בעידן בו כל תמונה עוברת עריכה לפני פרסומה - אם זה בפוטושופ ואם זה בפילטרים של אינסטגרם, סוכנות הידיעות AP הודיעה בשבוע שעבר כי פיטרה צלם נחשב וזוכה פוליצר, בגלל שעיבד תמונה שצילם.
ביום רביעי פירסמה AP בבלוג הרשמי שלה, כי פיטרה את הצלם נרסיסו קונטרראס, שזכה כאמור בפרס פוליצר על צילומיו ממלחמת האזרחים בסוריה, מהם מכר כ-500 עבור הסוכנות. הסיבה לפיטורין היתה תמונה של לוחם אופוזיציה סורי שמשנה עמדות עם רובה בידו. חקירה של הסוכנות מצאה כי התמונה המקורית הראתה מצלמת וידאו של צלם אחר לוכדת את תנועתו של הלוחם, אך בגרסא שנמכרה לה, ערך הצלם את החלק הזה בתמונה ו"העלים" את המצלמה הנוספת.
עוד NEXTER כל הזמן בעמוד הפייסבוק
התמונה המדוברת (התמונה למעלה, לפני השיפוץ עם מצלמה של צלם אחר בפריים. בתמונה התחתונה, אחרי שעברה "שיפוץ", המצלמה נעלמה (מתוך הבלוג הרשמי של AP):
"המוניטין של AP קריטי ואני מגיבים בהחלטיות ובמרץ כאשר הוא מוכתם על ידי פעולות המפרות את הקוד האתי שלנו", אמר סנטיאגו ליון, סגן נשיא ומנהל חטיבת הצילום בסוכנות. "הסרה מכוונת של חלקים מתמונות שלנו הוא מעשה בלתי קביל לחלוטין. השינוי הפר את דרישות AP לאמת ודיוק למרות שהוא עירב (רק) פינה בתמונה בעלת חשיבות חדשותית פחותה".
רבים באינטרנט הביעו ביקורת נוקבת על המהלך, שכן הסוכנות עצמה, לצד גופי חדשות אחרים, לוחצים על צלמים לספק תמונות "נקיות" מזכר לנוכחותם - צל של צלם, מיקרופון או מצלמה פוסל כמעט כל תמונה מפרסום, בהלך מחשבה שמזכיר את תעשיית הסרטים, המנסה ליצור את הרושם שהצופה רואה את האירוע במו עיניו, ולא דרך תיווך של מכשירים ואנשים הבוחרים מה להראות לו. דוגמא לכך היא מקרה הפלת הפסל של סדאם חוסיין בעיראק ב-2003 - אז בחרו כל גופי התקשורת להראות תמונות מהן נראה כי המון מפגינים צובא על הכיכר להפיל את הפסל, בעוד צילום אחר הראה כי הכיכר היתה כמעט ריקה מאדם באותו זמן.
קונטררס, מצידו, צוטט בהודעת הסוכנות כמביע חרטה על מעשיו, ומקבל עליו אחריות לתוצאות. מעניין לציין כי הסוכנות והצלם הדגישו שניהם כי ב-493 התמונות האחרות שלו שפורסמו על ידי הסוכנות לא בוצעו עריכות כלשהן. ייתכן כי הדבר נעשה בניסיון למנוע פסילה של פרס הפוליצר בו זכו במשותף חמשת צלמי הסוכנות בסוריה על תמונות שצילמו ב-2012.