סביר להניח שאם אתם קוראים את השורות הללו כרגע, אתם מחוברים לאינטרנט (אלא אם כן מישהו הדפיס לכם עותק, ואז כיף לכם). מה שאומר שבשלב כזה או אחר רכשתם משהו אונליין, כי אי אפשר באמת להימנע מזה לחלוטין בימים אלה.
בין אם מדובר במשלוחי אוכל, כרטיסי טיסה או מלון, תשלום חוב למס הכנסה או שטויות בעלי אקספרס, כרטיס האשראי שלכם חויב באינטרנט ואישור נשלח למייל. גם אם לא בהכרח קניתם אונליין, סביר להניח שאישור רכישה כלשהוא נשלח לתיבת המייל שלכם כי 2019. אם התיבה הזו היא במקרה ג'ימייל אז גוגל יודעת מזה, ולא רק שהיא יודעת מזה, היא עוקבת אחרי זה ושומרת את כל הפרטים - כלומר חוץ מלשמור את ההודעה עצמה בתיבה. בשבילכם? למענכם? עוד לא לגמרי ברור.
אתר CNBC מזכיר שבאפליקציית הדוא"ל של גוגל יש לינק פנימי בשם "רכישות", שלמעשה כל אחד מכם יכול לגשת אליו ממש כרגע, אשר שומר ומפרט את כל הרכישות שביצעתם אונליין – גם אם לא רכשתם ישירות דרך גוגל או שהשתמשתם בפרטי ההתחברות של החשבון שלכם. הסיבה שכנראה קיבלתם באופן דיגיטלי אישור ביצוע הזמנה, אישור רכישה או אישור כלשהוא היישר לתיבה שלכם, ואז גוגל נכנסה לפעולה.
מה שאומר שאם מילאתם סכום בכרטיס של ארומה לפני ארוחת הצהריים, רכשתם סרט באייטונז ב-3 לפנות בוקר או ראיתם את "הנוקמים" ביום שישי בשבע לפנות ערב, נחשו מי יודע את הפרטים האלה ושומר אותם? ויותר מזה, נחשו מי יכול להשתמש במידע הזה כדי לגרום לחברות מסחריות להציג לכם "במקרה" מודעות שרלוונטיות למה שאתם בד"כ רוכשים?
נלך אפילו עוד כמה צעדים קדימה - מתמודדים עם בעיה רפואית? מנהלים רומן? חוששים לצאת מהארון? אם השתמשתם בכתובת הג'ימייל שלכם באיזשהוא שלב לרכישות חשאיות - גם בכרטיס אשראי חד פעמי, הסוד הזה כבר לא שייך רק לכם, אלא לכל מי שיש לו גישה לג'ימייל שלכם ויודע לעשות אחד ועוד אחד.
אפשר למחוק, אבל לא בקלות
בדף הפרטיות של גוגל נכתב – "ההזמנות שלכם חשופות רק לעיניכם. מידע לגבי ההזמנות יכול להישמר גם עם הפעילות שלכם בשירותים אחרים של Google. ניתן לראות את הנתונים הללו ולמחוק אותם במסגרת 'הפעילות שלי'". גוגל אף הגיבה רשמית לדיווח כי "כדי לצפות ולעקוב בצורה קלה אחר הרכישות, ההזמנות והמנויים שלכם במקום אחר, יצרנו יעד פרטיות שרק אתם יכולים לצפות בו. אתם יכולים למחוק את המידע הזה בכל זמן שהוא. אנחנו לא משתמשים במידע מחשבון הג'ימייל שלכם כדי להגיש לכם מודעות". גוגל גם התחייבה לפני שנתיים כי תפסיק לסרוק את תיבת המייל שלכם בשביל להציג פרסומות.
יחד עם זאת, כפי שמפרטים ב-CNBC, להסיר את המידע הזה מדף המעקב של גוגל זו לא בהכרח פעולה קלה. אי אפשר למחוק את הקבלות והחשבוניות מהדף מבלי למחוק אותן לחלוטין מהג'ימייל, כאשר לחיצה על "מחק" או "הסר" מובילה אתכם ישר למיילים המקוריים, וניתן לעשות את זה רק אחד אחד ולא ברצף. כך שאם אתם רוצים לשמור את הקבלה, אתם בבעיה. גם העמוד שמפרט את כל הפעילות האחרונה בחשבון הגוגל לא מכיל מידע על הרכישות כך שלא ניתן להסיר אותו משם. בנוסף, גוגל טוענת שאפשר לכבות את אופציית מעקב הרכישות לחלוטין, אבל ב-CNBC טוענים שאין כזו אופציה כלל בדף התפריטים.