"בעוד שבוע אנחנו טסים לחו"ל, ומחכים כבר שלושה שבועות לדרכון הביומטרי. הבטיחו לנו שהוא יגיע בתוך שבועיים. אחרי שניסינו במשך שבועות ארוכים לקבל תור במשרד הפנים, לא היינו מוכנים לקחת את הסיכון שהדרכון לא יגיע והעדפנו להגיע לנתב"ג ולאסוף אותו במקום. אם הייתי יודעת שזה הבלגן שמחכה לי אולי הייתי מוותרת על החופשה" – כך סיפרה השבוע חדווה, שנסעה במיוחד לנמל התעופה בן גוריון עם נכדה, כדי להנפיק לו דרכון שיבטיח את הנסיעה המשפחתית לחו"ל. לדבריה, "ב-9 בבוקר עמדו 100 אנשים שחיכו להנפקת דרכונים בשדה. חיכינו שם שעתיים וחצי".
חדווה מצטרפת לישראלים רבים שזה שבועות מנסים לחדש את דרכונם או להנפיק דרכון ביומטרי, בעקבות קמפיין משרד הפנים ולקראת עונת התיירות וחופשת הקיץ. כתוצאה מהגידול במספר הנסיעות של ישראלים לחו"ל, רבים נתקלים בעומסים, היעדר מענה ותפקוד לקוי בלשכות משרד הפנים, לרבות אי-עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו. משרד הפנים כבר הבין שיש בעיה, ואף הבטיח לטפל בנושא הדרכונים הביומטריים, אך הוא מקיים את הבטחתו באטיות – ובינתיים עם ישראל עדיין עומד בתורים ארוכים בלשכות רשות האוכלוסין ובנתב"ג.
בעקבות ריבוי התלונות שהתפרסמו ברשתות החברתיות והגיעו גם לח"כים, התקיים אתמול דיון מהיר שיזמו חמישה ח"כים בעניין מימוש חוק המאגר הביומטרי והתקנות שהועברו במהירות ובלחץ גדול בפברואר האחרון.
"משרד הפנים מנסה להגיד שהכל גן עדן, וזה לא המצב", אמרה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), מיוזמות הדיון, שהתקיים בוועדה משותפת שהוקמה לצורך זה בחוק בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).
במהלך הדיון הציגה מלינובסקי תלונות רבות שקיבלה ביממה האחרונה – ובהן תלונות על קושי לקבוע תור בלשכות רשות האוכלוסין ואפילו ניסיון לקבל פרוטקציות בלשכות; תורים ארוכים מחוץ ללשכות שבהם עומדים הממתינים בחום הכבד; קושי בקבלת מענה בערבית ורוסית; ותורים פנויים – בספטמבר.
"הגענו למצב שבו כמו בברית המועצות לשעבר – הכל מצריך פרוטקציה", הוסיפה מלינובסקי. ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת) הוסיף כי גם הוא קיבל תלונות רבות של אזרחים בנדון. "יש הורים שמגיעים עם תינוקות וממתינים שעות בחום. זה בלתי-נסבל. בגלל העומס, אנשים מתלוננים גם על התנהגות בלתי-הולמת של פקידים, עד כדי קללות ודחיפות בגלל הצפיפות והמתח".
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ סלומינסקי, משרד הפנים הוא זה שביקש כי החוק ייכנס לתוקפו בתחילת הקיץ – כלומר, בתחילת עונת התיירות, כשהעומסים גדולים. לפני כשבועיים התקיים סיור מיוחד בלשכת רשות האוכלוסין בבני ברק, בהשתתפות חברי כנסת מהוועדה ובכירים מרשות האוכלוסין והרשות לניהול המאגר הביומטרי. המשתתפים בסיור שמעו אז את התלונות הרבות, ואולם הבעיות רחוקות מפתרון.
"משרד הפנים רואה סדר - אבל יש בלגן"
באחרונה, בעקבות תלונות בתקשורת, הסכימה רשות האוכלוסין וההגירה לתגבר את עמדות ביקורת הגבולות בנתב"ג בעובדי רשות שדות התעופה (רש"ת), כדי להקל על העומס בשעות השיא בשדה ועל הכניסות והיציאות מהארץ. עם זאת, נראה כי בלשכות עצמן עדיין סובלים ממחסור חמור בכוח אדם שיכול להתמודד עם המוני הישראלים שמבקשים להנפיק או לחדש דרכון.
לדברי סלומינסקי, אף שהלשכה בבני ברק שבה התקיים הסיור נראתה מסודרת והעבודה בה התבצעה ברוגע, המצב בלשכות אינו כזה בפועל. "כאילו יש שתי מדינות. באחת מהן, המוצגת על ידי משרד הפנים, הכל יפה ומסודר. באחרת יש בלגן ותורים. אני לא מצליח להבין את זה".
מביקור שערכנו בנתב"ג בשבוע שעבר עלתה תמונה מבלבלת: מצד אחד, בפרק זמן של שעה נחתו כ-3,000 נוסעים בשדה, עברו את ביקורת הגבולות תוך שימוש בעמדות הממוחשבות – ללא כל תקלה. מנגד, ניכר היה כי ללא כוח אדם מסייע, העמדות הממוחשבות עלולות להוביל לבלבול, במיוחד בקבוצות או משפחות שבהן לא כולם מחזיקים בדרכון ביומטרי.
כיום, אחראי המשמרת בעמדות בנתב"ג יכולים לנתב את העמדות האוטומטיות כך שישמשו גם בעלי דרכונים רגילים – אך השילוט והמחסור בעובדים מנוסים בשעות העומס עלול ליצור תורים הנובעים מחוסר היכרות של הנוסעים עם שירות זה.
בדיון אתמול השתתף אמנון שמואלי, ממלא מקום מנכ"ל רשות האוכלוסין, האחראי על ניהול מרחב נתב"ג. בתגובה לתלונות ולטענות שהציגו הח"כים בדיון, ענה שמואלי כי המצב אינו כפי שעולה מדבריהם. "אני לא מתכחש לתמונות, אבל אנחנו רואים תמונה אחרת", אמר. "מתחילת יוני הנפקנו 184,000 דרכונים, ועד סוף יולי ננפיק עוד 50,000. אנחנו מקבלים קהל בשעות נוספות, והעובדים לא מתוגמלים עליהן". לדבריו, מלבד הדרכונים הונפקו גם 105,000 תעודות זהות ביומטריות, והעובדים מגיעים לעבודה ב-7 בבוקר ומסיימים ב-7 בערב. שמואלי הוסיף כי מדי יום מגיעים 500 ישראלים לנתב"ג לצורך הנפקת דרכון זמני.
"הביקוש מטורף - גם יחסית לעונה"
בביקורנו בנתב"ג הציג שמואלי את האופן שבו מטופלות בקשות דחופות להנפקת דרכון. לדבריו, פקידי רשות האוכלוסין מקבלים כל פונה – גם כאלה שאינם טסים באותו יום. זאת, בניגוד לנוהל הרגיל הקובע כי טיפול דחוף יוענק רק למי שמחזיק בכרטיס טיסה ל-24 השעות הקרובות. רבות מהפניות הדחופות הן של נוסעים שאיבדו את דרכונם או גילו קרוב מדי למועד הטיסה כי תוקפו עומד לפוג.
בנוסף, במשרד הפנים הוחלט להקל על הנוסעים שדרכונם התעכב ולהפחית את עלות הנפקת הדרכון הזמני מ-815 שקל (תעריף הנפקת דרכון 24 שעות לפני טיסה) ל-405 שקל עבור מי שהזמין דרכון אך לא קיבל אותו בשל העיכובים.
עם זאת, שמואלי הבהיר כי עם התבססות הדרכונים הביומטריים, ישראלים לא יוכלו לטוס בהתראה קצרה ללא דרכון בתוקף. "במדינות אחרות לוקח בין חודש לשלושה חודשים להנפיק דרכון. גם כאן כולנו נרתמים למאמץ, אבל הישראלים טסים בהיקפים גדולים ואנחנו מתמודדים עם הביקוש".
אתמול בדיון אמר שמואלי כי "הבעיה אינה כוח אדם. הנפקנו 13% יותר דרכונים לעומת השנה הקודמת. זה הביקוש – והוא פשוט מטורף, אפילו ביחס לעונה. גם הדיון הזה תורם לפאניקה. אנשים שומעים שיש פאניקה, ובגלל אפקט העדר הם רצים ללשכות. חייבים להוציא מסר של הרגעה".
אהובה זקן, סמנכ"לית למנהל חווית התייר במשרד התיירות, העידה בדיון כי אף שמשרד התיירות לכאורה אינו קשור לנושא הדרכונים, גורמים במשרד חששו מפגיעה בתיירות הנכנסת עקב הבלגן בשדה. ואולם לדבריה, הדבר לא קרה. זקן הביעה תמיכתה במשרד הפנים, ואמרה כי "למהפכה מהסוג הזה יש חבלי לידה. משרד התיירות בקשר שוטף עם רשות האוכלוסין ומשתף עמה פעולה במעברי הגבול, גם אם לא בנושא המאגר הביומטרי. העיתוי לשינוי לא היה טוב, והוא גרם ללחץ ולבעיות". בהמשך הציעה זקן לגייס סטודנטים להפחתת העומס בעמדות הדרכונים בנתב"ג.
הדיון בוועדה המיוחדת הסתיים ללא החלטה גורפת על פעולה לשינוי המצב. זאת משום שההחלטה להחיל את חוק המאגר הביומטרי דווקא בקיץ – במקביל לעלייה בהיקף הטיסות של ישראלים לחו"ל – אינה ניתנת לשינוי.
בתום הדיון אמר סלומינסקי לנציגי משרד הפנים: "נענינו (הח"כים והשרים; ר"ג וג"מ) לפניית שר הפנים וקידמנו את החוק והתקנות כמה שיותר מוקדם כדי שתוכלו להתכונן. בפועל, בחלק מהמקומות בשטח לא מוכנים ליישום. בסופו של דבר, גרמנו לתקלה ולקושי על הציבור. אי-אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, אבל אתם חייבים לערוך מבצע, כמו שבמשטרה משנעים כוח אדם ממקום למקום, כדי שלא יהיה מצב שבו אנשים יעמדו שעות בתור ולא יתקבלו". ואולם כאמור, הדיון לא הניב פתרונות קונקרטיים לבעיה.
עוד ב-TheMarker:
פייסבוק מציפה את הפיד בפרסומות
גוגל תורמת רק למחקרים שעוזרים לה להרוויח