כי הסיבה שפייסבוק לא מציגה לנו את המידע הזה היא ש"הגישה שלנו לשליטה על קטגוריות מידע ממקורות צד שלישי שונה במקצת מהגישה שלנו לקטגוריות של פייסבוק. זאת משום שספקי המידע שאנו עובדים איתם מנגישים את הקטגוריות שלהם לפלטפורמות פרסום רבות ושונות, לא רק בפייסבוק".
ג'פרי צ'סטר, מנהל המרכז לדמוקרטיה דיגיטלית, הגיב לגילוי בהצהרה: "הם לא כנים (עם המשתמשים). פייסבוק אורזת (מידע) מתריסר חברות שונות כדי לכוון פרסומות לכל אדם, וגם לאדם מגיעה גישה לאותה אריזה".
אמנם, בעמוד העזרה המונה את החברות איתן עובדת פייסבוק יש הפניות לעמודי בקשת והסרת המידע של אותן חברות, אך כדי לקבל את המידע או להסיר אותו צריך לעבור תהליכים ביורוקרטיים מסורבלים. כתבת האתר ג'וליה אנגווין סיפרה כי לפני שלוש שנים ניסתה להסיר את עצמה מהמאגרים של כל החברות לאיסוף מידע מהסוג הזה, ולאחר תהליך ארוך נכשלה ברוב הבקשות.
החדשות הטובות היחידות הן שנכון לרגע זה, לא עובדת פייסבוק עם חברות האוספות מידע על ישראל, לפחות לפי הרשימה הרשמית באתר.