הטור השבועי של עמית לביא עם הידיעות המעניינות והחשובות שאולי פספסתם.
השבוע נצבע בכחול עם מספר מרשים של עדכונים מפייסבוק. ונתחיל בסימן המוזר הזה, שכולם בפיד שלהם פתאום התחילו להשתמש בו – ההאשטאג (#) שנועד לסמן שהסטטוס או התוכן שהעלנו קשור לנושא רחב יותר.
כולם זוכרים בוודאי שטוויטר המציאה את ההאשטאג שתפס תאוצה משמעותית בהפגנות האלימות באיראן בשנת 2011 כאשר ההאשטאג היווה למעשה דרך לתקשר עם העולם ולספק עדכונים על מה שקורה ברחוב.
בינתיים עברו מספר שנים וגוגל פלוס, אינסטגרם ובעצם כל רשת חוץ מפייסבוק אימצו את הפיצ'ר. בארה"ב לדוגמא, כמעט ואין תוכנית טלוויזיה או פרסומת בטלוויזיה שלא מזמינה את הצופים להתעדכן ולפרסם תכנים הקשורים למותג או לתוכנית בטוויטר על יד פרסום ההאשטאג על המסך.
פייסבוק שבה רוב העדכונים הם פרטיים, הופכת את הרשת לפתוחה יותר. כאשר תכתבו סטטוס עם האשטאג, כל אחד יוכל לראות את מה שכתבתם ותוכלו לראות כל מה שהעולם כותב על הנושא של ההאשטאג.
למה האשטאג?
מה בוער לפייסבוק פתאום להשיק את האפשרות לעשות האשטאג? במילה אחת – טלוויזיה. בחודשים האחרונים טוויטר סגרה מספר עסקאות מעניינות הממצבות אותה כרשת המובילה בשיחה ציבורית על מותגים ותוכניות טלוויזיה. פייסבוק לא יכולה לעמוד מנגד תקציבי הטלוויזיה, המהווים את הנתח הגדול ביותר בפרסום, זורמים למתחרה והחליטה בפשטות להעתיק את טוויטר.
למעשה בפייסבוק יש יותר נפח שיחה על כמעט כל נושא מאשר בטוויטר אבל רובו חבוי. באמצעות ההאשטאגים, פייסבוק יכולה להראות לעולם, ובעיקר למפרסמים עד כמה משתלם להם לבנות נוכחות בפלטפורמה. וזה שזה מכניס מכה לטוויטר, זה בכלל בונוס. מעכשיו, שאנשים ייראו את סימן ההאשטאג בפרסומות טלוויזיה, הם יילכו ישר לפייסבוק – בכל מקרה הם נמצאים מול הענק הכחול כל היום לא? וכך ניראה למעשה פיד שכולו מוקדם לעדכונים מהאשטאג ספציפי. במקרה הזה, בדקתי מה אומרים בפייסבוק על טוויטר כהאשטאג (והעולם עדיין לא קרס לתוך עצמו).
מסיבת העיתונאים המסתורית של פייסבוק
ועכשיו לתעלומה השבועית– פייסבוק הזמינה עיתונאים לאירוע מסתורי ביום חמישי הקרוב (20 ביוני). ההזמנה, באופן לא שגרתי נשלחה בדואר (כזה של פעם) עם סימן קפה על ההזמנה. העיתונאים הוזמנו על מנת שפייסבוק תוכל לספר להם על מוצר חדש שהחברה עבדה עליו וחרושת השמועות החלה. אם חשבנו שהאשטאג היה מוצר גדול, על מה לכל הרוחות פייסבוק הולכת להכריז עכשיו?
הפתרון לתעלומה כנראה כלול בהזמנה שנשלחה בדואר של פעם עם כתם קפה עליה. לא במקרה, זה קצת מזכיר עיתון. השמועות המבוססות ביותר טוענות שפייסבוק עובדת על אפליקציה שתציג לנו את החדשות על מה מתרחש בעולם על פי חברי הפייסבוק שלנו. זה יכלול גם עדכונים מהאשטאגים פעילים, גם חדשות מאתרים מבוססים וגם עדכונים על הנעשה באזור שלכם.
כשפייסבוק השיקה את הניוזפיד החדש היא קראה לו – עדכון החדשות האישי שלנו. האם החברה מתכוונת לשחרר אפליקציה נפרדת שתתחרה בפליבורד ודומות לה? ביום חמישי נדע.
10,000 בקשות למידע על משתמשי פייסבוק
שערוריית PRISM לא יורדת מהכותרות. פייסבוק נאלצה השבוע להילחם את תדמיתה וחשפה שהממשל האמריקאי שלח כ 10,000 בקשות למידע על משתמשי פייסבוק בחצי השנה השניה של 2012. החברה ספגה ביקורת קשה כאשר נודע שלממשל האמריקאי יש גישה לנתוני המשתמשים. פייסבוק טוענת שלא רק שהיא לא מספקת מידע באופן כללי אלא שהיא נלחמת בכל בקשה למידע ושהיא העבירה לסוכנויות אכיפת החוק והביון האמריקניות בקשה לצמצם בצורה משמעותית את מספר הבקשות. עוד לא שמענו את הסוף בפרשה הזו שיכולה לגרום נזק עצום, לא רק לפייסבוק אלא גם לאפל, גוגל, יאהו, דרופבוקס וחברות גדולות נוספות.
הילארי קלינטון היא אייקון שיער ומעריצה של חליפות מכנסיים
אם כבר טוויטר, מצטרפת השבוע לטוויטר היא הילארי קלינטון שהראתה לכל "מקצועני טוויטר", מאיפה משתין הדג כאשר העלתה את התאור הביוגרפי הטוב ביותר אי פעם בטוויטר: היא כנראה יודעת מה היא עושה כי תוך פחות משבוע יש לה כבר חצי מליון עוקבים.
מה עושים בלי פורנו?
חדשות גוגל גלאס: החלום ליצור את אפליקציית הפורנו הראשונה לגלאס, נגוז עבור עשרות יזמים בעולם, אחרי שזו עדכנה את חוקי הפלטפורמה ואסרה על כל אפליקציות פורנו, עירום או כל דבר כיפי בסגנון.
כנחמה, שלא באמת מנחמת, גוגל הודיעה על עוד פרויקט מסתורי שיוצא לאוויר העולם – בלונים פורחים לאספקת אינטרנט. גוגל מנסה לחבר את כל העולם לאינטרנט ולפתור בעיות נגישות לרשת, הבלונים הפורחים האלה יהוו למעשה תחנות ממסר הנמצאות באופן קבוע בגובה רב. כל בלון יכול לספק אינטרנט לשטח הגדול פי 2 מניו יורק. אם הניסוי יעבוד, גוגל תתחיל להפריח בלונים כאלו באזורים שבהם הגישה לאינטרנט מוגבלת.
>> בשבוע שעבר: הדרך המפתיעה להימנע ממעקב ברשת
*הכותב, עמית לביא הוא דירקטור לשיווק ב-Slidely ומייעץ לעסקים בתחומי שיווק אונליין. עמית עבד בעברו בחברות פייסבוק וגוגל והקים את קבוצת השיווק בפייסבוק הגדולה בישראל Social Media Observer. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.