לרגע הזה חיכו משקיעים רבים: מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, העניק אתמול (ד') ראיון ראשון מאז שהחברה יצאה להנפקה ציבורית. את הראיון ערך הבלוגר ואיש ההון סיכון מייקל ארינגטון, במסגרת תחרות הסטארט-אפים TechCrunch Disrupt.

צוקרברג נראה בטוח בעצמו על הבמה והסכים להתייחס לנושאים רבים, בהם האכזבה מנפילת המניה בוול-סטריט ואסטרטגיית המובייל של הרשת החברתית, ואף הודה בטעויות שעשתה החברה. אולם, הנושא המעניין ביותר אליו התייחס צוקרברג נגע לתחום החיפוש, ענף עם פוטנציאל אדיר שבו לפייסבוק יש נוכחות מזערית ואשר נשלט ברובו על ידי היריבה גוגל.

"מנועי חיפוש מתפתחים לכיוון של מתן סט של תשובות", אמר צוקרברג. לדבריו, תהליך החיפוש זה לא רק עניין של "להקליד משהו ולקבל תוצאות רלוונטיות", אלא להציג תשובות לשאלות ספציפיות של משתמשים. צוקרברג חשף כי כבר עכשיו, ומבלי שפייסבוק השקיעה בכך מאמצים מיוחדים, מיליארד שאילתות חיפוש מתבצעות ברשת החברתית מדי יום.

צוקרברג הוסיף כי לפייסבוק יש פוטנציאל אדיר בתחום החיפוש, וביכולתה לתת למשתמשים תשובות מדוייקות הנוגעות למותגים, עסקים ואפליקציות, אבל גם להציג למשתמשים תוצאות חיפוש כלליות יותר. "פייסבוק נמצאת במקום ייחודי שיכול לענות על שאלות של משתמשים, כגון לאלו מסעדות הלכו החברים שלי בניו-יורק בחצי השנה האחרונה או מי מהחברים שלי עובד בחברה מסויימת שממנו אני יכול לקבל מידע לגבי אותה חברה". לדבריו, "אלו תשובות שאפשר לקבל רק בפייסבוק ואני מאמין שבנקודה מסויימת נלך לכיוון הזה".

נכון לעכשיו, צוות גדול של עובדים בפייסבוק כבר עובד על פיתוח יכולות החיפוש ברשת החברתית, ולמרות שצוקרברג לא הכריז כי בכוונת החברה להתחרות ראש בראש בענקית האינטרנט גוגל - העובדה שפייסבוק הגבירה את מאמציה בתחום מעידה על כך שצוקרברג בהחלט פוזל גם לכיוון הזה, במטרה לנגוס, ולו במקצת, בהכנסות האדירות של גוגל מתחום החיפוש, ולייצר מקור הכנסה יציב מפרסום צמוד חיפוש.

בוול-סטריט לא מבינים

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג
על האפליקציה: "מעולם לא הצלחנו להגיע לאיכות שרצינו"

צוקרברג לא הכחיש שיש אכזבה מסויימת מכך שהמניה של החברה ממשיכה לרדת, עובדה ששחקה גם את ההון האישי שלו, אבל לטענתו, בוול-סטריט לא מבינים לגמרי את הפוטנציאל שיש לפייסבוק בתחום המובייל. "אני חושב שאחד הדברים שמובנים שלא כהלכה זה עד כמה טובות התחזיות של החברה בתחום הסלולר".

צוקרברג שחרר זריקת הרגעה למשקיעים ולאנליסטים כאשר ציין כי בחברה עובדים על פיתוח מוצרי פרסום חדשים לפלטפורמה הסלולרית, והבורסה הגיבה בהתאם כאשר מניית החברה עלתה ב-3% במסחר המאוחר אמש (ג').

ארינגטון שאל את צוקרברג האם הוא עדיין נהנה מהאתגר שהעבודה מציבה לו, בימים בהם המניה ממשיכה לאבד גובה בוול-סטריט וערכה עומד על כ-50% בהשוואה למחיר המניה ביום ההנפקה. "אני עדיין נהנה, אבל זה לא עניין של הנאה בשבילי - זה עניין של משימה. אנחנו חווים גלים, ויש תקופות שאנשים חושבים שכל מה שאנחנו עושים בעולם הוא נפלא, וזמנים בהם אנשים הם פסימיים. אני מעדיף להיות בגל שבו אנשים מעריכים אותנו בחסר", הוא אמר.

ומה לגבי המורל של עובדי החברה, שנאלצים להתמודד עם תחזיות עגומות של אנליסטים שמתפרסמות מדי יום? "זה לא תורם למצב הרוח של עובדי פייסבוק, אבל הם רגילים לעליות ולירידות של החברה. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו חווים גלים כאלו, והעובדים רגילים לכך שבעיתונות כותבים עלינו גם דברים טובים וגם דברים רעים".

"טעינו"

בהמשך הראיון, צוקרברג הפריך (שוב), את אחת השמועות העיקשות שאפפו את החברה בחודשים האחרונים - שפייסבוק מתכוונת לפתח מכשיר סלולר משל עצמה. "זה פשוט לא הגיוני; זו תהיה אסטרטגיה שגויה עבורנו", אמר צוקרברג. "אנחנו רוצים להיות משולבים בכל מכשיר קיים. אם פייסבוק הייתה בונה מכשיר סלולרי, והיא לא, היו לנו אולי 10 מיליון משתמשים". צוקרברג הוסיף כי המטרה של פייסבוק היא להיות מוטמעת באופן עמוק בכל מערכת קיימת ולא לבנות מערכת נפרדת משל עצמה.

בתחום הזה, מודה צוקרברג, החברה שגתה כאשר בנתה את אפליקציית האנדרואיד והאייפון על בסיס פורמט של HTML5. "זה לא היה מוצלח, וזו אולי הטעות האסטרטגית הגדולה ביותר שלנו. מעולם לא הצלחנו להגיע לאיכות שרצינו, ונאלצנו לבנות את האפליקציות הללו מחדש". פייסבוק השיקה באחרונה אפליקציית אייפון ייעודית ל-iOS, והיא מתכננת להשיק גרסה דומה לאנדרואיד בקרוב.

>> הידיעה התפרסמה לראשונה באתר FEEDER