אם היו מציעים לכם לשכור את האוטו של השכן בשבת, או להשכיר את המכונית שלכם לאחרים כשהיא אינה בשימוש — איך הייתם מגיבים? מתברר שזהו לא תרחיש דמיוני, אלא אפשרות אמיתית. ללא הכרזה מפוארת או השקה חגיגית, סטארט־אפ השכרת הרכב טורו (Turo) הגיע לישראל.
ל–TheMarker נודע כי השירות של החברה האמריקאית, המאפשר לשכור ולהשכיר מכוניות פרטיות, נהפך לזמין בימים האחרונים. נכון לכתיבת שורות אלה, לא ניתן היה ליצור קשר עם נציגי החברה, אך יש כבר כלי רכב ראשונים הזמינים להשכרה בתל אביב. כך, הצלחנו לשכור טויוטה בעלות של 78 דולר ליום, כולל נסיעה של עד 300 ק"מ — או בעלות של 295 דולר לחמישה ימים, הכוללים נסיעה של עד 1,200 ק"מ. על כל קילומטר נוסף, ישלמו השוכרים עוד כ–30 סנט. כשהסטטיסטיקה מראה שמכוניות פרטיות חונות 95% מהזמן, מיזם כזה נשמע מתבקש.
טורו הוא סטארט־אפ בתחום הכלכלה השיתופית, ה-Airbnb של המכוניות. החברה הוקמה ב–2009 בשם ריליי ריידס (Relay Rides) ושינתה את שמה ב–2015. מאז, פרצה החברה את גבולות ארה"ב והתפרסה לשוק הקנדי, הגרמני והבריטי. לטורו יש נוכחות בערים גדולות וכן ליד שדות תעופה, שם מתבצעות מרבית ההשכרות. נישה מיוחדת שהתפתחה במסגרת טורו היא השכרה יומית של מכוניות יוקרה.
מאז היווסדה גייסה טורו יותר מ–200 מיליון דולר מקרנות כמו קליינר פרקינס, אוגוסט קפיטל וקרן ההון סיכון של גוגל (1,105.18 +0.66%) . בשנה שעברה השלימה החברה סבב גיוס רביעי בסך 104 מיליון דולר. טורו משרתת כיום 8 מיליון לקוחות ברחבי העולם — שליש מהם הצטרפו רק בשנה האחרונה, לטענת החברה. לפי טורו, משכירי המכוניות מרוויחים כ-170 דולר בממוצע לכל נסיעה.
מאיה יצחקי, אמריקאית־ישראלית ששכרנו את מכוניתה באמצעות השירות, סיפרה בשיחה עם TheMarker כי נרשמה לטורו כדי להרוויח כסף נוסף מהצד. "בעבר, עשיתי שימוש רב במכונית שלי לצורך עבודה. עם זאת, באחרונה היא יושבת ללא שימוש והנחתי שאני כנראה יכולה להרוויח עליה כסף. ידעתי שבארה"ב יש אפליקציות להשכרת כלי רכב", אומרת יצחקי. "חיפשתי ברשת, מצאתי את טורו ורשמתי לשם את הרכב שלי לפני כמה חודשים. אבל אף אחד לא נרשם". יצחקי סיפרה כי היינו הראשונים ששכרו את רכבה בטורו.
תל אביב - ניסויים ללא הפסקה
כניסת טורו לשוק מצטרפת לשורת מיזמי הזנק בינלאומיים בתחום התחבורה השיתופית, שהחליטו להשיק פעילות גם בישראל — בדגש על תל אביב. ביניהם ניתן למנות את מיזם הקורקינטים החשמליים בירד (Bird), ואת המתחרה ליים (Lime), שעתידה גם היא להגיע לישראל בקרוב. גם מיזם האופניים השיתופיים הסיני מובייק (Mobike) זמין בישראל, בעוד המתחרה Ofo, אף היא מסין, החליטה להפסיק כאן את הפעילות אחרי חודשים ספורים בנימוק של החלטה אסטרטגית בינלאומית.
חברת Car2Go מפעילה מיזם השכרת רכב על פי דרישה כבר כמה שנים, ובאחרונה היא אף השיקה אפשרות לבעלי רכב ליסינג להשכיר אותו למשתמשים אחרים לפי שעה במודל שיתופי (מיזם המכונה MyCar2Go). מיזם נוסף הפועל בתל אביב הוא אוטותל, המיועד לנסיעות קצרות ברחבי העיר. מנגד, מיזם הרכב של אובר המבוסס על נהגים פרטיים (UberX), נדחק החוצה מישראל בלחץ משרד התחבורה, וגם מיזם המסחרית השיתופית ויה (Via) אינו זמין לישראלים, על אף שמייסדיו ישראלים.
תל אביב נחשבת עיר טובה לניסויים טכנולוגיים משום שהיא קטנה, שטוחה והמשתמשים בתחומה מוטי טכנולוגיה ומאמצים מוקדמים באופיים. ואולם ראשית דרכה של טורו בישראל לא צפויה להיות נסיעה חלקה: ראשית, בגלל מחירי השכרת הרכב הנמוכים יחסית בישראל, שבה ניתן לשכור רכב במחירים החל מ-100 שקל ליום בחברות ההשכרה. שנית, מבחינה תרבותית — לא בטוח שישראלים, הקשורים למכוניותיהם, ימהרו למסור את המפתחות לזרים.
"טורו נחשבת סיפור הצלחה גדול בארה"ב", מסבירה איילה צורף, יועצת ומרצה בתחום הכלכלה השיתופית. "נוצרה בצפון אמריקה תרבות השכרת כלי רכב מאדם לאדם, בדומה ל–Airbnb. יש אנשים שהפכו את טורו למקור ההכנסה העיקרי שלהם: הם רוכשים מכוניות ומשכירים אותן דרך הסטארט־אפ, ונהפכים לסוכנות השכרת רכב קטנה — בדומה למה שקורה עם דירות ובענף המלונאות".
לדברי צורף, הסטארט־אפ האמריקאי ייתקל במכשול תרבותי. "אני מקווה מאוד שהם יצליחו בישראל, אבל יש סימני שאלה לגבי ההתאמה של התרבות הישאלית למודל של טורו", היא אומרת. "החברה תצטרך לחנך שוק של משתמשים שלא רגילים להכניס אנשים זרים לרכב הפרטי שלהם. עבור הרבה ישראלים רכב הוא זירה פרטית לחלוטין. כך, בדומה ל–Airbnb, שבתי המלון שוברים את הראש איך לאמץ מודלים דומים לו, אני מניחה שגם חברות השכרת הרכב בישראל ובעולם יחפשו דרכים להשתלב במודלים דומים לאלה של טורו, ואולי אף בטורו עצמה — ויהפכו לשותפים במקום מתחרים".
גם חברות ניהול האירוח מגיעות לתל אביב
לא רק טורו עושה את צעדיה הראשונים בישראל. ל–TheMarker נודע כי גם חברת איירסורטד (Airsorted) — סטארט־אפ בריטי הפועל בתחום ניהול האירוח — החלה לפעול באחרונה בישראל. איירסורטד עוזרת לאנשים להעמיד את דירתם להשכרה ב–Airbnb ועוסקת בניהול הנכס, ניקיון, קבלת האורחים וכדומה.
החברה מנהלת אלפי נכסים ברחבי העולם, וגייסה עד היום 9 מיליון ליש"ט. היא פועלת בתל אביב, שבה עומדות להשכרה 8,800 דירות Airbnb. נציג איירסורטד בישראל, לואי פמפל, אומר כי החברה, שנכנסה בשקט לשוק הישראלי ביולי, מנהלת כיום כ–50 נכסים ברחבי תל אביב ומחפשת כעת מנהל לפעילות המקומית. לחברה מתחרה ישראלית בשם גסטי (Guesty), שגייסה באפריל 20 מיליון דולר.
עוד ב-TheMarker
הג'וב החדש בפייסבוק של סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר
דרכונים למכירה ברשת האפלה: כמה שווה הדרכון שלך?
דניאל סקוט, ממייסדי איירסורטד ומנהל התפעול של החברה, אמר ל–TheMarker כי היא מעוניינת לקדם את עצמה ברשתות החברתיות, ובמקביל לעודד מודעות מפה לאוזן. "אנחנו יכולים להשתמש בשיווק כמה שנרצה, אבל קשה להתעלות על המלצות בין חברים. אנחנו מעודדים אנשים לשתף את חוויותיהם החיוביות עם השירות", אמר סקוט. להערכתו, "יש כ–4,000 בעלי נכסים ב–Airbnb בתל אביב, וכניסת איירסורטד תגדיל את מספרם".
לדבריו, איירסורטד תתמקד בתל אביב בשלבים הראשונים, "אבל בטווח הארוך אנחנו רוצים לפתוח את שירותנו בכל מקום בעל נתח שוק משמעותי — ערים פופולריות, בעלות קהילת Airbnb משמעותית, כמו ירושלים, חיפה ואילת". עם זאת, איירסורטד אמרה כי אין בכוונתה לפתוח מרכז פיתוח כחול־לבן. "נמשיך לפתח את הטכנולוגיה שלנו במטה החברה בלונדון ובפולין", אמר סקוט.