פייסבוק מאוד מודאגת שאתם לא משתפים מספיק את החדשות שהיא חושבת שאתם צריכים לקרוא, ועל הדרך צריכה להילחם בחדשות המזוייפות שמופצות דרכה, לאחר שהואשמה בהטיית הבחירות בארה"ב לטובת טראמפ. אמש (ה') הכריזה החברה על הדרך בה היא מתכוונת להילחם בחדשות המזויפות, והיא תסמן חדשות כחשודות כמזויפות ותמדוד את השיתופים שלכם.
"איננו יכולים לברור את האמת בעצמנו", הבהיר אדם מוסרי, סגן נשיא פייסבוק האחראי על הפיד, בתחילת הרשומה בבלוג החברה בה הציג את תוכנית הקרב של פייסבוק בחדשות מזויפות. לכן, הוא אמר, החברה מכוונת בעיקר לכיוון "המקרים הכי גרועים, התרמיות הברורות שמופצות על ידי ספאמרים למטרותיהם האישיות".
מי שיקבע עבורה מה הם המקרים הברורים האלה, יהיו הגולשים וגופי צד שלישי: למנגנון הדיווח על פוסטים נוסף סעיף חדש, "Report as fake news" - דווח כזיוף, שמוצג רק בפוסטים המכילים קישורים. אגב, בגרסה העברית של פייסבוק עדיין לא קיים סעיף כזה נכון להבוקר (ו'). לחיצה עליו תשלח את הכתבה לארגונים שחתומים על מין אמנה בינלאומית לעקרונות מסודרים לבדיקת עובדות.
אם אותם ארגונים יקבעו שכתבה מסוימת לא נכונה - השיתוף לא יוסר מפייסבוק, אלא ילווה קישור אדום למאמר שמנתח את הכתבה ומסביר מדוע היא שקרית. במקביל, השיתוף של אותה כתבה ידורג נמוך יותר בפיד של פייסבוק, כך שפחות אנשים יראו אותו. מי שינסה לשתף את הקישור לכתבה יקבל קודם אזהרה נוספת על כך שמדובר בכתבה שהוכרזה כתרמית.
אבל הצעד המעניין ביותר עליו הכריזה פייסבוק הוא דווקא האחרון ברשימה: החברה מתכוונת לשלב באלגוריתם דירוג הפוסטים שלה משקל גדול יותר לשאלה כמה אנשים שיתפו קישור לכתבה. לפי מוסרי, החברה מניחה שכתבות עם מספר שיתופים נמוך הן עדות לכך שהקוראים גילו שהן לא נכונות, ולכן הן יוצגו בפיד של פחות גולשים ברשת החברתית.
מלבד כתבות קליקבייט, יש עוד כמה סוגים של כתבות שהן נכונות לחלוטין ומעניינות מאוד ולא זוכות לשיתופים רבים (ולא, אנחנו לא עומדים להחמיא לעצמנו ולטעון שהכתבות שלנו הן דוגמה לכך). כך, למשל, במקרים רבים אנשים נכנסים לקרוא כתבות אך מתביישים לשתף אותן בשל הנושאים הרגישים בהם הן עוסקות כאשר מדובר בעניינים רפואיים או אישיים, או בשל תמונות לא ראויות שמופיעות בהן. גם צילום מסך של הכתה כמובן אינו נחשב שיתוף אמיתי שלה. לפי פייסבוק, כתבה כזו תיחשב לא נכונה בשל אחוז שיתוף הקישור הנמוך, תדורג נמוך ותיעלם מהפידים של רוב הגולשים.
בכל אופן, בינתיים כל זה לא תקף לישראל - אך סביר להניח שלא ייקח יותר מכמה שבועות עד חודשים עד שגם בעברית נראה את כלי הדיווח על חדשות שקריות ונרגיש שינוי בקישורים שמופיעים לנו בפיד.