התאונות האוויריות שאירעו בשנים האחרונות נגרמו בדרך כלל כתוצאה מכשל טכני, פגעי מזג אוויר או טעות אנוש של הטייס, אבל ה-FBI חוקרת טענות של מומחה סייבר אמריקאי שטוען שהוא הצליח להשתלט על מטוס - כשישב במקומו כנוסע מן השורה - מה שעשוי להציב איום חדש על תעשיית התעופה.
על פי תצהיר שפירסמה הבולשת האמריקאית, כריס רוברטס מדנוור סיפר לחוקרים כי פרץ במהלך טיסה למערכת הבידור במטוס לפחות 15 פעמים, וטען כי אפילו הגביר את עוצמת אחד המנועים מה שגרם למטוס לנטות מעט הצדה. רוברטס סיפר לחוקרים איך התחבר למערכת באמצעות מערכת הבידור שנמצאת מתחת למושב.
באפריל פורסמו דיווחים בארה"ב לפיהם רשתות האינטרנט האלחוטי לנוסעים הופכות מטוסים לפגיעים יותר למתקפות האקרים. לכן, הוציאו ה-FBI ורשות הביטחון בתחבורה בארה"ב (TSA) אזהרה לחברות התעופה, שמייעצת להן להיות ערניות לניסיונות לחדור לרשתותיהן.
ה-FBI וה-TSA ציינו אז כי אמנם אין בידיהן בינתיים הוכחות לכך שמתקפת האקרים עלולה לחדור למערכת הניווט של מטוס באמצעות רשתות האינטרנט האלחוטי לנוסעים, אך הן לוקחות את הטענות האלה ברצינות ובודקות אותן. באתר ה-FBI הומלץ לצוותי האוויר להיות ערניים לסימנים של פעילות חשודה מצד הנוסעים – אם הם מתחברים לאינטרנט בעזרת כבלים לא מוכרים, למשל, או אם הם מתנהגים באופן חשוד במהלך הטיסה או מסירים את הכיסוי מעל למערכות החיבור לאינטרנט.
ייתכן שמקרה זה הוא האקדח המעשן שצריך לגרום להטלת מגבלות על הגישה של הנוסעים לרשתות תקשורת, אך גורמי אכיפת חוק אמרו לרשת ABC בארה"ב כי אין ראיה שרוברטס הצליח באמת לשלוט במטוס. "אנחנו לא מגיבים על אישומים מסוימים, אבל אין כל מידע אמין שתומך בכל שניתן להיכנס למערכות השליטה במטוס או לתמרן אותה באמצעות מערכת הבידור בטיסה", אמר גורם בכיר ברשויות אכיפת החוק. אבל הוא אמר גם כי ניסיונות כאלה הם חמורים וכי מקבלים יחס רציני.
לפי התצהיר של FBI, נראה כי הקופסה האלקטרונית מתחת למושב של רוברטס נפתחה בזמן ששהה בטיסה בין דנוור לניו יורק. לטענתו, מיד כשנחת, המתינו לו חוקרי FBI שהחרימו ממנו אביזרים אלקטרוניים. אתמול צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי: "ב-5 השנים האחרונות הדבר העיקרי שרציתי לעשות הוא לשפר את בטיחות המטוסים".
פורסם במקור ב-Themarker
עוד ב-Themarker:
תאוות השררה של נתניהו תעלה לצרכן מאות שקלים בשנה
השר לשעבר מאיר שטרית הולך לאקדמיה