שנת 2011 היתה שנה מאוד חשובה עבור פייסבוק ו-800 מיליון המשתמשים שלה, שנה שבה הרשת החברתית הפופולרית עברה לא מעט מהפכות והגדולה שביניהן הגיעה לאחרונה עם חשיפת הטיימליין ששינה לגמרי את פרופיל המשתמש. במקרה ששכחתם, הנה כל השינויים שנאלצנו להתמודד איתם בפייסבוק שלנו ב-2011.
ינואר 2011
הפרופיל משתנה - עם השקת שנת 2011, כמעט שנה לפני הטיימליין פייסבוק הציגה מעין הקדמה לשינויים הרבים שעמוד הפרופיל שלנו עומד לעבור שנה אחרי, כשהטיימליין מעסיק את כולם הפרופיל המחודש נראה כמו היסטוריה עתיקה אבל כשזה הוצג המשתמשים (שכידוע לא אוהבים שינויים) התלוננו ואפילו פתחו קבוצות בהן ביקשו ממארק צוקרברג להפסיק עם השינויים. כמו שאתם מבינים היום, זה לא עזר.
מטרת השינוי היתה לכלול כמה שיותר תמונות ומידע אודות המשתמש במבט חטוף על הפרופיל שלו.
כך זה נראה לפני
וכך אחרי השינוי
ולשם הנוסטלגיה כך נראה פרופיל הפייסבוק ביומו הראשון (שנת 2004) עוד בימי THE FACEBOOK בכיכובו של אל פצ'ינו
פייסבוק מציגה דוא"ל
עוד לפני שהמשתמשים הספיקו להירגע מהשינוי בעיצוב עמוד הפרופיל, הציגה פייסבוק את מהפכת הדואר האלקטרוני והכריזה בזאת סוג של מלחמה על גוגל ושירות הג'ימייל.
הסיומת לה זכה המייל של פייסבוק היא באופן טבעי facebook.com. אבל במסיבת העיתונאים בה הציג צוקרברג את השירות הוא הדגיש כי לא מדובר רק במייל אלא בצורת מחשבה חדשה. "מערכת ניהול מסרים", כך הוא קרא לזה אז, "דמויית דואר אלקטרוני, המרכזת את כל שירותי התקשורת יחד: כולל מייל, סמסים, הודעות מיידיות (מסנג'ר או ICQ)".
צוקרברג ציין שהמטרה היא ליצור תבנית מסוימת של מערכת הודעות, שתאפשר למשתמש להיות במגע ולשמור על קשר עם החברים החשובים לו וזאת בהתאם למה שנוח לו.
לצורך העניין, אם תרצו לסמס או לחילופין לשלוח מייל או לצ'וטט, הרי שניתן לעשות את שלושתם דרך השירות החדש של פייסבוק. או במילים אחרות רצה לאחד את כל שירותי ההודעות תחת פייסבוק. השירות לא ממש הצליח ואף אחד לא מיהר לוותר על הג'ימייל שלו.
סיפורים ממומנים
בסרט ה"רשת החברתית" יש סצינה מפורסמת בה מתעקשת דמותו של מארק צוקרברג "לא להרוס את פייסבוק עם פרסומות, כי פרסומות זה לא קול". במציאות מבין צוקרברג שכדי לממן את מאות מיליוני המשתמשים שלו, אין לו ברירה אלא לשים דגש על פרסום.
מלבד שלל הפרסומות שאנחנו נחשפים אליהן ממשיכה הרשת החברתית לחפש דרכים יצירתיות נוספות שיאפשרו חשיפה לתוכן שיווקי.
בינואר 2011 השיקה פייסבוק את את הסיפורים הממומנים, סוג של ניסיון להפוך את הפרסומות רלוונטיות יותר לשיתוף החברתי. ואם להסביר את זה במילים פשוטות יותר, הסיפורים שלכם הופכים לפרסומות בפייסבוק שיהפכו להיות כלי לקידום מכירות של המפרסמים.
המודל הכלכלי מבוסס על כך שבעלי עסקים "ירכשו" את הפעולות שעושים המשתמשים, במקום שטחי הפרסום הרגילים בטור הצדדי.
נשמע מסובך? פשוט תחשבו שבכל פעם שאתם מזכירים שם עסק כאשר אתם לוחצים על "לייק", כותבים פוסט, משתמשים באפליקציה שלו או מדווחים על המיקום שלכם באמצעות הטלפון הנייד, הפעילות הזאת "נרכשת" על ידי אותו בית עסק, ומופיעה כפרסומת בטור הצד של החברים שלכם.
פברואר 2011
גלישה בפייסבוק תחת זהות הדפים שלכם - אחת הבשורות המשמחות של שנת2011 הגיעה כשפייסבוק החליטה לאפשר לבעלי דפים וקבוצות בפייסבוק להשתמש בפרופיל הדף שלהם (ולא בפרופיל האישי) ולפעול איתו לא רק בתוך הקבוצה או העמוד, אלא גם בכל העמודים האחרים בפייסבוק.
מרץ 2011
במרץ 2011 הציגה פייסבוק עוד כלי שיעזור לה לגלות פרטים על משתמשיה, כלי השאלות והסקרים. בעזרת הכלי יכולה פייסבוק לקבל לא רק מידע פרטי אלא תמונה רחבה יותר של קבוצות משתמשים ומגמות.
הכלי שימושי ויעיל עבור המשתמשים הפרטיים שרוצים לשאול שאלה ולראות מה חבריהם חושבים עליה, למנהלי קבוצות וכמובן גם למפרסמים.
מאי 2011
עוד שינוי קטן אבל גדול עבור תזרים המזומנים של פייסבוק - השקת שירות המאפשר לתייג עמודים בתמונות. כמובן שניתן לתייג כל עמוד שקיים בפייסבוק, גם זה של הכלב שלכם, אבל פייסבוק דווקא התכוונה שתתייגו עמודי מותגים או אנשים (לכן היא גם השיקה קודם גרסה שמאפשרת לתייג רק דפים מקטגוריה זו).
כך למשל אם אתם מצולמים עם פחית של קוקה קולה, אתם מוזמנים לתייג אותה בתמונה.
יולי 2011 - שיחות וידאו וצ'אט קבוצתי
ביולי 2011 פייסבוק וסקייפ סגרו את אחת העסקאות המדוברות והשיקו יחד שירות חדש שמאפשר לנהל צ'אט קבוצתי ולדבר בווידאו דרך פייסבוק.
וכן, זה קרה זמן קצר אחרי השקת גוגל פלוס, הרשת החברתית של גוגל שאחד משירותי הדגל שלה כלל שיחות וידאו וצ'אט קבוצתי.
אוגוסט 2011
בשעה טובה פייסבוק נענתה לתלונות של המשתמשים ונפטרה מהרקע השחור בתמונות ובמקום זה הציגה ממשק חדש, נקי ומשודרג.
ספטמבר 2011 – המהפכה בדרך
כבר בתחילת הסתיו הכריזה פייסבוק כי ב-22 בספטמבר היא מתכננת לקיים מסיבת עיתונאים רשמית תחת השם F8 בה היא תציג שלל שינויים וחידושים.
אבל אז, בבוקר אחד בהיר ב-21 בספטמבר, יום לפני מסיבת העיתונאים התעוררו להם משתמשי פייסבוק ברחבי העולם וחשכו עיניהם למראה הניוז פיד שלהם שעבר מתיחת פנים ויצר בלבול וזעם המוני.
איזה שינויים שהכעיסו כל כך את המשתמשים?
נתחיל עם הטיקר, אחד השינויים הגדולים והבולטים. הטיקר הוא אותה עמודת "מבזקים" הנעה בצד ימין שהתווספה לניוז פיד, שממש כמו במבזקים באתרי החדשות מראה לכם את הפעילויות האחרונות של החברים שלכם.
מעבר עם העכבר על העדכון מגדיל אותו ומאפשר לכם להקליק עליו ולהיכנס לתוכו.
השינוי מאפשר לכם שלא לפספס אף עדכון חשוב וחשוב פחות של החברים שלכם, הוא נותן תחושה של "חיים", תנועה ועדכונים בזמן אמת, בלי לרפרש. העדכונים השוטפים גם מאפשרים לכם להיחשף ליותר קבוצות ופרופילים חדשים.
גם היום, אחרי כשלושה חודשי הסתגלות הטיקר עדיין מרגיש מאוד פולשני ומטריד את המשתמשים שלא ממש יודעים איך להישתלט עליו וכמובן לא מצליחים להבין מה ומתי מופיע בו. אחרי שלל תלונות פייסבוק "מיתנה" מעט את הטיקר, אך הוא עדיין לא נחשב לפיצ'ר פופולרי בקרב רבים.
סיפורים חשובים ואחרונים
עוד שינוי שעבר הניוז פיד בספטמבר האחרון היא דרך קבלת העדכונים. פייסבוק שינתה את האלגוריתם שמחליט אילו עדכונים יופיעו בפיד שלכם. מעכשיו כל העדכונים יופיעו תחת ההגדרות Top stories (סיפורים חשובים) ו-Most Recent (סיפורים אחרונים). כל זה נועד לעזור למשתמשים לקבל את העדכונים והסטטוסים הרלוונטיים עבורם באמת ולהימנע מספאם מיותר.
שינוי נוסף הוא תצוגת התמונות שפשוט הפכו לגדולות ובולטות יותר.
22 בספטמבר מהפכת פייסבוק - הטיימליין נכנס לחיינו
פחות משנה אחרי שעשתה מיני מהפכה בעמוד הפרופיל הציגה פייסבוק את הטיימליין. זה קרה בכנס F8 שערכה הרשת החברתית בה הוצגו עוד שלל חידושים.
אם עדיין לא התקנתם את הטיימליין שהפך לזמין בימים האחרונים ברחבי העולם, כדאי שתדעו כי מדובר בשינוי ענק לעמוד הפרופיל ובאופן טבעי לא כולם מחבבים אותו.
במסיבת העיתונאים הסביר צוקרברג שתחילה הם התקשו למצוא דרך לאפשר הצגה של כל כך הרבה מידע בעמוד אחד אבל לבסוף מצאו פיתרון יצירתי ויעיל: תחילה יופיעו כל הדברים שעשיתם לאחרונה, אחר כך סיכומים של פעילויות ישנות יותר וככל שתרדו למטה יותר, כך העדכונים והסיפור יהפכו לכלליים יותר ויותר.
דרך העמוד ניתן יהיה להוסיף תמונות, לערוך, לסנן מידע כמו בעבר ועוד. כל זה יעבוד גם באפליקציה הסלולרית.
בנוסף הציגה פייסבוק את שיתוף הפעולה שלה עם שירות המוזיקה Spotify שיאפשר להאזין למוזיקה דרך האתר יחד עם החברים שלכם, לראות לאיזה שירים הם האזינו בעבר, ואילו פייליסטים הרכיבו. אותו הדבר לגבי צריכת סרטים וסדרות.
"מעקב" אחרי משתמשים
עוד שינוי מעניין שעבר על פייסבוק בחודש ספטמבר 2011 הוא המיני חיקוי לטוויטר שהיא הציגה תחת השם Subscribe.
מדובר בכפתור שמאפשר לעקוב אחרי פרופילים של משתמשים שהם לא חברים שלכם והם לא חייבים לאשר אתכם בתור חברים כדי שתעקבו אחרי הפעילות שלהם. טוויטר, כבר אמרנו?
באותה נשימה הציגה הרשת החברתית גם רשימות חכמות. מה זה רשימות חכמות? פשוט סידור החברים ברשימות בסגנון המעגלים של גוגל פלוס וגם האפשרות לקבל מייל אחד מרוכז של כל העדכונים האחרונים בפייסבוק, ולא הודעות מייל נפרדות לכל התראה ברשת החברתית.
אוקטובר 2011
פייסבוק מתרחבת וסופסוף משיקה אפליקציה לאייפד
דצמבר 2011
הטיימליין מגיע לכל המשתמשים ברחבי העולם (כך תפעילו אותו נכון)
בימים האחרונים חשפה פייסבוק שירות חדש ונחמד שמאפשר לשלב תמונות בתוך שיחות צ'אט והודעות. איך עושים את זה? ליחצו כאן ותגלו.
ועוד שינוי טרי שנחשף רק אתמול (ה') - פייסבוק השיקה גרסת בטא של שירות הצ'ט שלה עבור המחשב האישי תחת השם Messenger for Windows, מעכשיו תאפשר הרשת החברתית למשתמשי פייסבוק להישאר בקשר ישיר גם כשהם לא גולשים בתוכה. מבחינת החברה, מדובר בדריסת רגל משמעותית בעולם המחשב ובמלחמה ישירה מול תוכנות המסרים המיידים ובראשה, מסנג'ר של מיקרוסופט, שאוחזת באותו השם.
ספרו לנו - איזה שינוי הכי אהבתם בפייסבוק השנה ואיזה לא אהבתם בכלל